Persona: González Rabanal, Miryam de la Concepción
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0000-0002-4173-9755
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Apellidos
González Rabanal
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Miryam de la Concepción
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Publicación Indicadores para evaluar la eficiencia de programas sociales. Una propuesta a partir de un Proyecto de Aprendizaje–Servicio entre alumnos de la Facultad de Derecho de la UNED y el Ayuntamiento de Madrid(Universidad Loyola Andalucía, 2021) González Rabanal, Miryam de la ConcepciónEste trabajo recoge los resultados de un Proyecto de Aprendizaje–Servicio (ApS) vinculado con los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS): 4, 10, 11, 12 y 16, desarrollado en el curso 2019–202 con estudiantes de la Facultad de Derecho de la UNED y el Ayuntamiento de Madrid. Se ha seguido una metodología cualitativa y de meta–síntesis cualitativa. El servicio del ApS consistió en la propuesta de 48 indicadores, agrupados en 5 categorías, para evaluar el Plan Operativo Contra la Trata y otros Abusos de Derechos Humanos en contextos de prostitución. El aprendizaje del Proyecto ha completado la formación de los alumnos sobre indicadores para evaluar programas sociales.Publicación The importance of public administration personnel and their motivation: an interpretation from the economy(The Central and Eastern European Online Library, 2019) González Rabanal, Miryam de la ConcepciónThe present research has a triple objective. First, to analyze, from the economic point of view, the justification of public presence in the provision of the merit goods with especial reference to health. Second, to determine the factors on which the motivation of public employees depends, taking into account that a more motivated and satisfied worker is more productive and, in the case of public goods and services, greater productivity results in a more efficient use of collective resources. Finally, in view of the results of the previous sections, to propose measures aimed at improving the motivation and satisfaction of public employees and, therefore, the perception of citizenship in relation to goods and services they receive from the Public Administration.Publicación Una experiencia de Aprendizaje-Servicio con alumnos de la Facultad de Derecho de la UNED(Universidad de Salamanca, 2021) González Rabanal, Miryam de la Concepción; Márquez, CarmenPublicación El Aprendizaje-Servicio en el entorno virtual. Pedagogía innovadora para la Universidad del siglo XXI(Dykinson, 2024) Acevedo Blanco, Antonio Jesús; Fernández Rodríguez, Jesús; Gómez Gómez, Francisco; González Rabanal, Miryam de la Concepción; González Rabanal, Nuria; González Rabanal, Miryam de la Concepción; Acevedo Blanco, Antonio Jesús; http://orcid.org/0000-0003-2862-9401Publicación El futuro del Aprendizaje-Servicio. Una aproximación desde la experiencia en el ámbito del bienestar(Tirant lo Blanch, 2021) González Rabanal, Miryam de la ConcepciónPublicación Renovar(se) o morir: el Aprendizaje-Servicio como herramienta de las universidades para enfrentarse a un entorno VUCA(Thomson Reuters Aranzadi, 2022) González Rabanal, Miryam de la Concepción; González Rabanal, Miryam de la ConcepciónPublicación Retos para la institucionalización del aprendizaje-servicio en el ámbito universitario(Dykinson, 2020) González Rabanal, Miryam de la ConcepciónPublicación La lucha contra la trata de personas como objetivo prioritario de la educación superior. La experiencia del proyecto de Aprendizaje-Servicio del Grupo de Innovación Docente (GID 2016/16) para proponer indicadores para evaluar el plan operativo contra la trata de mujeres y otros abusos de Derechos Humanos en contextos de prostitución(Thomson Reuters Aranzadi, 2022) Enache, Nicoleta; González Rabanal, Miryam de la Concepción; Miryam C. González RabanalPublicación The impact of the derived economic crisis of COVID-19 in the working models. Challenges and pending reforms(Central and Eastern European Online Library, 2021) González Rabanal, Miryam de la ConcepciónThe pandemic has caused a great impact on economies around the world to which it has been very difficult to react with some serenity and reflection. The political decisions adopted, apparently based on health recommendations, have generated far-reaching economic effects that have yet to be quantified and have required adaptations in record time to the prevailing forms of work in both the public and private sectors. One of the fundamental differences compared to previous crises such as that of 2007-13 is that the causes of the Covid- 19 crisis are known, although its consequences have not yet been accurately determined. This differential feature has the advantage that it allows governments to adopt measures to remedy it and to try to be prepared for what may come in the immediate future. This not only from the health point of view, which is obvious, but from the economic and labor market perspective too. In practical terms, if the lesson is assimilated and what has been learned is put into practice, it will be possible to avoid making the same mistakes to solve a similar situacion. This should be the message to try to temper both the sanitary and economic effects of the second wave of the pandemic, in whose frontispiece we seem to find ourselves. Although the 2008 crisis already revealed extraordinary weaknesses in the Spanish economy, its very strong dependence on construction (the so called the real estate boom) and the fragility of job stability in this "drag" sector of the economy, it has again been the real estate sector one of the most affected by the 2019 crisis. We have learned little and, what is worse, few adjustments have been made in the Spanish production model since then. The same can be preached about tourism. Spain has been for decades a power in this sense, competing for the top positions in the world ranking with countries such as France or the United States. It is true that the previous crisis also seriously harmed this sector, but far from modernizing and restructuring its production model, our country has lived off the income derived from the political instability of other rival states that have seen their potential visitors heading towards our territory as a consequence of the instability of their political regimes as a result of the so-called “Arab Spring”. What no one can deny is that we are facing an economic and labor crisis of which we still do not know the consequences and the duration. This is one of the first differences with respect to what happened a little over 10 years ago when certain imbalances could be visualized based mainly on an excess of debt -both public and private- mainly due to uncontrolled domestic demand, especially in Spain, but which no one was able to predict exactly. To try to clarify some of these issues in order to design future strategies for economic recovery, the following is a set of data provided by official sources and private organizations trying to measure the effects of the pandemic on economic aggregates and the labor market, as well as some personal reflections on the changes experienced in the economic model and those that are expected to occur, as a result of labor market adjustments, in the most immediate future.Publicación Análisis del principio constitucional de mérito y capacidad y su relación con la evaluación del desempeño(Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), 2024-07-26) Bolado Alonso, Jesús; González Rabanal, Miryam de la ConcepciónTodas las Constituciones españolas desde 1837 han contemplado la idea de que el acceso a los empleos y cargos públicos se hiciera según los principios de mérito y capacidad. Por ello, la institución funcionarial ha contribuido a conformar en la mente del ciudadano la idea de que existen funcionarios y servidores cualificados que hacen que la actividad que la Administración Pública proporciona a los ciudadanos se enmarque en un sistema que garantiza la calidad del servicio prestado. Los principios de mérito y capacidad van a asegurar que, al frente de la Administración Pública, estarán funcionarios públicos, servidores de la sociedad, preparados, imparciales y objetivos. Por tanto, la evaluación del desempeño de los servidores públicos debe operar bajo los principios de mérito y capacidad como base para determinar la selección de los mejores empleados públicos durante la carrera administrativa. Las cualidades requeridas para ejecutarla son atributos especiales y profesionales que han de poseer los más cualificados para el desempeño de las responsabilidades públicas. La metodología empleada en el desarrollo del presente trabajo ha consistido en el estudio de la legislación, la doctrina y la jurisprudencia sobre el tema del mérito y la capacidad para el desempeño de responsabilidades públicas, derivando de todo el análisis e investigación llevados a cabo un estudio jurídico-descriptivo y crítico. Los resultados ponen de manifiesto que la implantación de la evaluación del desempeño es una herramienta adecuada para reforzar en el ámbito de la Administración Pública la selección del personal a su servicio, aplicando los principios de mérito y capacidad que se recogen en la Constitución, en la medida en que se erige en un instrumento para valorar el esfuerzo y el trabajo de todos los empleados públicos con el fin de servir mejor y más eficientemente a los intereses generales.