Persona:
Ramos Villaverde, Sergio

Cargando...
Foto de perfil
Dirección de correo electrónico
ORCID
0000-0001-5771-116X
Fecha de nacimiento
Proyectos de investigación
Unidades organizativas
Puesto de trabajo
Apellidos
Ramos Villaverde
Nombre de pila
Sergio
Nombre

Resultados de la búsqueda

Mostrando 1 - 3 de 3
  • Publicación
    Retos de la IA en la era del streaming musical: un análisis desde la perspectiva de las personas creadoras
    (Universidad de Alicante, 2024-07-01) Arenal, Alberto; Armuña, Cristina; Ramos Villaverde, Sergio; Aguado, Juan Miguel; Feijoo, Claudio
    Este artículo aborda los retos que supone la Inteligencia Artificial (IA) en la industria musical desde la perspectiva de la sostenibilidad de los modelos de negocio que gestionan la creación de valor en la industria y su relación con la percepción de los compositores/letristas y los artistas intérpretes o ejecutantes, entendidos como actores clave en el proceso de creación de valor. Para se ha planteado una encuesta semiestructurada a una muestra internacional cualitativamente representativa de creadores e intérpretes, tanto profesionales como amateurs. Como principales resultados, el artículo concluye, en primer lugar, que la IA viene a intensificar algunas de las problemáticas puestas de manifiesto en la consolidación del modelo de las plataformas de streaming, en particular respecto a sus dos grandes desafíos de sostenibilidad (el desplazamiento del valor de la creación a la tecnología y la homogeneidad creciente de su inventario, con implicaciones para la diversidad cultural y la creatividad). También pone de manifiesto que la IA generativa parece tener un impacto especialmente relevante en las fases de creación y consumo, afectando a los ámbitos y posibilidades de creación de valor de los músicos, compositores e intérpretes y de las experiencias de uso y consumo de música. La perspectiva de las personas creadoras ofrece una visión que conjuga incertidumbre y pesimismo, caracterizando las innovaciones tecnológicas como acelerantes de las disfunciones del modelo de las plataformas de streaming y resultando en la eventual devaluación de la profesión artística y de la propia creatividad y la diversidad cultural. La regulación de los marcos de aplicación de la IA en este contexto y el establecimiento de un marco que facilite la capacidad de elección por parte de los usuarios entre “creatividad artificial” y “creatividad natural” por parte de la son planteadas como vías de solución parciales.
  • Publicación
    Giants with feet of clay: the sustainability of the business models in music streaming services
    (EPI SCP, 2022-09-24) Arenal, Alberto; Armuña, Cristina; Ramos Villaverde, Sergio; Feijoo, Claudio; Aguado, Juan Miguel
    This paper examines the sustainability of the recorded music industry from the perspective of music performers. Music streaming platforms, or digital music service providers (DMSPs), have changed the recorded music industry paradigm since the middle of the 2010s. Business models for performers have evolved from royalty agreements based on sales to more complex remuneration systems based on revenues from a combination of (ad-based) free and paid subscriptions. Previous research has mainly focused on the examination of the business models of streaming services from the point of view of the innovation players (digital platforms) and/or the traditional dominant intermediaries (record labels and publishers). However, not all innovation-driven transformations are sustainable. In this paper, we argue that the sustainability of the main business models in the music industry demands the consideration of the performers´ perspective. We combine a qualitative approach with primary and secondary data sources to investigate the sustainability of existing trends of business models and business practices for different categories of performers, including both monetary values and a description of how revenues are shared. We conclude that DMSPs foster an asymmetric value chain in which the creative players barely capture value while technology-based innovations increase the capability of DMSPs to generate and capture value. Finally, we outline some alternative business models looking for the long-term sustainability of the digital music marketplace.
  • Publicación
    Digital transformation, blockchain, and the music industry: A review from the perspective of performers’ collective management organizations
    (Elsevier, 2024-09) Arenal, Alberto; Armuña, Cristina; Ramos Villaverde, Sergio; Feijoo, Claudio; Aguado, Juan Miguel
    This study examines the challenges related to the music industry's digital transformation and potential role of blockchain from the perspective of collective management organizations (CMOs). Building on desk research and primary data from semi-structured surveys conducted with C-level executives and managers, this empirical analysis identifies major projects, their state of development, and prospects for digital transformation based on blockchain in the music industry. The findings reveal that there are a limited number of blockchain projects led by and/or with the relevant participation of CMOs. However, most are just research projects, proofs of concept, or pilots, showing that blockchain is currently in an experimental phase of development on the periphery of the music industry's digital transformation. This is not very different from analysts' understanding of the current situation and perspectives on the mass adoption of blockchain in other industries. In summary, blockchain is neither at the core of the music industry's digital transformation nor a priority for CMOs leading this process from the perspective of intellectual property rights management. The limited quality of music metadata, sparsity of sound data sources, and absence of a common data governance framework among different stakeholders within the industry are the main impediments to transforming blockchain into a global solution with transformative potential. Overall, the results provide a snapshot of the current status and possible future trajectories of blockchain adoption as a paradigm for intellectual property rights exchange within the music industry.