Persona:
San Mateo Valdehíta, Alicia

Cargando...
Foto de perfil
Dirección de correo electrónico
ORCID
0000-0002-8694-1092
Fecha de nacimiento
Proyectos de investigación
Unidades organizativas
Puesto de trabajo
Apellidos
San Mateo Valdehíta
Nombre de pila
Alicia
Nombre

Resultados de la búsqueda

Mostrando 1 - 2 de 2
  • Publicación
    Enseñanza/aprendizaje de lingüística y lengua española en plataformas digitales mediante vídeos
    (Universitat Politècnica de València, 2016-06-30) Polo Cano, Nuria; San Mateo Valdehíta, Alicia; Gutiérrez Rodríguez, Edita; https://orcid.org/0000-0001-8631-4390
    La presente investigación presenta un proyecto que busca enriquecer la metodología docente de enseñanza a distancia, mediante la creación de vídeos para facilitar la compresión de nueva terminología lingüística a los alumnos de Filología. La creación de vídeos ayuda en la comprensión de conceptos complejos y acerca la figura del profesor a distancia a los estudiantes. Los alumnos participan de forma activa en su aprendizaje con la creación de sus propios vídeos y se observa que se desarrolla un aprendizaje colaborativo entre los estudiantes.
  • Publicación
    Receptive and productive vocabulary acquisition: effectiveness of three types of tasks. Results from French students of Spanish
    (Pontificia Universidad Católica de Chile, 2021) San Mateo Valdehíta, Alicia; Criado de Diego, Cecilia
    This study presents the results of research on the vocabulary acquisition of French students of Spanish as second language. The aim is to know (1) which of these three vocabulary-learning tasks is more effective: definition-choosing, gap-filling or sentence-writing; and (2) which kind of knowledge, receptive or productive, the participants acquire with each vocabulary-learning task. The analysis shows that the most effective task is sentence-writing, then gap-filling and, in the third place, definition-choosing. Also all the three learning tasks trained students to complete above all activities which require a receptive knowledge of the words—definition-choosing and gap-filling tasks—, but they were much less prepared to carry out the sentence-writing task, which requires a productive knowledge of the words. The only productive task proposed—sentence-writing—is the one that allowed the students to learn receptively and productively a higher number of words. We associate our results with the Involvement Load Hypothesis and Technique Feature Analysis.