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Domínguez Figaredo, Daniel

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Domínguez Figaredo
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Daniel
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Mostrando 1 - 10 de 10
  • Publicación
    Data-driven educational algorithms pedagogical framing
    (Asociación Iberoamericana de Educación Superior a Distancia (AIESAD), 2020-03-07) Domínguez Figaredo, Daniel
    Los datos procedentes de los estudiantes y de las prácticas de aprendizaje son esenciales para alimentar los sistemas de inteligencia artificial empleados en educación. Asimismo, los datos generados recurrentemente son fundamentales para entrenar los algoritmos, de manera que puedan adaptarse a nuevas situaciones, ya sea para mejorar el ciclo de aprendizaje en su conjunto o para gestionar tareas repetitivas. A medida que los algoritmos se propagan en diferentes contextos de aprendizaje y se amplía su capacidad de acción, se requieren marcos pedagógicos que ayuden a interpretarlos y que amparen su uso adecuado. Basándose en el análisis de casos y en una revisión de la literatura científica, en este artículo se analizan los límites de las prácticas de aprendizaje fundamentadas en el uso masivo de datos desde un enfoque pedagógico. Se toman en consideración procesos clave como la captura de los datos, los sesgos en las bases de datos y el factor humano que está presente en el diseño de algoritmos de inteligencia artificial y de sistemas de Aprendizaje Automático. Con el fin de facilitar la gestión adecuada de los algoritmos educativos basados en datos, se plantea la idoneidad de introducir un marco pedagógico que permita analizar la adecuación de los sistemas de inteligencia artificial y apoyar su evaluación, considerando su impacto en el proceso de aprendizaje. En ese sentido, se propone finalmente un conjunto de reglas de enfoque heurístico con el fin de mejorar los vacíos pedagógicos identificados y que puedan apoyar el uso educativo de los algoritmos basados en datos.
  • Publicación
    Learning outcomes based assessment in distance higher education. A case study
    (Taylor & Francis, 2020-04-26) Gil Jaurena, Inés; Domínguez Figaredo, Daniel
    This study focuses on an analysis of assessment methods according to expected learning outcomes in courses taught at the Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) in Spain. Based on the European Higher Education Area and its learning-centred approach, the TALOE webtool has been used to analyse the internal coherence of 10 Bachelor’s and Master’s courses. The TALOE tool was developed in a European project and is free and publically available. The article gives a detailed explanation of how the courses’ analysis has been carried out. The results indicate that, in general, the courses analysed are internally coherent. Nevertheless, we do indicate the mismatches in both the way the learning outcomes are written and the choice of assessment methods, conditioned by the mass character of certain courses. Finally, we give an example of improvements made in a course and we evaluate the utility of the TALOE tool in course design.
  • Publicación
    The Impact of Rapid Adoption of Online Assessment on Students’ Performance and Perceptions: Evidence from a Distance Learning University
    (Academic Publishing International Limited, 2022) Domínguez Figaredo, Daniel; Gil Jaurena, Inés; Morentin Encina, Javier
    One of the most sensitive changes faced by universities due to the COVID-19 crisis was the remote assessment of student learning. This research analysed the case of a massive distance learning university that rapidly changed the final assessment (N=126,653 undergraduate students in 2020) from face-to-face exams to entirely online exams. The research focused on the influence of online assessment on academic performance and students’ perception of the new method. Two data sources were used: the contrast of academic performance indicators (assessment, success and achievement rates, and average marks obtained) between the online examination call and the previous ones with face-to-face examinations; and a questionnaire to a sample of students (n=714) on their perception of the online assessment experience. The results show that all the academic performance indicators in the 28 Bachelor Degrees offered at the university increased when the final assessment method turned to online due to the pandemic crisis; and that a majority of students are more favourable to online assessment methods. The discussion places these findings in a context of rapid change, and concludes by identifying the possible implications of online assessment for student retention, organisational challenges, as well as possible further studies.
  • Publicación
    Aprendizaje y práctica del diseño en contextos de diversidad: una aproximación basada en metodologías abiertas
    (Ediciones Complutense, 2020-06-11) Ferreiro Galguera, Fátima; Domínguez Figaredo, Daniel
    Los métodos de diseño con enfoques de tipo abierto facilitan la adaptación de los proyectos a situaciones cambiantes y de alta complejidad. Además, en el aprendizaje de este tipo de enfoques de diseño coexisten multitud de metodologías basadas en la flexibilidad y la implicación de los usuarios. Se presenta aquí una experiencia que combina la práctica del diseño desde una aproximación abierta con una metodología de aprendizaje que adapta el diseño de productos y servicios a las necesidades de los colectivos que participan en su desarrollo. Como aproximación teórica se analizan conexiones entre la teoría de las capacidades potenciales de Amartya Sen y métodos basados en el factor humano, proponiendo una concepción del diseño entendida como práctica que amplía la capacidad de acción de los usuarios. Partiendo de ese marco, se describen cuatro proyectos realizados por estudiantes de diseño industrial y mobiliario, que llevaron a cabo sus prácticas con personas con diversidad funcional. En la búsqueda de soluciones, cada proyecto demandó una estrategia de diseño diferente según el elemento que centró la intervención: objeto, proceso, servicio/sistema, y proceso cognitivo. Los resultados muestran la potencialidad de los métodos abiertos para reforzar la agencia de colectivos y personas que participan en los proyectos de diseño, especialmente cuando las intervenciones se realizan en contextos sociales con limitaciones y requerimientos significativos para el diseño de productos y servicios.
  • Publicación
    La paradoja digital: Análisis de las diferencias en la adopción tecnológica del profesorado dentro y fuera del aula
    (Universidad Nacional de Costa Rica, 2022-04-07) Freixas, Rosario; Gamboa-Rodríguez, Fernando; Domínguez Figaredo, Daniel
    Problema. En la educación superior, la evaluación del uso de tecnologías muestra resultados discretos en lo relativo a la docencia. En una sociedad ampliamente tecnologizada, este hecho contrasta con las prácticas digitales del profesorado: en su vida personal, regulan su comportamiento de acuerdo con los principios de las tecnologías. Objetivo. Esta investigación se propone contrastar las prácticas digitales del profesorado fuera y dentro del aula, a partir de un modelo de adopción tecnológica que califica los usos que se hacen de las TIC y el nivel de apropiación que dichos usos implican. Metodología. Para analizar ese efecto, se empleó una metodología descriptiva no experimental y se realizó una encuesta que buscaba establecer en qué medida la adopción tecnológica en lo cotidiano se corresponde con la actividad docente. Resultados. En la vida privada, los usos que el profesorado da a la tecnología permiten la ampliación de las tareas que se llevan a cabo hacia horizontes que tradicionalmente no se pueden alcanzar sin el uso de ella. No así en la docencia, en donde el empleo de herramientas digitales contribuye a la realización de prácticas tradicionales. En cuanto a formación docente, el profesorado percibe las necesidades de encaminarla a ampliar la experiencia digital, aunque en su práctica profesional sigan teniendo una orientación más clara hacia la reproducción de estas mismas. Conclusiones. Los resultados muestran que la adopción tecnológica en la vida privada está mayormente orientada a un nivel de la ampliación, mientras que en la docencia se enfoca más hacia la sustitución de tareas tradicionales por otras que, si bien incorporan las tecnologías digitales, no aportan innovación en la práctica.
  • Publicación
    Red de Innovación en Animación Sociocultural. Aprender a través de la resolución de problemas
    (2009-09) Sarrate Capdevila, María Luisa; Pérez Serrano, Gloria; Pérez de Guzmán Puya, María Victoria; Jiménez Nuño, Lorena; Domínguez Figaredo, Daniel; Gil Jaurena, Inés; Quicios García, Mª Del Pilar
  • Publicación
    Characterisation of flipped classroom teaching in multigrade rural schools
    (University of Pretoria, Faculty of Education, 2022-12-01) Castillo López, Javier; Domínguez Figaredo, Daniel
    Multi-age classrooms are student-centred classrooms. Flipped classroom teaching promotes active learning. In the research reported on here, we analysed the characteristics of flipped classroom teaching in the context of multigrade rural schools. Two main questions were raised: whether the characteristics of rural multigrade classrooms require adapting the flipped classroom method, and whether there is a particular framework for applying this method in such classrooms. A questionnaire was administered to and interviews held with teachers who used flipped classroom in their multigrade classrooms. The data show a typology of flipped classroom strategies adapted to multigrade classrooms. It is also concluded that applying flipped classroom in multi-grade classrooms requires significant changes in the instructional design and classroom learning phase. No changes were detected during the previous phase of individual work outside the classroom. A regular framework for the application of the flipped classroom method in multigrade rural schools could not be determined due to the heterogeneity of this kind of class.
  • Publicación
    Responsible AI literacy: A stakeholder-first approach
    (SAGE, 2023-12-19) Stoyanovich, Julia; Domínguez Figaredo, Daniel
    The need for citizens to better understand the ethical and social challenges of algorithmic systems has led to a rapid proliferation of AI literacy initiatives. After reviewing the literature on AI literacy projects, we found that most educational practices in this area are based on teaching programming fundamentals, primarily to K-12 students. This leaves out citizens and those who are primarily interested in understanding the implications of automated decision- making systems, rather than in learning to code. To address these gaps, this article explores the methodological contributions of responsible AI education practices that focus first on stakeholders when designing learning experiences for different audiences and contexts. The article examines the weaknesses identified in current AI literacy projects, explains the stakeholder-first approach, and analyzes several responsible AI education case studies, to illustrate how such an approach can help overcome the aforementioned limitations. The results suggest that the stakeholder-first approach allows to address audiences beyond the usual ones in the field of AI literacy, and to incorporate new content and methodologies depending on the needs of the respective audiences, thus opening new avenues for teaching and research in the field.
  • Publicación
    Heuristic framework design in the field of digital literacy: A case study based on the Mozilla Web Literacy Map.
    (ResearchGate, 2019) Domínguez Figaredo, Daniel; Trillo Miravalles, Mª Paz
    The use of skill frameworks has become commonplace in the field of digital literacy. These frameworks are based preferentially on conceptual approaches, which leads to biases when applied in practice. Here, we present a study with an alternate focus: the skills proposed in the frameworks are connected with user behavior and heuristics are employed to group these skills. The objectives of the study were to: (1) achieve a greater coherence between the skills incorporated in these frameworks and user behavior, and (2) identify and reliably organize the clusters of skills that form frameworks. The study consisted of collecting data from a group of students about their practices within the skills of the Mozilla Web Literacy Map. The data was then grouped via factor analysis. The results were then contrasted with the initial organization of the Mozilla framework. The gap between the theoretical definition of a skill and individual behaviors was found to be more pronounced in the case of those skills whose definitions included a wider range of concepts and practices. This study opens a discussion into the scope and suitability of the method used here to generate heuristic dimensions by managing information from social behaviors.
  • Publicación
    Educación y tecnologías digitales. VII Jornada de Doctorandos/as en Educación. Madrid, 1 de Julio de 2021
    (Universidad Nacional de Educación a Distancia (España). Escuela Internacional de Doctorado, 2021-07-01) Gil Jaurena, Inés; López González, Aitor; Domínguez Figaredo, Daniel