Publicación: The imitatio in Cicero´s De Officiis: a citizen model for the invisible man
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Fecha
2020-04-23
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Universidad Complutense de Madrid
Resumen
La responsabilidad ética de las acciones de un hombre que pudiera tornarse invisible reabre en Cicerón el debate entre lo honestum y lo utile y con él la necesidad de presentar un modelo de ciudadano que vincule elementos políticos, éticos y jurídicos en orden a la conservación de una serie de valores necesarios para la convivencia. Dicho modelo se presenta en De officiis como una traducción de la filosofía de Panecio en la que el complejo término decorum adquiere una dimensión central. El artículo analiza dicho concepto y la posición que ocupa en el pensamiento político ciceroniano la imitación de los exempla virtutis como forma de garantizar la estabilidad política en un momento de grave crisis de los valores republicanos.
The ethical responsibility of the actions of a man who could become invisible reopens in Cicero the debate between the honestum and the utile and with it the need to present a citizen model that links political, ethical and legal elements in order to conserve a series of values necessary for coexistence. This model is presented in De officiis as a translation of Panecio’s philosophy in which the term decorum acquires a central dimension. The article analyzes this concept and the position that Ciceronian political thought occupies in the imitation of the exempla virtutis as a way of guaranteeing political stability at a time of serious crisis of republican values.
The ethical responsibility of the actions of a man who could become invisible reopens in Cicero the debate between the honestum and the utile and with it the need to present a citizen model that links political, ethical and legal elements in order to conserve a series of values necessary for coexistence. This model is presented in De officiis as a translation of Panecio’s philosophy in which the term decorum acquires a central dimension. The article analyzes this concept and the position that Ciceronian political thought occupies in the imitation of the exempla virtutis as a way of guaranteeing political stability at a time of serious crisis of republican values.
Descripción
Categorías UNESCO
Palabras clave
Cicerón, decorum, dignitas, honestas, imitatio, utile, Cicero
Citación
Centro
Facultad de Filosofía
Departamento
Filosofía