Persona:
Ros Muñoz, Salvador

Cargando...
Foto de perfil
Dirección de correo electrónico
ORCID
0000-0001-6330-4958
Fecha de nacimiento
Proyectos de investigación
Unidades organizativas
Puesto de trabajo
Apellidos
Ros Muñoz
Nombre de pila
Salvador
Nombre

Resultados de la búsqueda

Mostrando 1 - 10 de 23
  • Publicación
    Sistemas de e-learning abiertos basados en servicios
    (Universidad Nacional de Educación a Distancia (España). Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial. Departamento de Ingeniería Eléctrica, Electrónica y de Control, 2012-12-19) Ros Muñoz, Salvador; Hernández Berlinches, Roberto
    Los sistemas de gestión del aprendizaje, learning management systems (LMS), son sistemas software diseñados para la administración, seguimiento y creación de informes de los programas de elearning. En este trabajo se describe una nueva generación de LMS que permiten el uso de entornos personalizados, (PLE), en los cuales las funciones del LMS se pueden integrar en los mismos contextos de trabajo que los utilizados por los estudiantes, en su trabajo diario, no necesariamente dedicados al aprendizaje. Para ello, si se modulariza las funcionalidades de los LMS, entendidas estas ahora como un conjunto de servicios, entonces el usuario puede seleccionar sólo los servicios que realmente necesita o le son útiles. Estos servicios pueden ser de diferentes proveedores y además se podrán utilizar junto a los servicios de aprendizaje de una forma más natural. El sistema descrito en este trabajo se ha desplegado y probado en la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), que cuenta con un campus de más de 200.000 estudiantes. Una vez implementado el sistema, se hace necesario saber si el mismo tendrá aceptación por parte de los usuarios. Para ello se propone el uso del Modelo de Aceptación de Tecnología Extendido (TAM), para determinar la aceptación e intención de uso de las plataformas abiertas orientadas a servicios (PAOS). Para este propósito se ha realizado un análisis exploratorio y confirmatorio utilizando técnicas de modelado estructural. En este caso se ha utilizado un modelo de ecuaciones estructurales que ha sido usado para ajustar y validar el modelo estructural de aceptación de las PAOS. Finalmente se presente un sistema de evaluación automática que se encuadra dentro de las adaptaciones necesarias al EEES. De los trabajos publicados se puede concluir que el ii proyecto de EEES implica necesariamente una adaptación de los programas a la nueva metodología de enseñanza y aprendizaje, y de la necesidad de dotarse de herramientas tecnológicas que faciliten, contribuya y colaboren en la evaluación continua desde su aspecto formativo y sumativo. Este sistema de evaluación automática se ha implementado como un servicio fácilmente consumible por los usuarios. El sistema se ha desarrollado utilizando los paradigmas de virtualización y cloud computing. La solución presentada trata de superar las limitaciones derivadas de la arquitectura utilizada en las plataformas de la segunda generación. Además esta solución alcanza toda su dimensión cuando sobrepasa las funcionalidades actuales denominadas clásicas (pruebas objetivas), y es capaz de gestionar configuraciones de evaluación y realizar evaluaciones automáticas. Finalmente, se ha realizado un análisis de aceptación para poder concluir si este tipo de sistemas tienen aceptación por parte de los usuarios. Para ello se propone el uso del Modelo de Aceptación de Tecnología (TAM) para determinar la aceptación e intención de uso del sistema de evaluación automática. En este trabajo se presentan los resultados obtenidos que determinan claramente que este tipo de soluciones son realmente aceptadas por los usuarios y se consideran de gran utilidad.
  • Publicación
    From syllables, lines and stanzas to linked open data: standardization, interoperability and multilingual challenges for digital humanities
    (2016) González-Blanco García, Elena; Manailescu, Mara; Ros Muñoz, Salvador
    This proposal presents the challenges and first results of POSTDATA ERC Starting Grant project, which aims at bridging the digital gap among traditional poetry collections and the growing world of data. It is focused on poetry analysis, classification and publication, applying Digital Humanities methods of academic analysis in order to look for standardization. The context of the project is the corpora of European poetry, with a special focus on poetic materials from different languages and literary traditions. Interoperability problems between the different poetry collections are solved by using semantic web technologies to link and publish literary datasets in a structured way in the linked data cloud. This paper will present the current situation in the field of digital humanities analyzing poetry as the “study case” and the application of different technologies used in the field of digital humanities to provide new and innovative results. It will also introduce LINDH, the Digital Humanities Innovation Lab at UNED, a pioneer Digital Humanities center in Spain and its role as a facilitator of different technologies to be applied to the study of traditional humanistic problems with the most updates technologies in the field.
  • Publicación
    Poetry Lab (POSTER)
    (2018) González-Blanco García, Elena; Díez Platas, María Luisa; Ruiz Fabo, Pablo; Bermúdez Sabel, Helena; Ayciriex, Luciana; Ros Muñoz, Salvador; Martínez Cantón, Clara Isabel
    Main goals: a) Develop Tools for automatic poetry analysis, largely based on Natural Language Processing. b) Carry out the detection of literary phenomena relied on linguistic characteristics.
  • Publicación
    Poetry and Digital Humanities making interoperability possible in a divided world of digital poetry: POSTDATA project. (ABSTRACT)
    (2018) González-Blanco García, Elena; Ruiz Fabo, Pablo; Díez Platas, María Luisa; Bermúdez Sabel, Helena; Ayciriex, Luciana; Ros Muñoz, Salvador; Martínez Cantón, Clara Isabel; Caminero Herráez, Agustín Carlos
  • Publicación
    Researchers’ perceptions of DH trends and topics in the English and Spanish-speaking community. DayofDH data as a case study
    (Jagiellonian University & Pedagogical University (Cracovia), 2016-07-22) González-Blanco García, Elena; Rio Riande, Gimena del; Robles Gómez, Antonio; Ros Muñoz, Salvador; Hernández Berlinches, Roberto; Tobarra Abad, María de los Llanos; Caminero Herráez, Agustín Carlos; Pastor Vargas, Rafael
  • Publicación
    Description of Postdata Poetry Ontology V1.0
    (ICL CAS, 2021) Díez Platas, María Luisa; Ros Muñoz, Salvador; González Blanco, Elena; Corcho, Oscar; Khalil Gómez, Omar; Hernández Lorenzo, Laura; Sisto, Mirella De; Rosa, Javier de la; Pérez Pozo, Álvaro; Diez, Aitor; Rodriguez, José Luis; Plecháč, P.; Kolár, R.; Bories,A.; Říha, J.
    One stream of work in the digital humanities focuses on interoperability processes and the description of traditional concepts using computer-readable languages. In the case of literary studies, there has been some research into these topics, but the complexity of the knowledge domain remains an issue. This complexity is based on the different interpretations of concepts in different traditions, the use of isolated and private databases, unique applications of language and, thus, the richness of poetic information. All of this suggests the need to explore new options to represent the complexity in computer-readable language. This paper presents an ontology network designed to capture poetry domain knowledge. The ontologies in question relate to poetic works and their structural and prosodic components.
  • Publicación
    PoetryLab as Infrastructure for the Analysis of Spanish Poetry
    (Linköping University Electronic Press, 2021-06-22) Rosa, Javier de la; Pérez Pozo, Álvaro; Hernández Lorenzo, Laura; Díaz Paredes, Aitor; Ros Muñoz, Salvador; González Blanco, Elena
    The development of the network of ontologies of the ERC POSTDATA Project brought to light some deficiencies in terms of completeness in the currently available European poetry corpora. To tackle the issue in the realm of the Spanish poetic tradition, our approach consisted in designing a set of tools that any scholar could use to automatically enrich the analysis of Spanish poetry. The effort crystallized in the PoetryLab, an extensible open source toolkit for syllabification, scansion, enjambment detection, rhyme detection, stanza identification, and historical named entity recognition for Spanish poetry. We designed the system to be interoperable, compliant with the project ontologies, easy to use by tech-savvy and non-expert researchers, and requiring minimal maintenance and setup. Furthermore, we propose the integration of the PoetryLab as a core functionality in the tool catalog of CLARIN for Spanish poetry.
  • Publicación
    TEI-friendly annotation scheme for medieval named entities: a case on a Spanish medieval corpus
    (Springer , 2021-02-27) Álvarez Mellado, Elena; Díez Platas, María Luisa; Ruiz Fabo, Pablo; Bermúdez, Helena; Ros Muñoz, Salvador; González Blanco, Elena
    Medieval documents are a rich source of historical data. Performing named-entity recognition (NER) on this genre of texts can provide us with valuable historical evidence. However, traditional NER categories and schemes are usually designed with modern documents in mind (i.e. journalistic text) and the general-domain NER annotation schemes fail to capture the nature of medieval entities. In this paper we explore the challenges of performing named-entity annotation on a corpus of Spanish medieval documents: we discuss the mismatches that arise when applying traditional NER categories to a corpus of Spanish medieval documents and we propose a novel humanist-friendly TEI-compliant annotation scheme and guidelines intended to capture the particular nature of medieval entities.
  • Publicación
    Exploring Spanish contemporary song lyrics through digital humanities methods: some thematic and structural properties
    (Oxford University Press, 2021-11-08) Hernández Lorenzo, Laura; Díaz Paredes, Aitor; Pérez Pozo, Álvaro; Ros Muñoz, Salvador; González Blanco, Elena
    In this article, we present a quantitative study with Digital Humanities methods on an extensive corpus of Spanish contemporary song lyrics, a type of text related to poetry. On the one hand, poetry and songs not only have been connected since their origins, but they share some characteristics, such as the division in lines or the use of rhymes. On the other hand, Digital Humanities quantitative approaches have already been applied to poetry, but we still lack a study in the same fashion for lyrics. Taking advantage of the advances in automatic scansion and syllabification, rhyme detection, or Topic Modeling technologies, the present study analyzes Spanish contemporary song lyrics’ main thematic and structural properties, comparing them with those used in poetic texts. Our results offered new insights into the characteristics of the analyzed texts and their connections to poetic ones.