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Gil Quintana, Javier

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Javier
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Mostrando 1 - 10 de 33
  • Publicación
    The production of written discourse on social networks regarding people's disappearances and consequent parallel trials. Case of Gabriel Cruz (Spain) on Twitter and Facebook
    (2020) Marta Lazo, Carmen; Osuna Acedo, Sara; Gil Quintana, Javier
    Este artículo tiene como objetivo llevar a cabo un análisis de la realidad representada en la construcción del discurso, a partir de un caso de estudio cualitativo netnográfico que conjunta una doble vertiente: la desaparición de un menor que terminó en tragedia y la presunta culpabilidad de una inmigrante de raza negra en un asesinato que tuvo gran repercusión mediática. Para ello, en este análisis y categorización del discurso escrito de los actantes, tratamos de dilucidar los diferentes rasgos, intencionalidad y tratamiento del mismo en los sitios oficiales de Twitter y Facebook de cuatro medios de comunicación españoles @telecincoes, @LaSextaNoticias, @noticias-cuatro y @A3Noticias, mediante el estudio de sus diferencias. Los resultados ponen de manifiesto cómo el discurso en redes sociales tiene mayor proyección si está basado en la xenofobia, presentándose como `juicio paralelo´ normalizado ante determinados hechos sociales, planteamiento que es potenciado por los propios medios de comunicación.
  • Publicación
    Redes comunicativas universitarias sNOOC por la educación mediática de la tercera edad
    (Universidade Federal de Minas Gerais, 2024-11-29) Gil Quintana, Javier; García Blázquez, Eduardo; Hueso Romero, José Javier; Romero Rodríguez,Luis Miguel
    Los Nano Open Online Massive (NOOC) representan una modalidad formativa de corta duración, análoga a los MOOC. Sin embargo, se caracterizan por una mayor especialización y brevedad, típicamente de 20 horas. El proyecto objeto de esta investigación aplicada, denominado socialNOOC (sNOOC), busca potenciar el empoderamiento del alumnado en su rol de e-teacher y evaluar el impacto de su labor en la educación mediática inclusiva de la población de la tercera edad en España. La iniciativa, coordinada por 79 estudiantes de posgrado de la UNED (España), se fundamenta en el proyecto formativo basado en pedagogías inclusivas en el que se integra recursos generados con Inteligencia Artificial y Metaverso. El análisis del proyecto ha incorporado enfoques cuantitativos, examinando las interacciones en la plataforma de educación a distancia (EAD) donde se desarrollaron los sNOOC, así como cualitativos, a través de la observación virtual de los 8 cursos masivos, las producciones de aprendizaje y la evaluación de un grupo interdisciplinario de 22 docentes en innovación educativa en España y Ecuador. Los resultados evidencian que la labor de los e-teacher e interacción de las redes comunicativas en los sNOOC han incrementado tanto el compromiso con el proyecto, como la satisfacción derivada de la experiencia colaborativa.
  • Publicación
    Influencers deportivos y su repercusión en el consumo, la actividad física y su proyección en redes sociales por los adolescentes andaluces (España)
    (Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF), 2022-01-06) Gil Quintana, Javier; Felipe Ruiz, Rafael; Moreno Muro, Miguel Ángel
    El objetivo de la presente investigación, cuyo corte metodológico es mixto, ha sido conocer el impacto que ejercen los influencers deportivos en un grupo poblacional de 404 adolescentes andaluces encuestados y 10 entrevistados cuya edad abarca desde los 16 hasta los 20 años. Atendiendo a los principales hallazgos, se demuestra que estos influencers contribuyen de manera positiva a aumentar el grado de motivación y adherencia por la actividad física. De forma sintética, el estudio establece una disociación entre la modalidad deportiva que se practica y el género del adolescente. Con esta afirmación queda expresado que ambos géneros tienen tendencia a seguir a influencers de su mismo género. Además, no se ha podido determinar que los hombres compren más dispositivos electrónicos que las mujeres. Sin embargo, un aspecto significativo a nivel estadístico es que el género masculino presenta más tendencia por compartir los datos en redes sociales y que los adolescentes que han comprado un dispositivo han intentado, en la mayor medida posible, que la marca se asemeje al que promociona su influencer. Concluimos que la labor que ejercen estos personajes públicos sobre sus seguidores es eficaz y directa, pues son capaces de incidir significativamente y mejorar la calidad de vida de todo aquel que los secunden.
  • Publicación
    Transmedia Practices and Collaborative Strategies in Informal Learning of Adolescents
    (MDPI, 2020-06-04) Gil Quintana, Javier; Osuna Acedo, Sara
    Transmedia literacy is the evolution from traditional media literacy to informal learning and participatory cultures. It analyzes the media literacy processes of young people through communities of practice in participatory contexts and through the use of digital discourses that enable the creation of transmedia universes. The present study is approached from a mixed research method, whose main objective is the analysis of adolescents’ digital habits through several data-collecting tools: A survey, participative workshops, in-depth interviews, a media diary, and online observation. From that background information, the study subject has focused on Spain, and it is framed within the “Transliteracy: Transmedia skills and informal learning strategies” project, funded by Spain’s ministry of Economy, Industry, and Competitivity. The studio is based on a sample of 237 adolescents, from 12 to 14 years old, all intensive users of digital technologies. Interesting results were obtained concerning different transmedia practices that are frequent in adolescents and the informal learning collaborative strategies they currently use. This research work concludes that the use of the Internet, although occasionally lacking adequate safety measures, increases self-sufficiency in adolescents’ informal learning. They take control of their own learning, thus enhancing self-motivation and increasing the acquisition of transmedia competences.
  • Publicación
    Los dibujos animados de Peppa Pig: consumo mediático, patrones de conducta, educación en valores y rol de género en la construcción de la identidad infantil
    (Universidad de Barcelona, 2021-06-30) Gil Quintana, Javier; López Valiñas, Noelia
    El artículo estudia las preferencias de consumo mediático del público infantil de 3 a 6 años. Se efectúa un análisis de contenido de Peppa Pig para descubrir de qué manera su visionado condiciona el desarrollo de la identidad personal. La investigación se ha enmarcado dentro de una metodología mixta. El cuestionario pasado a 92 niños y niñas de la provincia de Pontevedra (España) ha sido el instrumento para descubrir las producciones más consumidas en la primera infancia. A nivel cualitativo se ha optado por estudiar, a través de una tabla de análisis, el contenido mediático de Peppa Pig y su influencia en el desarrollo de la identidad infantil, prestando atención a los patrones de conducta, educación en valores y rol de género. Los resultados del estudio manifiestan que Peppa Pig es una serie atractiva, con contenido sencillo y motivante para los consumidores. Aunque estos dibujos animados transmiten nociones como control emocional, normas de cortesía, capacidad de esfuerzo, resolución de conflictos y felicidad, también se proyectan aspectos negativos como es el egoísmo, pereza, faltas de respeto a los adultos, ausencia de cariño entre personas, provocación de problemas con resoluciones ilógicas y roles de conducta de personajes estereotipados
  • Publicación
    Nano-influencers Edutubers: perspective of Centennial Generation Families in Spain
    (2022-02-24) Gil Quintana, Javier; Vida de León, Emilio; Osuna Acedo, Sara; Marta Lazo, Carmen
    In recent decades, the incipient technological development has generated a radical change in the way people access and transmit knowledge. Educational institutions must have a teaching staff adapted to new forms of consuming information. The purpose of this research is to know the media competence of Spanish teachers, from the perspective of families of schoolchildren in primary education. This analysis is based on the investigation published by 50 renowned international experts in media competence, which revolves around six major dimensions. In our analysis, we focused on the processes of interaction, production, and dissemination of content by teachers on YouTube. A questionnaire has been devised with a sample formed by 1228 families, a personal interview with a sample formed by 20 families, and a comparative analysis of the productions and interaction of amateur teachers on YouTube platform and of recognized “edutubers,” as well as the use given to the dissemination of content on social networks. In the results obtained, the profile of a teaching staff that is increasingly disseminating and producing on social networks stands out, becoming content creators through their own YouTube channels, which also proposes tools for an interaction adapted to the centennial generation, using different digital communication tools. Differences were found comparing the three dimensions involved in this analysis, with teachers obtaining more positive evaluations as producers and as interactors in private schools than in subsidized and public schools. Likewise, differences were found between nano‐influencers and macro‐ influencers in the use of aesthetic elements that make up the videos analyzed among the “edutubers.”
  • Publicación
    The social and Transfer Massive Open Online Course: Post-Digital Learning
    (MDPI, 2021-04-30) Hueso Romero, José Javier; Gil Quintana, Javier; Hasbun, Helen; Osuna Acedo, Sara
    This research provides a current view on post-digital learning experiences with a massive open online course (MOOC), in relation to user profiles, universal instructional design, digital resources, inclusive activities and collaborative assessment. The study is based on a mixed research methodology, creating a questionnaire aimed at people with experience in any MOOC typology, in which the learning methodology, the instructional didactic design of the MOOCs, the resources, proposed activities, and accessibility are analyzed. Additionally, interviews and focus groups were carried out with the creators of massive open online social courses alongside the students of the official Master of Communication and Education on the Internet, offered by the UNED (Universidad Nacional de Educación a Distancia—Spain), with the subject of virtual participation scenarios. The data obtained are subjected to statistical tests to determine the scientific rigor, such as Cronbach’s alpha, the Kolmogorov-Smirnov normality test, and the non-parametric tests of Spearman’s correlation coefficient and Kendall’s Tau b. In conclusion, the social massive open online course/transfer massive open online course model is evidenced as a projected approach in social networks. The sMOOC and tMOOC are online training models, which are in constant development and evolution, as a social, creative, collaborative, interactive, and inclusive learning methodology, offering new challenges for the digital distance education of the future. The research carried out is only related and linked to the experiences of different people with the sMOOC and tMOOC.
  • Publicación
    Educational influencers on Instagram: Analysis of Educational Channels, Audiences, and Economic Performance
    (MDPI, 2021-09-25) Gil Quintana, Javier; Vida de León, Emilio; https://orcid.org/0000-0003-0326-2535; https://orcid.org/0000-0002-4773-6184
    Influencers have positioned themselves as opinion leaders capable of influencing large social groups, extending their presence to areas such as education. Instagram is one of the most consolidated social networks focused on the image where citizens interested in educational areas can find information from specialized channels on this topic. The purpose of this study is to analyze, during the period of confinement by COVID-19, the use of Instagram by educational influencers to consolidate their channel in new audiences, influence through interaction with their followers and create their transmedia production. Using a mixed methodological approach, a descriptive analysis of a sample of 810,200 users and a content analysis of 13 profiles of educational influencers is applied. The results show educational influencers as true experts in the use of Instagram, managing visually pleasing and harmonious profiles for new audiences. These influencers reach a large number of users, mostly women between the ages of 25 and 45 with an interest in “motherhood” on the platform. Educational influencers use digital marketing codes in their social networks, with a communicative style adapted to this type of space that seeks to increase the interaction and participation of new audiences and, as a consequence, economic profitability. There is a high number of influencers whose objective is to share educational resources, using their accounts as showcases for their transmedia educational production and for the sale or promotion of their productions and creations.
  • Publicación
    Series de ficción como medio de coeducación para adolescentes. Estudio de caso: las del Hockey
    (Universidad de Salamanca, 2020-11-26) Gil Quintana, Javier; Gil Tévar, Simón
    La serie «Las del Hockey» (The Girls hockey/ Les de l’hoquei) es una creación nacida de un Trabajo final del grado de Comunicación Audiovisual de la Universidad Pompeu Fabra (Barcelona), creada por Ona Anglada, Laura Azemar, Natalia Boadas y Marta Vivet. La serie ha sido producida por Brutal Media y emitida también por TV3. A través del método de estudio de caso analizamos la serie «Las del Hockey» desde una metodológica mixta haciendo, uso de instrumentos como las entrevistas semiestructuradas a observadoras privilegiadas, estudio de nueve perfiles de la red social Instagram, análisis de contenido de trece capítulos de la serie emitidos en la primera temporada y de la audiencia, compa-rando la primera y segunda temporada. Los resultados de nuestra investigación ponen de manifiesto que las series de ficción han sido testigo de la evolución social hacia la igualdad de género y en la adquisición de derechos de la mujer en la sociedad. A pesar de ello, en numerosas producciones se proyectan roles y estereotipos de género basados en la discriminación. Es imprescindible incentivar en todos los espacios educativos formales y no formales una coeducación mediática que permita el desarrollo de un pensamiento crítico, de una actitud crítica.
  • Publicación
    The construction of news in Julen’s case: a comparative study of media cover-age
    (Universitat Autònoma de Barcelona, 2021) Gil Quintana, Javier; Osuna Acedo, Sara
    The present article, containing a mixed and comparative press study, aims to analyse the media coverage of a news story eventually known as “Julen’s case”. The impact of the story has been analysed with a specific method: First, 72 national and international media sources were analysed using Mynewsonline. Then, these were compared with the different perspectives offered by Spanish newspapers El País, El Mundo and ABC, with special attention paid to the theory of Framing. Julen’s story was selected as the case study due to its extraordinary impact on both local and international media. The results confirm that the coverage analysed in the sample did not merely recount the event in a factual manner. Instead, the media focused on sensationalist angles and criteria, such as emotional conflicts related to sorrow, pain and morbid fascination. In order to increase their income, the media let themselves get entangled in a mediatic circus.