Persona:
Sáez López, José Manuel

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0000-0001-5938-1547
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Sáez López
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José Manuel
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  • Publicación
    El robot M Bot para el aprendizaje de coordenadas cartesianas en Educación Secundaria
    (Editorial de la Universidad Sevilla, 2023-01) Buceta Otero, Rogelio; Sáez López, José Manuel
    Esta investigación resalta las interacciones y procesos pedagógicos en el uso educativo de robótica y programación visual por bloques en matemáticas, en la etapa de Educación Secundaria. Partiendo de conceptos y prácticas computacionales, se integran actividades prácticas y divertidas en el aula para el aprendizaje de la unidad didáctica de coordenadas cartesianas.Los participantes son 49 estudiantes de 2º grado de Educación Secundaria, 25 como grupo experimentaly 24 como grupo de control. Partiendo de undiseño pre-experimental y un análisis descriptivo, la primera dimensión “Resultados académicos con el uso de la robótica” utiliza un test. En la segunda dimensión “beneficios de la robótica en contextos educativos”se valora el aprendizaje activo, los conceptos computacionales, las matemáticas, la utilidad y la diversión. Aunque se concluye que no hay mejoras significativas en el rendimiento académico, sí mejora de un modo significativo la utilidad, la aplicación enmatemáticas, la utilidad percibida, y especialmente,la comprensión de los conceptos computacionales.
  • Publicación
    La aplicación de la robótica y programación por bloques en la enseñanza elemental
    (Asociación Iberoamericana de Educación Superior a Distancia (AIESAD), 2021-01-02) Buceta Otero, Rogelio; Lara García-Cervigón, Sebastián De; Sáez López, José Manuel
    This study shows the relevance of introducing visual block programming and robotics in primary education. The study describes how robotics are effectively implemented in schools, based on computational concepts and the classroom activities. We describe, apply and present specific resources teachers, who may think of introducing programming and robotics in education must consider. These resources can be adapted to their students’ levels and education stages. It is essential to be aware of the resources available and adapt them to students’ needs. The analysis involves 107 fifth-grade students in primary education at three schools. The sample of the study was non-probabilistic and intentional. The study is bidimensional. The first dimension is a quasi-experimental design obtaining data from a test. Construct validity was tested by an exploratory factor analysis. The second dimension details the results for four scales previously described: active learning, computational concepts, perceived usefulness and enjoyment. This dimension examines the results of the aforementioned scale, which analyses the pedagogical interactions. Statistically significant improvements were achieved in the understanding of basic computational concepts such as sequences, loops, conditional statements, parallel execution, event handling and use of robotics. Improvements were also noted in didactic interaction, and in greater enjoyment, enthusiasm, efficiency and active participation of students. They also showed stronger motivation, commitment and interest in the process.