Persona:
Cruces Villalobos, Francisco

Cargando...
Foto de perfil
Dirección de correo electrónico
ORCID
0000-0002-0723-1202
Fecha de nacimiento
Proyectos de investigación
Unidades organizativas
Puesto de trabajo
Apellidos
Cruces Villalobos
Nombre de pila
Francisco
Nombre

Resultados de la búsqueda

Mostrando 1 - 10 de 31
  • Publicación
    Metropolitan Intimacies. An Ethnography on the Poetics of Daily Life
    (Landham, Boulder, New York and London: Lexington Books, 2022) Cruces Villalobos, Francisco
  • Publicación
    Problemas entorno a la restitución del patrimonio : una visión desde la antropología
    (Universidad Complutense de Madrid, 1998-01-01) Cruces Villalobos, Francisco
  • Publicación
    Representación simbólica y representación política: el mitin como puesta en escena del vínculo electoral
    (Fundación José Ortega y Gasset, 1995-08-01) Cruces Villalobos, Francisco; Díaz de Rada Brun, Ángel
  • Publicación
    Festa di tutti, festa per tutti
    (Roma: Meltemi, 1997) Velasco Maíllo, Honorio Manuel; Cruces Villalobos, Francisco; Díaz de Rada Brun, Ángel
  • Publicación
    Los “Misterios de la Encarnación” : algunos problemas en torno al lenguaje analítico de la práctica
    (Universidad Nacional de Educacion a Distancia (España). Facultad de Filosofía, 1993-01-01) Díaz de Rada Brun, Ángel; Cruces Villalobos, Francisco
  • Publicación
    Public celebrations in a Spanish valley
    (Routledge, 1992) Cruces Villalobos, Francisco; Díaz de Rada Brun, Ángel
  • Publicación
    Las transformaciones de lo público : imágenes de protesta en la ciudad de México
    (Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO), Sede México, 1998-01-01) Cruces Villalobos, Francisco
  • Publicación
    Personal is Metropolitan: Narratives of Self and the Poetics of the Intimate Sphere
    (Urbanities, 2016) Cruces Villalobos, Francisco
    This article focuses on current narratives of daily life among young dwellers of metropolitan cities as a particular genre in the growing relevance and visibility of the intimate sphere. The ethnography is highly experimental. It results from workshops based on the collective exploration of the participants’ inhabiting practices and consists mostly of micro-narratives. Although most of these data were gathered in Madrid between 2010 and 2014, I also use material from fieldwork carried out in México DF and Montevideo during the same period. The analysis addresses the form of the storytelling, the conventions of modern living as background and a plot where the Ego is the main character. Such discourses must be understood in the light of silent processes transforming city life from the inside. They speak from a strong ‘I’: a subject committed to autonomy, mobility and self-design. This individualizing tendency compels a young generation of dwellers to ‘become oneself’ through a personal, reflexive quest that entails being open to the future and breaking with the past (thus establishing discontinuities with class, family, local or ethnic determinations). At the same time, daily routines allow them to discover an emerging order of their own through a process of production of meaning that is amazingly conservative, as it consists in the permanent integration of collective memories and traditional and familial forms of domestic practice. These processes take place at a historical time in which the intimate sphere is given visibility and legitimacy. Classical definitions and metaphors of public space fail to recognize fully these silent processes.
  • Publicación
    ¿Cómo leemos en la sociedad digital? Lectores, booktubers y prosumidores
    (['Ariel', 'Fundación Telefónica'], 2017) Lluch, Gemma; Zafra Alcaraz, Remedios; Durán, Gloria G.; Colombo, Romina; Esteban, Nuria; Esteve, Anna; Calvo, Virginia; Monar, Maite; Cruces Villalobos, Francisco; López García, Julián; Moreno Andrés, Jorge
    El panorama de la lectura está cambiando y lo hace a la velocidad de la luz. Sin embargo, lejos de desaparecer, los libros reviven gracias a la reinvención de la lectura, que se aleja del canon culto heredado de los siglos pasados y se hibrida con los nuevos dispositivos y las nuevas formas de lectura aparecidas en la sociedad en la que vivimos, la sociedad digital. De esta forma aparecen diversas y plurales nuevas formas de leer que se suman a la lectura individual. La lectura se hace más social, holista, activa, afectiva y corporal; marcada por una relación indisociable con la escritura, la interactividad, la sociabilidad, la imagen, la oralidad, el ritual, la educación sentimental, el espacio cotidiano, la movilidad, la proliferación de dispositivos, la fragmentación de los tiempos y la multiplicación de ocasiones y motivos para leer.