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Martínez Cantón, Clara Isabel

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0000-0003-0781-2418
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Martínez Cantón
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Clara Isabel
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Mostrando 1 - 10 de 32
  • Publicación
    The Diachronic Spanish Sonnet Corpus (DISCO): TEI and Linked Open Data Encoding, Data Distribution and Metrical Findings
    (2018) Ruiz Fabo, Pablo; Bermúdez Sabel, Helena; González-Blanco García, Elena; Navarro Colorado, Borja; Martínez Cantón, Clara Isabel
    This paper describes the DISCO corpus and how it complements available digital materials for poetry in Spanish in several respects: First, the author and period range. Second, metadata concerning the authors and their works expressed in TEI-RDFa, given the importance of interoperability between literary datasets and the advantages of Linked Open Data as a paradigm. Finally, example findings that can be obtained with our corpus are provided, regarding metrical patterns diachronically.
  • Publicación
    Poetry Lab (POSTER)
    (2018) González-Blanco García, Elena; Díez Platas, María Luisa; Ruiz Fabo, Pablo; Bermúdez Sabel, Helena; Ayciriex, Luciana; Ros Muñoz, Salvador; Martínez Cantón, Clara Isabel
    Main goals: a) Develop Tools for automatic poetry analysis, largely based on Natural Language Processing. b) Carry out the detection of literary phenomena relied on linguistic characteristics.
  • Publicación
    "Poetriae". Una colección de poéticas medievales basada en conceptos métricos únicos y referenciables
    (Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras, 2018) Rio Riande, Gimena del; González-Blanco García, Elena; Martínez Cantón, Clara Isabel
    El propósito de Poetriae es crear una colección digital de tratados medievales castellanos de poesía. Se pretende aportar, mediante tecnologías de la web semántica, una plataforma de navegación por conceptos métricos y retóricos que permita una comparación de las diferentes teorías y terminologías de estas obras. Se trata de un proyecto en curso por lo que hasta el momento se ha realizado la estructura y modelado de los datos de los diferentes tratados, pero no se tiene todavía un número de textos representativos marcados. Este trabajo parte de los escasos pero esclarecedores estudios teóricos sobre los tratados versificatorios de la Edad Media (López Estrada, 1984; Gómez Redondo, 2000 y 2016) para el análisis y la modelización de los conceptos métricos más relevantes en la teoría medieval castellana. Para esta y otras investigaciones el grupo Poemetca, dentro del cual se incluye este trabajo, ha desarrollado un tesauro –Vocabulario de Poesía Medieval Castellana– que recoge de manera estructurada estos conceptos mediante el software TemaTres, se dota a cada concepto de un identificador permanente (URI) y se asegura, así, la interoperabilidad gracias al uso de datos enlazados. Cada uno de los tratados métricos medievales se marca mediante XML-TEI, con atributos que referencian al Vocabulario de Poesía Medieval Castellana. El resultado es una biblioteca de tratados de versificación castellana medieval, alojada en https://www.poetriae.linhd.es/, que permite una búsqueda por conceptos métricos a pesar de las diferencias terminológicas y ortográficas de los distintos tratados y periodos. Este tipo de plataforma, ligada, además, mediante el uso de un vocabulario común y de las tecnologías de datos enlazados, a otros proyectos como ReMetCa o Diálogo Medieval, constituye un avance fundamental en el estudio de las raíces de la versificación castellana y sus características métricas.
  • Publicación
    Poetry and Digital Humanities making interoperability possible in a divided world of digital poetry: POSTDATA project. (ABSTRACT)
    (2018) González-Blanco García, Elena; Ruiz Fabo, Pablo; Díez Platas, María Luisa; Bermúdez Sabel, Helena; Ayciriex, Luciana; Ros Muñoz, Salvador; Martínez Cantón, Clara Isabel; Caminero Herráez, Agustín Carlos
  • Publicación
    Digital repertoires of poetry metrics: towards a Linked Open Data ecosystem
    (2016-01-01) Curado Malta, Mariana; González-Blanco García, Elena; Rio Riande, Gimena del; Martínez Cantón, Clara Isabel
    This paper presents work-in-progress of the POSTDATA project. This project aims to provide means to solve the interoperability issues that exist among the digital poetry repertoires. These repertoires hold data of poetry metrics that is locked in their own databases and it is not freely available to be compared and to be used by intelligent machines that could infer over the data. The POSTDATA project will use Linked Open Data (LOD) technologies to overcome the interoperability problems. POSTDATA is developing a metadata application prole (MAP) for the digital poetry repertoires, a construct that enhances interoperability. This development follows the method for the development of MAP (Me4MAP). A MAP for the digital poetry repertoires will open doors for these repertoires to be able to structure the data with a common model in order to publish it as Linked Open Data. This paper presents how this MAP is being developed so far.
  • Publicación
    DH Poetry Modelling: a Quest for Philological and Technical Standardization
    (Jagiellonian University & Pedagogical University (Cracovia), 2016-07-22) Rio Riande, Gimena del; González-Blanco García, Elena; Martínez Cantón, Clara Isabel
  • Publicación
    Enjambment Detection in a Large Diachronic Corpus of Spanish Sonnets
    (Association for Computational Linguistics, 2017) Ruiz Fabo, Pablo; Poibeau, Thierry; González-Blanco García, Elena; Martínez Cantón, Clara Isabel
    Enjambment takes place when a syntactic unit is broken up across two lines of poetry, giving rise to different stylistic effects. In Spanish literary studies, there are unclear points about the types of stylistic effects that can arise, and under which linguistic conditions. To systematically gather evidence about this, we developed a system to automatically identify enjambment (and its type) in Spanish. For evaluation, we manually annotated a reference corpus covering different periods. As a scholarly corpus to apply the tool, from public HTML sources we created a diachronic corpus covering four centuries of sonnets (3750 poems), and we analyzed the occurrence of enjambment across stanzaic boundaries in different periods. Besides, we found examples that highlight limitations in current definitions of enjambment.
  • Publicación
    Las humanidades digitales en la enseñanza de las literaturas hispánicas. Aplicaciones prácticas
    (Peter Lang, 2023) Martínez Cantón, Clara Isabel; Ortuño Casanova, María del Rocío; Huertas Morales, Antonio; Martínez Cantón, Clara Isabel; Ortuño Casanova, María del Rocío; Huertas Morales, Antonio; https://orcid.org/0000-0002-2835-9088
    Las humanidades digitales han cambiado la forma de investigar la literatura en lengua española, pero su impacto no ha llegado a la enseñanza. En este libro se aborda, mediante un recorrido sistemático y detallado, con ejemplos y ejercicios prácticos, diferentes metodologías digitales que nos llevan desde la búsqueda de textos en lengua española en repositorios, su almacenaje, su preparación para el análisis y su análisis con diferentes técnicas. Se busca facilitar la integración de las metodologías digitales en las aulas universitarias y su posterior aplicación en el estudio de la literatura escrita en lengua española. El fin último es la revisión de cánones e historias de la literatura estancadas y que nuevas generaciones de investigadores e investigadoras se asomen a otra forma de concebir las disciplinas, propongan nuevas aperturas del canon, pongan a disposición del público general obras olvidadas y las integren en sus estudios cuantitativos aprovechando los trabajos de digitalización previos y emprendiendo otros nuevos para ampliar los límites de la investigación literaria.
  • Publicación
    El ritmo como clave del verso en Antonio Colinas. Elementos rítmicos no métricos
    (León : Universidad de León, 2013) Martínez Cantón, Clara Isabel
    El objetivo de este trabajo es penetrar en los mecanismos rítmicos del verso del poeta leonés. Sin embargo, para esta labor hemos decidido no basarnos en los elementos métricos, sino centrarnos en aquellos que, precisamente, suelen ser dejados de lado en los análisis del ritmo poemático: los componentes rítmicos no sistemáticos. Esta decisión se ha tomado por varios motivos. Por una parte el estudio de los elementos métricos y su uso por parte de Antonio Colinas es un trabajo ya realizado que se recoge en otra publicación (Martínez Cantón, 2012). Por otra parte consideramos que el estudio de estos “complementos rítmicos” (Navarro Tomás, 1991: 42) se ha ido relegando por no tratarse, precisamente, de elementos métricos de pleno derecho. Se comentan algunos de estos mecanismos rítmicos en análisis estilísticos de textos, pero raro es el estudio que les otorga entidad propia y los estudia como decisivos en el ritmo y la musicalidad del poema. Pretendemos así superar esta limitación y establecer unas claves de análisis válidas para otros textos. Además, la finalidad principal de este estudio es llegar a entender los procedimientos con los que el poeta bañezano dota a su poesía de un ritmo y una sonoridad propias.
  • Publicación
    Automatic enjambment detection as a new source of evidence in Spanish versification
    (2017) Ruiz Fabo, Pablo; González-Blanco García, Elena; Poibeau, Thierry; Martínez Cantón, Clara Isabel
    We present software to automatically identify enjambment (and its type) in Spanish. Traditionally, enjambment is described as a device whereby no syntactic pause occurs at the end of a poetry line, splitting a phrase across two lines. Most definitions highlight the conflict between syntactic and metrical units, yielding stylistic effects like double interpretations. In Spanish versification, Quilis (1964) performed poetry reading experiments, characterizing enjambment as happening only when very cohesive syntactic units, which it would be unnatural to interrupt, are split across lines. Spang (1983) noted that splitting verbs and their subject or object across two lines also triggers (softer) enjambment-like effects. These characterizations are still considered current, but some points in them are debated. To systematically gather evidence on enjambment, we created a Natural Language Processing-based system that automatically detects and types enjambments as characterized above. For evaluation, we manually annotated a reference corpus. We consider system results satisfactory; F1 varied depending on enjambment type and poems’ period. A system and corpus description, and evaluation are at: https://sites.google.com/site/spanishenjambment/ We are not aware of large-sample enjambment studies across periods, literary movements, or versification types in Spanish, or other languages. Automatic detection can provide quantitative evidence for questions in verse theory, e.g.: To what an extent is enjambment used differently in free verse vs. traditional versification? Applying the system to 3750 sonnets covering four centuries is shedding light on unclear points in the definition of enjambment. The system finds line-pairs formally fitting the description of enjambment, but that, upon human validation, we’d consider borderline cases, given other stylistic factors, e.g. hyperbaton. Conversely, our annotators are sometimes surprised that certain line-pairs are not considered enjambed in the typology. Automatic identification of many examples, plus expert validation, is helping towards a more nuanced redefinition of enjambment.