Persona: Gil Quintana, Javier
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0000-0003-0326-2535
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Publicación Building Children's Identity in the Disney World(Universidad de La Laguna, 2018) Cantillo Valero, Carmen; Osuna Acedo, Sara; Gil Quintana, JavierLas industrias de la comunicación se convierten en instrumentos poderosos de dominio y sumisión, situándose de forma estratégica en la economía, la política y la cultura. En todos estos aspectos de la representación humana podemos encontrar la influencia de las industrias del entretenimiento, cumpliendo así con el objetivo de someter a su audiencia manipulada hacia la pasividad. Metodología: A través de una metodología mixta y la triangulación de los datos obtenidos, el estudio arroja resultados significativos sobre la influencia de las industrias del entretenimiento, que se ve reflejada en los discursos de los sujetos entrevistados. Conclusiones y discusión: Nuestros análisis y reflexiones nos llevan a la conclusión de que la cultura mainstream ha repercutido en la cultura popular, pero no para convertir al público en protagonista, sino para imponer los mensajes formulados por la clase hegemónica.Publicación sMOOC: a pedagogical model for social inclusion(Elsevier, 2019-03-01) Marta Lazo, Carmen; Osuna Acedo, Sara; Gil Quintana, JavierIn this article, the results of analysing the sMOOC launched by European project Elearning, Communication, Open Data (ECO) are displayed, from the perspective of social inclusion. Firstly, it considers people excluded from the system and, on a second stage, attention is brought towards those agents acting as social mediators. A quantitative methodology of analysis was applied to the interactions occurred in a sample of 1,361 participants at ECO Portal’s course “Education Innovation and Professional Development. Possibilities and Limits of the ICTs”. Results show that ECO has massively promoted sMOOC-based training and has become present, not only in Europe, but also in a wider geographical spread, particularly in developing countries. Such training offering has been highly valued by participants in aspects related to the knowledge acquired and them feeling active role-players in the education process, which increases their commitment towards sharing that training in diverse social environments and, as a result, makes a significant impact on social inclusion processes.Publicación Open, Mobile and Collaborative Educational Experience. Case study: The European ECO Project(J.UCS Consortium, 2017) Cantillo Valero, Carmen; Osuna Acedo, Sara; Gil Quintana, JavierThe European ECO Project has contributed to the dissemination of MOOCs by developing an educational model which promotes participation and interaction through social networks and an own virtual platform. Likewise, it fosters students’ empowerment by allowing them to create their own courses. Such training model is studied in this research work, firstly, through the analysis of teachers’ and students’ speeches posted on forum boards and groups. Then results obtained in several surveys conducted among participants, which consider interactions taking place both in and off the platform, are triangulated. Educational and motivational factors in the students’ profile show the advantages and disadvantages found in their perception of the collaborative learning model, as well as the empowerment derived from the participation in the creation of their own MOOCs. This study reveals multiple factors affecting the proper development of these courses, while considering communication as an incentive for the creation of knowledge through the MOOC itself. All this will contribute to improve the quality of education and to trigger a change of paradigm, necessary to understand today’s education and society.Publicación The production of written discourse on social networks regarding people's disappearances and consequent parallel trials. Case of Gabriel Cruz (Spain) on Twitter and Facebook(2020) Marta Lazo, Carmen; Osuna Acedo, Sara; Gil Quintana, JavierEste artículo tiene como objetivo llevar a cabo un análisis de la realidad representada en la construcción del discurso, a partir de un caso de estudio cualitativo netnográfico que conjunta una doble vertiente: la desaparición de un menor que terminó en tragedia y la presunta culpabilidad de una inmigrante de raza negra en un asesinato que tuvo gran repercusión mediática. Para ello, en este análisis y categorización del discurso escrito de los actantes, tratamos de dilucidar los diferentes rasgos, intencionalidad y tratamiento del mismo en los sitios oficiales de Twitter y Facebook de cuatro medios de comunicación españoles @telecincoes, @LaSextaNoticias, @noticias-cuatro y @A3Noticias, mediante el estudio de sus diferencias. Los resultados ponen de manifiesto cómo el discurso en redes sociales tiene mayor proyección si está basado en la xenofobia, presentándose como `juicio paralelo´ normalizado ante determinados hechos sociales, planteamiento que es potenciado por los propios medios de comunicación.Publicación Redes comunicativas universitarias sNOOC por la educación mediática de la tercera edad(Universidade Federal de Minas Gerais, 2024-11-29) Gil Quintana, Javier; García Blázquez, Eduardo; Hueso Romero, José Javier; Romero Rodríguez,Luis MiguelLos Nano Open Online Massive (NOOC) representan una modalidad formativa de corta duración, análoga a los MOOC. Sin embargo, se caracterizan por una mayor especialización y brevedad, típicamente de 20 horas. El proyecto objeto de esta investigación aplicada, denominado socialNOOC (sNOOC), busca potenciar el empoderamiento del alumnado en su rol de e-teacher y evaluar el impacto de su labor en la educación mediática inclusiva de la población de la tercera edad en España. La iniciativa, coordinada por 79 estudiantes de posgrado de la UNED (España), se fundamenta en el proyecto formativo basado en pedagogías inclusivas en el que se integra recursos generados con Inteligencia Artificial y Metaverso. El análisis del proyecto ha incorporado enfoques cuantitativos, examinando las interacciones en la plataforma de educación a distancia (EAD) donde se desarrollaron los sNOOC, así como cualitativos, a través de la observación virtual de los 8 cursos masivos, las producciones de aprendizaje y la evaluación de un grupo interdisciplinario de 22 docentes en innovación educativa en España y Ecuador. Los resultados evidencian que la labor de los e-teacher e interacción de las redes comunicativas en los sNOOC han incrementado tanto el compromiso con el proyecto, como la satisfacción derivada de la experiencia colaborativa.Publicación Influencers deportivos y su repercusión en el consumo, la actividad física y su proyección en redes sociales por los adolescentes andaluces (España)(Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF), 2022-01-06) Gil Quintana, Javier; Felipe Ruiz, Rafael; Moreno Muro, Miguel ÁngelEl objetivo de la presente investigación, cuyo corte metodológico es mixto, ha sido conocer el impacto que ejercen los influencers deportivos en un grupo poblacional de 404 adolescentes andaluces encuestados y 10 entrevistados cuya edad abarca desde los 16 hasta los 20 años. Atendiendo a los principales hallazgos, se demuestra que estos influencers contribuyen de manera positiva a aumentar el grado de motivación y adherencia por la actividad física. De forma sintética, el estudio establece una disociación entre la modalidad deportiva que se practica y el género del adolescente. Con esta afirmación queda expresado que ambos géneros tienen tendencia a seguir a influencers de su mismo género. Además, no se ha podido determinar que los hombres compren más dispositivos electrónicos que las mujeres. Sin embargo, un aspecto significativo a nivel estadístico es que el género masculino presenta más tendencia por compartir los datos en redes sociales y que los adolescentes que han comprado un dispositivo han intentado, en la mayor medida posible, que la marca se asemeje al que promociona su influencer. Concluimos que la labor que ejercen estos personajes públicos sobre sus seguidores es eficaz y directa, pues son capaces de incidir significativamente y mejorar la calidad de vida de todo aquel que los secunden.Publicación Transmedia Practices and Collaborative Strategies in Informal Learning of Adolescents(MDPI, 2020-06-04) Gil Quintana, Javier; Osuna Acedo, SaraTransmedia literacy is the evolution from traditional media literacy to informal learning and participatory cultures. It analyzes the media literacy processes of young people through communities of practice in participatory contexts and through the use of digital discourses that enable the creation of transmedia universes. The present study is approached from a mixed research method, whose main objective is the analysis of adolescents’ digital habits through several data-collecting tools: A survey, participative workshops, in-depth interviews, a media diary, and online observation. From that background information, the study subject has focused on Spain, and it is framed within the “Transliteracy: Transmedia skills and informal learning strategies” project, funded by Spain’s ministry of Economy, Industry, and Competitivity. The studio is based on a sample of 237 adolescents, from 12 to 14 years old, all intensive users of digital technologies. Interesting results were obtained concerning different transmedia practices that are frequent in adolescents and the informal learning collaborative strategies they currently use. This research work concludes that the use of the Internet, although occasionally lacking adequate safety measures, increases self-sufficiency in adolescents’ informal learning. They take control of their own learning, thus enhancing self-motivation and increasing the acquisition of transmedia competences.Publicación Open mobile and collaborative educational experience. Case study: The European ECO Proyect(Graz University of Technology, 2018-12-17) Osuna Acedo, Sara; Gil Quintana, Javier; Cantillo Valero, CarmenThe European ECO Project has contributed to the dissemination of MOOCs by developing an educational model which promotes participation and interaction through social networks and an own virtual platform. Likewise, it fosters students empowerment by allowing them to create their own courses. Such training model is studied in this research work, firstly, through the analysis of teachers' and students' speeches posted on forum boards and groups. Then results obtained in several surveys conducted among participants, which consider interactions taking place both in and off the platform, are triangulated. Educational and motivational factors in the students' profile show the advantages and disadvantages found in their perception of the collaborative learning model, as well as the empowerment derived from the participation in the creation of their own MOOCs. This study reveals multiple factors affecting the proper development of these courses, while considering communication as an incentive for the creation of knowledge through the MOOC itself. All this will contribute to improve the quality of education and to trigger a change of paradigm, necessary to understand today's education and society.Publicación Los dibujos animados de Peppa Pig: consumo mediático, patrones de conducta, educación en valores y rol de género en la construcción de la identidad infantil(Universidad de Barcelona, 2021-06-30) Gil Quintana, Javier; López Valiñas, NoeliaEl artículo estudia las preferencias de consumo mediático del público infantil de 3 a 6 años. Se efectúa un análisis de contenido de Peppa Pig para descubrir de qué manera su visionado condiciona el desarrollo de la identidad personal. La investigación se ha enmarcado dentro de una metodología mixta. El cuestionario pasado a 92 niños y niñas de la provincia de Pontevedra (España) ha sido el instrumento para descubrir las producciones más consumidas en la primera infancia. A nivel cualitativo se ha optado por estudiar, a través de una tabla de análisis, el contenido mediático de Peppa Pig y su influencia en el desarrollo de la identidad infantil, prestando atención a los patrones de conducta, educación en valores y rol de género. Los resultados del estudio manifiestan que Peppa Pig es una serie atractiva, con contenido sencillo y motivante para los consumidores. Aunque estos dibujos animados transmiten nociones como control emocional, normas de cortesía, capacidad de esfuerzo, resolución de conflictos y felicidad, también se proyectan aspectos negativos como es el egoísmo, pereza, faltas de respeto a los adultos, ausencia de cariño entre personas, provocación de problemas con resoluciones ilógicas y roles de conducta de personajes estereotipadosPublicación Nano-influencers Edutubers: perspective of Centennial Generation Families in Spain(2022-02-24) Gil Quintana, Javier; Vida de León, Emilio; Osuna Acedo, Sara; Marta Lazo, CarmenIn recent decades, the incipient technological development has generated a radical change in the way people access and transmit knowledge. Educational institutions must have a teaching staff adapted to new forms of consuming information. The purpose of this research is to know the media competence of Spanish teachers, from the perspective of families of schoolchildren in primary education. This analysis is based on the investigation published by 50 renowned international experts in media competence, which revolves around six major dimensions. In our analysis, we focused on the processes of interaction, production, and dissemination of content by teachers on YouTube. A questionnaire has been devised with a sample formed by 1228 families, a personal interview with a sample formed by 20 families, and a comparative analysis of the productions and interaction of amateur teachers on YouTube platform and of recognized “edutubers,” as well as the use given to the dissemination of content on social networks. In the results obtained, the profile of a teaching staff that is increasingly disseminating and producing on social networks stands out, becoming content creators through their own YouTube channels, which also proposes tools for an interaction adapted to the centennial generation, using different digital communication tools. Differences were found comparing the three dimensions involved in this analysis, with teachers obtaining more positive evaluations as producers and as interactors in private schools than in subsidized and public schools. Likewise, differences were found between nano‐influencers and macro‐ influencers in the use of aesthetic elements that make up the videos analyzed among the “edutubers.”