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Fecha
2021-12-27
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info:eu-repo/semantics/openAccess
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Editor
Universidad Autónoma del Estado de México
Resumen
Este artículo investiga la relevancia que
puede tener la noción de minimal self, defendida
por ejemplo por Zahavi, para una
teoría fenomenológica de la identidad que
aquí se analiza al hilo del fenómeno de la vejez.
Primero, analizo la noción de minimal
self tal y como se plasma en los escritos de
Zahavi para analizar los presupuestos y argumentos
en los que se sostiene. No obstante,
segundo, este planteamiento puede resultar
problemático para la descripción de los fenómenos
vitales cuyo sentido se constituye
intersubjetivamente. Así, fenómenos como
la enfermedad, la vejez o el género no solo
se asientan en la experiencia solitaria e individual,
sino que solo pueden ser comprendidos
por el propio sujeto en interacción con
los demás. El argumento que se aporta, en
tercer lugar, para defender este aspecto de la
noción de minimal self es una descripción del
fenómeno de la vejez en términos del descubrimiento
de una misma como anciana, a
partir de los escritos de Simone de Beauvoir.
This paper focuses on the relevance that the notion of minimal self, as proposed e.g. by Zahavi, for a phenomenological theory of identity. I will do so by analyzing the phenomenon of coming of age. Firstly, I characterize the notion of minimal self as expressed in Zahavi’s claims with a view to analyzing premises and arguments on which it is grounded. Nevertheless, secondly, defending minimal self might pose challenges when it comes to characterize certain life experiences that seem to be constituted intersubjectively. In particular, phenomena such as illness, age or gender are not exclusively constituted in individual, solitary experience, but rather they can only be ultimately understood by the very subject in intersubjective perspective. The argument I offer in the third step of my exposition, is the description of advanced age in terms of personal discovery of being old, drawing mainly on Simone de Beauvoir’s writings.
This paper focuses on the relevance that the notion of minimal self, as proposed e.g. by Zahavi, for a phenomenological theory of identity. I will do so by analyzing the phenomenon of coming of age. Firstly, I characterize the notion of minimal self as expressed in Zahavi’s claims with a view to analyzing premises and arguments on which it is grounded. Nevertheless, secondly, defending minimal self might pose challenges when it comes to characterize certain life experiences that seem to be constituted intersubjectively. In particular, phenomena such as illness, age or gender are not exclusively constituted in individual, solitary experience, but rather they can only be ultimately understood by the very subject in intersubjective perspective. The argument I offer in the third step of my exposition, is the description of advanced age in terms of personal discovery of being old, drawing mainly on Simone de Beauvoir’s writings.
Descripción
The registered version of this article, first published in “Bajo Palabra, (28), 47–60", is available online at the publisher's website: Universidad Autónoma del Estado de México, https://doi.org/10.15366/bp2021.28.002
La versión registrada de este artículo, publicado por primera vez en “Bajo Palabra, (28), 47–60", está disponible en línea en el sitio web del editor: Universidad Autónoma del Estado de México, https://doi.org/10.15366/bp2021.28.002
Categorías UNESCO
Palabras clave
minimal self, fenomenología, teoría de la identidad, personalidad, vejez, Minimal self, phenomenology, identity theories, personality, old age
Citación
Bąk, A. J. (2021). Minimal self y las teorías de la identidad personal en fenomenología. Bajo Palabra, (28), 47–60. https://doi.org/10.15366/bp2021.28.002
Centro
Facultades y escuelas::Facultad de Filosofía
Departamento
Filosofía