Publicación:
Experimental Study for Improving the Repair of Magnesium–Aluminium Hybrid Parts by Turning Processes

dc.contributor.authorRubio Alvir, Eva María
dc.contributor.authorVilleta, María
dc.contributor.authorValencia, José Luis
dc.contributor.authorSáenz de Pipaón, José Manuel
dc.contributor.editorMDPI
dc.date.accessioned2025-02-18T17:18:30Z
dc.date.available2025-02-18T17:18:30Z
dc.date.issued2018-01-16
dc.descriptionThe registered version of this article, first published in “Metals , 8 (1), 59", is available online at the publisher's website:MDPI, https://doi.org/10.3390/met8010059
dc.description.abstractOne of the lightest metallic materials used in the aeronautics, aerospace, and automotive industries, among others, is magnesium, due to its excellent weight/strength ratio. Most parts used in these industries need to be made of materials that are rigid, strong, and lightweight, but sometimes the materials do not simultaneously satisfy all of the properties required. An alternative is to combine two or more materials, giving rise to a hybrid component that can satisfy a wider range of properties. The pieces machined in these industrial fields must satisfy stringent surface roughness requirements that conform to the design specifications. This work shows an experimental study to analyse the surface roughness reached in hybrid components made up of a base of magnesium alloy (UNS M11917) and two inserts of aluminium alloy (UNS A92024) obtained by turning. Its purpose is to determine the influence of the factors and their possible interactions on the response variable, the surface roughness Ra. The study is carried out using a design of experiments (DOE). A product of a full factorial 23 and a block of two factors 3 2 was selected. The factors identified as possible sources of variation of the surface roughness are: depth of cut, feed rate, spindle speed, type of tool, location with respect to the specimen (LRS), and location with respect to the insert (LRI). Data were analysed by means of the analysis of variance (ANOVA) method. The main conclusion is the possibility to carry out the repair and maintenance of parts of magnesium–aluminum hybrid components by dry turning; that is, without cutting fluids and, therefore, in the most sustainable way that the process can be carried out. In addition, different combinations of cutting parameters have been identified that allow these operations to be carried out in an efficient manner, reducing mechanization times and, therefore, also the direct and indirect costs associated with them.en
dc.description.abstractUno de los materiales metálicos más ligeros utilizados en la industria aeronáutica, aeroespacial y de automoción, entre otras, es el magnesio, debido a su excelente relación peso/resistencia. La mayoría de las piezas utilizadas en estas industrias necesitan estar fabricadas con materiales que sean rígidos, resistentes y ligeros, pero en ocasiones los materiales no satisfacen simultáneamente todas las propiedades requeridas. Una alternativa es combinar dos o más materiales, dando lugar a un componente híbrido que pueda satisfacer un rango más amplio de propiedades. Las piezas mecanizadas en estos campos industriales deben satisfacer estrictos requisitos de rugosidad superficial que se ajusten a las especificaciones de diseño. En este trabajo se muestra un estudio experimental para analizar la rugosidad superficial alcanzada en componentes híbridos formados por una base de aleación de magnesio (UNS M11917) y dos insertos de aleación de aluminio (UNS A92024) obtenidos por torneado. Su finalidad es determinar la influencia de los factores y sus posibles interacciones sobre la variable respuesta, la rugosidad superficial Ra . El estudio se lleva a cabo mediante un diseño de experimentos (DOE). Se seleccionó un producto de un factorial completo 2 × 3 y un bloque de dos factores 3 × 2. Los factores identificados como posibles fuentes de variación de la rugosidad superficial son: profundidad de corte, velocidad de avance, velocidad del husillo, tipo de herramienta, ubicación respecto a la probeta ( LRS ), y ubicación respecto al inserto ( LRI ). Los datos se analizaron mediante el método de análisis de varianza (ANOVA). La principal conclusión es la posibilidad de llevar a cabo la reparación y mantenimiento de piezas de componentes híbridos magnesio-aluminio mediante torneado en seco; es decir, sin fluidos de corte y, por tanto, de la forma más sostenible que se pueda llevar a cabo el proceso. Además, se han identificado diferentes combinaciones de parámetros de corte que permiten realizar estas operaciones de forma eficiente, reduciendo los tiempos de mecanización y, por tanto, también los costes directos e indirectos asociados a las mismas.es
dc.description.versionversión publicada
dc.identifier.citationRubio, EM, Villeta, M., Valencia, JL, & Sáenz de Pipaón, JM (2018). Estudio experimental para mejorar la reparación de piezas híbridas de magnesio y aluminio mediante procesos de torneado. Metals , 8 (1), 59. https://doi.org/10.3390/met8010059
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.3390/met8010059
dc.identifier.issnEISSN 2075-4701
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14468/25919
dc.journal.issue59
dc.journal.titleMetals
dc.journal.volume8
dc.language.isoen
dc.page.final19
dc.page.initial1
dc.publisherMDPI
dc.relation.centerFacultades y escuelas::E.T.S. de Ingenieros Industriales
dc.relation.departmentIngeniería de Construcción y Fabricación
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.es
dc.subject33 Ciencias Tecnológicas::3305 Tecnología de la construcción
dc.subject3312 Tecnología de materiales
dc.subject.keywordshybrid componentsen
dc.subject.keywordsmagnesiumen
dc.subject.keywordsaluminiumen
dc.subject.keywordsrepair and maintenance operationsen
dc.subject.keywordsdry turningen
dc.subject.keywordsmean roughness average (Ra)en
dc.subject.keywordsANOVAen
dc.subject.keywordscomponentes híbridoses
dc.subject.keywordsmagnesioes
dc.subject.keywordsaluminioes
dc.subject.keywordsoperaciones de reparación y mantenimientoes
dc.subject.keywordstorneado en secoes
dc.subject.keywordsrugosidad media promedio ( Ra )es
dc.subject.keywordsANOVAes
dc.titleExperimental Study for Improving the Repair of Magnesium–Aluminium Hybrid Parts by Turning Processesen
dc.titleEstudio experimental para mejorar la reparación de piezas híbridas de magnesio y aluminio mediante procesos de torneadoes
dc.typeartículoes
dc.typejournal articleen
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationfbd2723b-d78c-49a8-b7bf-0a163ad2a19a
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