Persona: Lázaro Torres, María Luisa de
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0000-0003-4649-6120
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Lázaro Torres
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María Luisa de
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Publicación Geographic education and global change. Towards a new curriculum paradigm(Centro Nacional de Información Geográfica : Asociación Española de Geografía, 2024) Miguel González, Rafael De; Lázaro Torres, María Luisa deThe limited incorporation in recent school curricula in Spain of geography-related content such as sustainable development, land use planning, globalization, geospatial information technologies, geopolitics, and even the climate emergency demonstrates that there are still significant gaps in geographic content and themes. These include those related to postmodern and cultural geography, urban and territorial agendas, the emergence of neo-geographies, the conceptual relevance of the Anthropocene, or the link between geographic discipline and global change. This need has driven the design and experimentation of curricular frameworks and innovative practices, as highlighted in the recent GeoDem reference declaration by the European Association of Geographers (EUROGEO). This new paradigm is applied, among others, in two European projects focused on global change: Teaching the Future and V-Global, both are involved in teaching geography and training teachers.Publicación Educar para la sostenibilidad desde la universidad empleando Story maps(Colex, 2023) Lázaro Torres, María Luisa de; Morales Yago, Francisco JoséPublicación Story maps y trabajos de campo virtuales para la enseñanza del cambio global(Universidad de Castilla La Mancha, 2023) Gallardo Beltrán, Marta; Lázaro Torres, María Luisa de; García González, Juan AntonioEl cambio global es uno de los mayores retos a los que se enfrenta nuestra sociedad, entendido este como los cambios planetarios ocasionados por las relaciones de la sociedad con el medio físico, incluyendo, entre otros, el cambio climático y sus efectos derivados de las actividades humanas. Con el objeto de averiguar hasta qué punto el cambio global es objeto de estudio en las universidades se realizan 25 entrevistas a docentes de diferentes universidades europeas. Se defiende que es posible impulsar, como elemento transversal en la enseñanza, el trabajo de campo virtual para visibilizar los cambios globales. Con esta finalidad se han seleccionado distintos story maps que muestran trabajos de campo virtuales relacionados con el cambio global, ofreciéndolos como una de las posibilidades metodológicas que pueden ser utilizadas para introducir el concepto del cambio global y sus posibles consecuencias en el aula.Publicación La geoinformación en la educación para la sostenibilidad integrando los principios de Rosenshine. Situaciones de aprendizaje.(UNED-Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2022) Lázaro Torres, María Luisa de; Puertas Aguilar, Miguel ÁngelEsta obra surge de la necesidad de contar con ejemplos de situaciones de aprendizaje para los estudiantes de la asignatura de Complementos para la Formación Disciplinar en Geografía, dentro del Máster Universitario en Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas en la especialidad de Geografía e Historia de la UNED. Se aportan situaciones prácticas en el contexto del currículum actual para contribuir a que la geografía sea impartida en los centros de una forma dinámica y comprensiva, que divierta, impulse el pensamiento crítico y favorezca el aprender a actuar con conocimiento alejándose así de esa geografía memorística y descriptiva que no aporta ningún valor al alumnado. Se ofrecen herramientas y apoyo para que los futuros profesores puedan explicar geografía con mapas dinámicos, interactivos y en línea, e impulsen la búsqueda y selección de datos de calidad e interoperables, referenciados en el territorio, que pueden ser integrados en ellos.Publicación Estrategias de Enseñanza y Aprendizaje en Geografía, Historia e Historia del Arte.(Universidad Nacional de Educación a Distancia (España). Editorial, 2022-06-01) Lázaro Torres, María Luisa de; Jordá Pardo, Jesús Francisco; Mañas Romero, Irene Teresa; Morales Yago, Francisco José; Rivera Medina, Ana María; Vivas Sainz, InmaculadaEsta obra surge de la voluntad del equipo docente de la asignatura "Estrategias de Enseñanza y Aprendizaje en Geografía, Historia e Historia del Arte" (Máster Universitario en Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas) de ofrecer materiales de forma sistemática que sean de utilidad al alumnado que la cursa, para su futuro profesional docente. Cada capítulo está escrito por el profesor experto en la materia. Antes de empezar el primero de ellos, se aporta una nube de palabras derivada del texto de todo el libro, lo que ofrece una aproximación intuitiva a su contenido. La obra consta de seis temas, que en todos los casos se inician con una introducción que contiene una nube de palabras con la finalidad de introducir al estudiante de una forma intuitiva en el tema, las palabras clave del mismo y las competencias y objetivos que se abordan. Le sigue el desarrollo o contenido propio del tema con el orden adecuado a la variedad de recursos y estrategias que se presentan y a los procedimientos que se pueden enseñar desde cada una de las ciencias sociales. Todos los capítulos terminan con las referencias empleadas en el mismo y con uno o dos trabajos prácticos a realizar, cuya trasposición al aula de secundaria es posible. El sistema de referencias de citas y de bibliografía en cada capítulo se realiza de forma distinta, ya que responde a cada una de las ciencias de referencia del mismo. Los seis temas que comprende la obra abarcan contenidos y procedimientos, aunque también se trabajan actitudes en el marco del currículo de Enseñanza Secundaria vigente desde la Geografía, la Historia y la Historia del Arte.Publicación EUROGEO 2021 Conference Sustainable Development Goals for all (Book Abstracts)(Universidad Nacional de Educación a Distancia (España). Editorial, 2021) Lázaro Torres, María Luisa dePublicación Cartografía(UNED-Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2024) Lázaro Torres, María Luisa de; Gallardo Beltrán, Marta; Pellitero Ondicol, RamónEsta obra está dirigida a todos aquellos interesados en adentrarse en el mundo de la cartografía, incluyendo a estudiantes universitarios que cursan esta materia. La ciencia cartográfica surge con el propósito de resolver un problema fundamental: el de representar y comunicar información geográfica sobre el entorno que rodea a la humanidad, hoy conocida también como información geoespacial o geoinformación (GI), mediante la creación de mapas. Este proceso implica la traducción de la realidad a un formato cartográfico o de geoinformación. Las fuentes de información geográfica son cada vez más diversas en su origen (sensores de satélites y dispositivos móviles, datos propios y remotos, censos, etc.), en su volumen (big data geolocalizados), y en sus formatos (imágenes, textos, números). Por lo tanto, es factible emplear en un mismo mapa, con ayuda de las geotecnologías, datos de diversas fuentes de procedencia y formatos.Publicación Sources of mapping used in humanitarian emergencies: the case of Ebola(Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2022-10-14) Barra Martínez, José Antonio; Morales-Yago, Franciso José; Lázaro Torres, María Luisa de; https://orcid.org/0000-0001-9466-3435; https://orcid.org/0000-0003-0089-6567The need to rapidly respond to health emergencies has generated various institutional initiatives to identify their location, through mapping. This study employs a qualitative-exploratory method, based on the daily monitoring of eight Ebola epidemics between 2013 and 2021, to make an assessment of the usefulness of maps created specificallyfor Ebola. The results show that at least 14 organisations produce maps in the face of emergencies and epidemics such as Ebola. Consequently, it has been possible to design a search plan to aid in the monitoring of emergencies and to design an Ebola map with data obtained from these organisations and the initiatives they promote, which confirms the usefulness of these data sources and maps.Publicación WebGIS and geospatial technologies for landscape education on personalized learning contexts(MDPI, 2017) Miguel González, Rafael de; Lázaro Torres, María Luisa de; Morales Yago, Francisco JoséThe value of landscape, as part of collective heritage, can be acquired by geographic information systems (GIS) due to the multilayer approach of the spatial configuration. Proficiency in geospatial technologies to collect, process, analyze, interpret, visualize, and communicate geographic information is being increased by undergraduate and graduate students but, in particular, by those who are training to become geography teachers at the secondary education level. Some teaching experiences, using personalized learning, distance learning methodology, and GIS, focused on education aims to integrate students and enhance their understanding of the landscape are shown. Opportunities offered byWebGIS will be described, through quantitative tools and techniques that will allow this modality of learning and improve its effectiveness. Results of this research show that students, through geospatial technologies, learn the landscape as a diversity of elements, but also the complexity of physical and human factors involved. Several conclusions will be highlighted: (i) the contribution of geospatial training to education on the landscape and for sustainable development; (ii) spatial analysis as a means of skills acquisition regarding measures for landscape conservation; and (iii) expanding and applying acquired knowledge to other geographic spaces.Publicación Outdoor Education, the Enhancement and Sustainability of Cultural Heritage: Medieval Madrid(MDPI, 2021) Gómez Ruiz, María Luisa; Morales Yago, Francisco José; Lázaro Torres, María Luisa defirst_pagesettingsOrder Article Reprints Open AccessArticle Outdoor Education, the Enhancement and Sustainability of Cultural Heritage: Medieval Madrid by María-Luisa Gómez-Ruiz 1,Francisco-José Morales-Yago 2 andMaría-Luisa de Lázaro-Torres 2,*ORCID 1 Department of Experimental, Social and Mathematical Didactics, Universidad Complutense de Madrid (UCM), 28040 Madrid, Spain 2 Department of Geography, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), 28040 Madrid, Spain * Author to whom correspondence should be addressed. Sustainability 2021, 13(3), 1106; https://doi.org/10.3390/su13031106 Submission received: 8 January 2021 / Revised: 15 January 2021 / Accepted: 18 January 2021 / Published: 21 January 2021 (This article belongs to the Special Issue Geographical Education for Sustainable Development) Downloadkeyboard_arrow_down Browse Figures Versions Notes Abstract Education has a crucial role to play in helping meet the Sustainable Development Goals, for which the initial training of university teachers, and its evaluation, are all essential. In this context, the authors developed an outdoor work task, consisting of an orientation game in ‘medieval Madrid’. The main objective was to show future teachers how they can enable their own students to value cultural heritage in order to acquire sustainability competencies. The task was evaluated by participants using a questionnaire, in order to make them aware of the acquired competencies. A gamification component was added to the outdoor task to create a healthy competitive environment. In this way, future teachers were able to observe how a teaching activity is evaluated; learn how to organize a didactic activity that can be extrapolated to other territorial and heritage realities; and employ their mobile devices to learn the foundations of sustainability in heritage management. Additionally, they acquired teaching competencies that promoted quality education and contributed towards two of the Sustainable Development Goals, specifically: 4 “Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all” and 11 “Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable”.