Persona:
Chaos García, Dictino

Cargando...
Foto de perfil
Dirección de correo electrónico
ORCID
0000-0003-0132-785X
Fecha de nacimiento
Proyectos de investigación
Unidades organizativas
Puesto de trabajo
Apellidos
Chaos García
Nombre de pila
Dictino
Nombre

Resultados de la búsqueda

Mostrando 1 - 10 de 12
  • Publicación
    ENTORNO DE SIMULACIÓN INTERACTIVA PARA EL CONTROL
    (2007-11-13) Aranda Almansa, Joaquín; Dormido Canto, Sebastián; Muñoz Mansilla, María del Rocío; Chaos García, Dictino; Díaz Martínez, José Manuel
  • Publicación
    WarehouseGame Training: A Gamified Logistics Training Platform Integrating ChatGPT, DeepSeek, and Grok for Adaptive Learning
    (MDPI, 2025-06-06) Romero Marras, Juan José; Torre Cubillo, Luis de la; Chaos García, Dictino
    Modern warehouses play a fundamental role in today’s logistics, serving as strategic hubs for the reception, storage, and distribution of goods. However, training warehouse operators presents a significant challenge due to the complexity of logistics processes and the need for efficient and engaging learning methods. Training in logistics operations requires practical experience and the ability to adapt to real-world scenarios, which can result in high training costs. In this context, gamification and artificial intelligence emerge as innovative solutions to enhance training by increasing operator motivation, reducing learning time, and optimizing costs through personalized approaches. But is it possible to effectively apply these techniques to logistics training? This study introduces WarehouseGame Training, a gamified training tool developed in collaboration with Mecalux Software Solutions and implemented in Unity 3D. The solution integrates large language models (LLMs) such as ChatGPT, DeepSeek, and Grok to enhance adaptive learning. These models dynamically adjust challenge difficulty, provide contextual assistance, and evaluate user performance in logistics training scenarios. Through this gamified training tool, the performance of these AI models is analyzed and compared, assessing their ability to improve the learning experience and determine which one best adapts to this type of training.
  • Publicación
    Simulation and Experimental Results of a New Control Strategy For Point Stabilization of Nonholonomic Mobile Robots
    (IEEE, 2019-08-22) Farias, Gonzalo; Garcia, Gonzalo; Dormido Bencomo, Sebastián; Fábregas Acosta, Ernesto; Aranda Escolástico, Ernesto; Chaos García, Dictino; Dormido Canto, Sebastián
    This article presents a closed-loop position control of a mobile robot, which is capable of moving from its current position to a target point by manipulating its linear and angular velocities. The main objective of this article is to modify an existing control law based on the kinematic model to improve the response when the robot is backwards oriented and to reach the destination point in less time and with a shorter trajectory. Stability of the proposed control law is validated by Lyapunov Criterion. Some procedures are implemented to test this approach both in simulation with MATLAB, and experimentally with the Khepera IV robot.
  • Publicación
    Control problems in marine vehicles: Some experiences in stabilization and tracking control
    (2006-01-01) Cruz García, Jesús Manuel de la; Riola Rodríguez, José María; Aranda Almansa, Joaquín; Muñoz Mansilla, María del Rocío; Chaos García, Dictino; Díaz Martínez, José Manuel; Dormido Canto, Sebastián
  • Publicación
    A Controller design by QFT methodology for dynamic positioning of a moored platform
    (2006-01-01) Muñoz Mansilla, María del Rocío; Aranda Almansa, Joaquín; Díaz Martínez, José Manuel; Dormido Canto, Sebastián; Chaos García, Dictino
  • Publicación
    Optimal control law of an AUV using a single thruster
    (Comité Español de Autonomática (CEA-IFAC), 2023) Cerrada Collado, Cristina; Chaos García, Dictino; Moreno Salinas, David; Aranda Almansa, Joaquín
    En este artículo se plantea el problema de optimización de una ley de control para minimizar el error cuadrático integral al conducir un AUV (Autonomous Underwater Vehicle, vehículo autónomo submarino) actuado con un único motor desde un punto de partida hasta una zona de recuperación deseada. Así mismo se muestran dos posibles soluciones de control y se discute su implementación en el vehículo. Para la optimización de la ley de control se utilizarán los algoritmos genéticos y se proponen dos soluciones: En la primera se optimiza la ley de control muestreada en función del tiempo. La segunda, por su parte, emplea una acción de control óptima en función de la orientación del vehículo a partir de una ley de control representada mediante una serie de Fourier. El correcto funcionamiento de las soluciones propuestas se demuestra mediante una serie de simulaciones que consideran distintas condiciones y situaciones posibles.
  • Publicación
    Interactive software tools for robust control: application to marine systems
    (Robotics and Automation in the Maritime Industries, 2006-01-01) Dormido Bencomo, Sebastián; Díaz Martínez, José Manuel; Aranda Almansa, Joaquín; Dormido Canto, Sebastián; Muñoz Mansilla, María del Rocío; Chaos García, Dictino
  • Publicación
    UN PROBLEMA BENCHMARK DE CONTROL NO LINEAL: ESTABILIZACIÓN Y SEGUIMIENTO DE TRAYECTORIA DE UN AERODESLIZADOR DE RADIO CONTROL
    (Comité Español de Automática, 2006-09-06) Aranda Almansa, Joaquín; Chaos García, Dictino; Dormido Canto, Sebastián; Muñoz Mansilla, María del Rocío; Díaz Martínez, José Manuel
  • Publicación
    Fault-Tolerant Control for AUVs Using a Single Thruster
    (IEEE, 2022-02) Chaos García, Dictino; Moreno Salinas, David; Aranda Almansa, Joaquín
    The present paper presents a fault-tolerant control for an AUV in the presence of a critical failure in the actuators that may require an emergency operation to recover it or to drive it to a safe point. In this context, the control scheme proposed deals with a single thruster in operational conditions to command the vehicle towards a desired direction and reach a safe target point. In addition, the AUV is commanded with only two control actions on the available thruster, driving the vehicle through the desired direction following a spiral-like path and keeping it within the neighbourhood of the target point. The fault-tolerant control proposed is simple and robust enough to be applied to multiple kinds of AUVs without the need of accurate parameter design. The stability and well performance of the control scheme proposed is analytically demonstrated, and simulation examples illustrate the key results derived.
  • Publicación
    Optimización ley de control para un AUV funcionando con un único motor
    (Universidade da Coruña) Cerrada Collado, Cristina; Chaos García, Dictino; Moreno Salinas, David; Aranda Almansa, Joaquín
    En este artículo se plantea el problema de optimización de una ley de control para minimizar el error al conducir un AUV actuado con un único motor desde un punto de partida hasta una zona de recuperación deseada. Así mismo se muestran dos posibles soluciones de control y se discute su implementación en el vehículo. La primera utiliza algoritmos genéticos para proporcionar la acción de control óptima en cada instante, es decir, se optimiza la ley de control muestreada en función del tiempo. La segunda, por su parte, emplea los algoritmos genéticos para obtener una acción de control óptima en función de la orientación del vehículo a partir de una ley de control aproximada con una serie de Fourier