Persona: Herrero Alcalde, Ana
Cargando...
Dirección de correo electrónico
ORCID
0000-0002-9594-1967
Fecha de nacimiento
Proyectos de investigación
Unidades organizativas
Puesto de trabajo
Apellidos
Herrero Alcalde
Nombre de pila
Ana
Nombre
12 resultados
Resultados de la búsqueda
Mostrando 1 - 10 de 12
Publicación Design of a chatbot as a distance learning assistant(International Council for Open and Distance Education (ICDE), 2020) Tamayo Lorenzo, Pedro Antonio; Herrero Alcalde, Ana; Martín Román, Javier; Navarro Ruiz, Carolina; Tránchez Martín, José ManuelWithin the process of progressive digitization of materials and tools for teaching and distance learning of a subject of introduction to Microeconomics (quarterly, in year three of the Degree in Social Work), taught by the authors at the National University of Distance Education (UNED), a virtual assistant in the form of chatbot, or conversational robot, called EconBot, has been designed and made available to students from 2017. This paper presents the reasons that led to its adoption, the process of its development, differentiating two phases, its characteristics and functions, the assessment of its usefulness and the role of teachers in the implementation of this type of technological innovation.Publicación Fiscal rules to the test: The impact of the Spanish expenditure rule(Elsevier, 2024) Moral Arce, Ignacio; Herrero Alcalde, Ana; Martín Román, JavierDespite the large spread of fiscal rules around the world, there is still not enough evidence of their effectiveness in ensuring fiscal sustainability. Furthermore, there is little evidence of the impact of expenditure rules in countries’ fiscal performance. This paper evaluates the effectiveness of the Spanish expenditure rule that has been in force since 2012 in controlling the growth of public expenditure. We use a synthetic control methodology to analyze the impact of the rule on the evolution of current and primary expenditure within Spanish public administrations (2001–2018), avoiding the potential endogeneity problems of traditional econometric approaches. Overall, we find that the expenditure rule has largely improved budget sustainability by limiting both current and primary expenditure. These results are robust to different levels of government.Publicación Fiscal consolidation and voting: on the electoral costs of budgetary stability(Wiley, 2024-05-08) Lago Peñas, Santiago; Cadaval Sampedro, María; Herrero Alcalde, AnaIn this paper, we analyse the potential impact of policies aimed at fostering fiscal sustainability on citizens’ preferences. A survey specifically designed for this purpose quantifies citizens’ knowledge and concern about fiscal imbalances and the institutional framework that addresses them in Spain, and their possible electoral reactions to public spending cuts and tax increases. Using both ordered and unordered multinomial probit models, we corroborate that citizens tend to disapprove of retrenchment policies. However, the effect on citizens’ voting intentions varies depending on their political ideology. We confirm that left-wing voters supporting the incumbent coalition parties prefer austerity policies based on the revenue side of the budget, while right-wing voters tend to approve retrenchments based on the expenditure side to a larger extent.Publicación Finanzas autonómicas: visibilidad, transparencia y atribución de responsabilidades(Fundación de las Cajas de Ahorros (FUNCAS), 2015) Goenaga Ruiz de Zuazu, María; Ruiz Huerta Carbonell, Jesús; Herrero Alcalde, AnaEn este trabajo se analiza la visibilidad de las políticas públicas de las comunidades autónomas, así como la valoración que los ciudadanos hacen del reparto vertical de competencias entre los distintos niveles de gobierno. Se observa que, aunque la atribución correcta de responsabilidades por parte de los ciudadanos ha mejorado significativamente en los últimos años, aún hay mucho camino que recorrer en lo que se refiere a las competencias compartidas y a la recaudación tributaria. El marco institucional existente en la actualidad, con espacios compartidos en el ámbito de algunas políticas públicas muy relevantes, como la sanidad, la educación y la recaudación de algunos de los impuestos más importantes, parece estar contribuyendo a la confusión de los ciudadanos, que tienen dificultades a la hora de exigir responsabilidades por la gestión de los recursos públicos.Publicación Visibilidad y atribución de responsabilidades en el estado de autonomías español(Instituto de Estudios Fiscales, 2016) Goenaga Ruiz de Zuazu, María; Herrero Alcalde, Ana; Tránchez Martín, José ManuelEste trabajo contribuye a la literatura sobre la visibilidad del Estado de las Autonomías mediante un análisis de los factores determinantes de la no respuesta y la respuesta incorrecta en la encuesta efectuada por el Instituto de Estudios Fiscales relativas a la atribución de competencias a los distintos niveles de gobierno. El objetivo es contrastar si el ciclo político, los medios de comunicación, la existencia de una lengua cooficial o la irrupción de la crisis económica son factores explicativos en la identificación del nivel de gobierno competente. Para ello, se estima un modelo logit cuyos resultados sugieren que las elecciones autonómicas, las televisiones de ámbito regional, las lenguas cooficiales y los recortes habidos durante los años de crisis económica contribuyen a aumentar la visibilidad de los gobiernos autonómicos. Además, la utilización de modelos cualitativos multinomiales proporciona unos resultados que confirman la existencia de heterogeneidad en el grupo de respuesta incorrecta y no respuesta.Publicación El sistema de financiación autonómica y la financiación de la sanidad descentralizada(Publicación del Instituto Mixto de Investigación Escuela Nacional de Sanidad (IMI-EMS), de la UNED y el Instituto de Salud Carlos III, 2023) Herrero Alcalde, Ana; Tamayo Lorenzo, Pedro AntonioEl objetivo de este artículo es ofrecer una panorámica general sobre el diseño y funcionamiento de los principales instrumentos que financian las políticas públicas gestionadas por las comunidades autónomas. Para ello, primero se hará una breve aproximación teórica a las razones por las que un suministro descentralizado de los servicios puede, en determinadas circunstancias, generar un mayor bienestar de los ciudadanos, frente a una provisión centralizada. A continuación, entrando en el análisis del proceso de descentralización fiscal español, se presentarán los principios básicos a los que deben responder los sistemas de financiación autonómica. Además, se analizarán los principales instrumentos que conforman los modelos de financiación común y foral, así como los resultados más destacables generados por aquellos. Por su enorme importancia cuantitativa y cualitativa en las finanzas autonómicas de la última década, también se hará una breve referencia al diseño y funcionamiento de los fondos extraordinarios de liquidez. En la última sección se destacarán las principales cuestiones pendientes de nuestro modelo de financiación territorial.Publicación Does Decentralization Affect the Size of Public Intervention? Evidence from Anti-Covid Public Policies(Oxford University Press, 2025-04-18) Herrero Alcalde, Ana; Martín Román, Javier; Moral-Arce, Ignacio; Unión EuropeaAlthough the impact of decentralization on public sector size has been extensively studied, little attention has been given to how this relationship unfolds during extreme events. Does decentralization amplify or constrain government intervention in times of crisis? This article addresses this gap by examining how different dimensions of decentralization influenced the size of fiscal measures adopted by thirty-one European countries in response to the crunch of the Covid-19 pandemic. Using data from the Oxford Covid-19 Government Response Tracker, we find that subnational expenditure and several dimensions of regional power constrain public intervention during crises. On the contrary, and although subnational taxing powers appear to have no significant effect, greater subnational borrowing autonomy is associated with larger policy responses.Publicación Understanding citizens’ knowledge and preferences for fiscal equalization in decentralized countries(Taylor and Francis Group, 2025-09-01) Lago-Peñas, Santiago; Cadaval-Sampedro, María; Herrero Alcalde, Ana; Fernández-Leiceaga, Xoaquín; Agencia Estatal de Investigación. EspañaThis paper examines citizens' knowledge about the design and outcomes of regional fiscal equalization in Spain and identifies the factors explaining citizens' preferences regarding the degree of equalization. We find deficient information and a lack of a well-informed and unequivocal opinion. The paper also highlights the complexity of citizens' preferences regarding interregional redistribution, influenced by factors such as regional per capita income and collective identity. These findings are not only relevant for Spain but also provide valuable insights for other nations undergoing decentralization processes, emphasizing the importance of early and comprehensive discussions to avoid future challenges and conflicts.Publicación Welfare benefits in highly decentralized fiscal systems: Evidence on interregional mimicking(Elsevier, 2024-01-10) Ayala Cañón, Luis; Herrero Alcalde, Ana; Martinez‐Vazquez, Jorge; Instituto de Estudios Fiscales. España; Comunidad Autónoma de Madrid. EspañaThis paper analyzes the determinants of welfare benefit levels within a highly fiscally decentralized context. More specifically, we analyze the role of mimicking as a driver of the institutional design of subnational government policies in the absence of federal co-ordination and financing. Empirically we focus on the welfare benefit programs of Spanish regional governments during the period 1996-2015. Our results strongly support the significant role played by mimicking: regional public agents observe what their peers are doing and act accordingly, and this holds even in a context of low mobility of households.Publicación Revisiting Responsibility Attribution within Multilevel Governments: The Role of Information(Ministerio de Hacienda. Instituto de Estudios Fiscales, 2017-10-01) Herrero Alcalde, Ana; Tránchez Martín, José Manuel; Ruiz de Zuazu, M. GoenagaRecent research has shown that citizens living in decentralized countries struggle to identify which level of government is designing and implementing public policies, thus hindering the due accountability process of democracy. This paper contributes to the literature on the determinants of citizens´ responsibility attribution by analyzing the Spanish case. A novel methodological approach is used by separately analyzing those citizens who fail to identify the competent level of government and those who did not even give an answer. Besides, two novel hypotheses are tested regarding the process by which information is transmitted to and absorbed by citizens: the impact of regional media and the territorial group bias. After confirming that the methodological strategy is correct, we find strong evidence that the existence of regional media helps responsibility attribution, thus fostering accountability; while co-official languages, used as a proxy of a group bias, hamper the process by which citizens identify the competent level of government.