Persona:
Trillo Miravalles, Mª Paz

Cargando...
Foto de perfil
Dirección de correo electrónico
ORCID
0000-0002-4365-7024
Fecha de nacimiento
Proyectos de investigación
Unidades organizativas
Puesto de trabajo
Apellidos
Trillo Miravalles
Nombre de pila
Mª Paz
Nombre

Resultados de la búsqueda

Mostrando 1 - 3 de 3
  • Publicación
    Heuristic framework design in the field of digital literacy: A case study based on the Mozilla Web Literacy Map.
    (ResearchGate, 2019) Domínguez Figaredo, Daniel; Trillo Miravalles, Mª Paz
    The use of skill frameworks has become commonplace in the field of digital literacy. These frameworks are based preferentially on conceptual approaches, which leads to biases when applied in practice. Here, we present a study with an alternate focus: the skills proposed in the frameworks are connected with user behavior and heuristics are employed to group these skills. The objectives of the study were to: (1) achieve a greater coherence between the skills incorporated in these frameworks and user behavior, and (2) identify and reliably organize the clusters of skills that form frameworks. The study consisted of collecting data from a group of students about their practices within the skills of the Mozilla Web Literacy Map. The data was then grouped via factor analysis. The results were then contrasted with the initial organization of the Mozilla framework. The gap between the theoretical definition of a skill and individual behaviors was found to be more pronounced in the case of those skills whose definitions included a wider range of concepts and practices. This study opens a discussion into the scope and suitability of the method used here to generate heuristic dimensions by managing information from social behaviors.
  • Publicación
    Aprendizaje ubicuo de los nuevos aprendices y brecha digital formativa
    (Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 2015) Ortega Sánchez, Isabel; Trillo Miravalles, Mª Paz; Quicios García, Mª Del Pilar
    La crítica que reiteradamente ha recibido la escuela ha sido su inmovilidad metodológica. Impartición de contenidos emergentes con didácticas obsoletas. Este reproche puede haber sido superado. El siglo XX introdujo las TICen la escuela generando otros tipos de aprendizaje y otro tipo de estudiantes: los nuevos aprendices. Algunos de ellos, ahora son universitarios y gestionan sus aprendizajes de manera ubicua a través del uso de dispositivos móviles. Otros no los gestionan así. Esta dualidad metodológica origina una brecha digital formativa. Este artículo muestra los lugares en los que algunos nuevos aprendices universitarios utilizan dispositivos móviles para desarrollar su u-learning.
  • Publicación
    Perspectivas y avances de la investigación. I Jornada de Doctorandos. Madrid, 8 de mayo de 2015
    (Universidad Nacional de Educación a Distancia (España). Escuela Internacional de Doctorado, 2015-09) Murga Menoyo, María Ángeles; Trillo Miravalles, Mª Paz