Persona: Pérez Fernández, Vicente
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Pérez Fernández
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Publicación Intermittent-Excessive and Chronic-Moderate Ethanol Intake during Adolescence Impair Spatial Learning, Memory and Cognitive Flexibility in the Adulthood(ELSEVIER, 2019-10-15) Contreras, Ana; Polín Alía, Eduardo; Miguéns, Miguel; Pérez García, Carmen; Pérez Fernández, Vicente; Ruiz Gayo, Mariano; Morales, Lidia; Del Olmo, Nuria; https://orcid.org/0000-0002-2185-0851; https://orcid.org/0000-0002-3292-211X; https://orcid.org/0000-0002-7320-822X; https://orcid.org/0000-0003-4441-0071Intermittent and excessive ethanol consumption over very short periods of time, known as binge drinking, is common in the adolescence, considered a vulnerable period to the effects of alcohol in terms of cognitive performance. One of the brain functions most drastically affected by ethanol in adolescent individuals seems to be spatial learning and memory dependent on the hippocampus. In the current study we have focused on the long-lasting effects on spatial learning and memory of intermittent and excessive alcohol consumption compared to chronic and moderate alcohol exposure during adolescence. Five-week old male Wistar rats consumed ethanol for 24 days following two different self-administration protocols that differed in the intake pattern. Spatial learning and memory were evaluated in the radial arm maze. Hippocampal synaptic plasticity was assessed by measuring field excitatory postsynaptic potentials. Hippocampal expression of AMPA and NMDA receptor subunits as well as levels of phosphorylated Ser9-GSK3β (the inactive form of GSK3β) were also quantified. Our results show that both patterns of ethanol intake during adolescence impair spatial learning, memory and cognitive flexibility in the adulthood in a dosedependent way. Nevertheless, changes in synaptic plasticity, gene expression and levels of inactive GSK3β depended on the pattern of ethanol intake.Publicación Interaction between the variety of negative stimuli and the type of go/no-go procedure(Universidad de Murcia, 2018) Polín, Eduardo; Pérez Fernández, Vicente; https://orcid.org/0000-0002-3292-211XSe llevaron a cabo dos experimentos con el objetivo de comparar la velocidad de adquisición de discriminaciones simples visuales en palomas en función de si el estímulo delta podía variar ensayo tras ensayo (condición variada) o si era siempre el mismo (condición constante). En el primer experimento, los sujetos fueron asignados al azar a las dos condiciones y a continuación fueron expuestos a un procedimiento tipo go/nogo en el que también fueron reforzados los ensayos ―no-go‖. Posteriormente los sujetos cambiaron de condición y realizaron una nueva discriminación. En el segundo experimento se realizaron dos discriminaciones de la misma forma que en el experimento anterior, pero esta vez en el procedimiento utilizado los ensayos ―no-go‖ no se reforzaron. En el Experimento 1, la adquisición resultó ser más lenta en la condición variada. En el Experimento 2 se observó el mismo efecto solo cuando los sujetos fueron expuestos a la condición variada en segundo lugar. Estos resultados sugieren, por un lado, que la variedad de estímulos delta es una variable relevante a tener en cuenta y, por otro lado, que su efecto sobre la velocidad de adquisición es muy sensible al tipo de procedimiento utilizado