Persona:
Osuna Acedo, Sara

Cargando...
Foto de perfil
Dirección de correo electrónico
ORCID
0000-0002-5454-6215
Fecha de nacimiento
Proyectos de investigación
Unidades organizativas
Puesto de trabajo
Apellidos
Osuna Acedo
Nombre de pila
Sara
Nombre

Resultados de la búsqueda

Mostrando 1 - 9 de 9
  • Publicación
    Building Children's Identity in the Disney World
    (Universidad de La Laguna, 2018) Cantillo Valero, Carmen; Osuna Acedo, Sara; Gil Quintana, Javier
    Las industrias de la comunicación se convierten en instrumentos poderosos de dominio y sumisión, situándose de forma estratégica en la economía, la política y la cultura. En todos estos aspectos de la representación humana podemos encontrar la influencia de las industrias del entretenimiento, cumpliendo así con el objetivo de someter a su audiencia manipulada hacia la pasividad. Metodología: A través de una metodología mixta y la triangulación de los datos obtenidos, el estudio arroja resultados significativos sobre la influencia de las industrias del entretenimiento, que se ve reflejada en los discursos de los sujetos entrevistados. Conclusiones y discusión: Nuestros análisis y reflexiones nos llevan a la conclusión de que la cultura mainstream ha repercutido en la cultura popular, pero no para convertir al público en protagonista, sino para imponer los mensajes formulados por la clase hegemónica.
  • Publicación
    Learn with dialogue, dialogue to learn: case study in MOOC
    (Universidad Rey Juan Carlos, 2018) Roura Redondo, Margarita; Osuna Acedo, Sara
    Mediante el diálogo se fomentan metodologías participativas y colaborativas gracias a que éste debe contemplar siempre la intervención activa de todos los interlocutores desde la tolerancia, el respeto, la inclusión, la equidad, la apertura, la escucha y el propio cuestionamiento de nuestros razonamientos. Los cursos masivos, abiertos y en línea, MOOC, han sacudido el ámbito educativo online y promueven el replanteamiento de nuevos enfoques disruptivos en sus metodologías didácticas. El diálogo va a ser pieza clave en estos nuevos métodos de aprendizaje, ya que va a facilitar y potenciar la interacción y la comunicación dentro de la comunidad educativa virtual y a favorecer el trabajo colaborativo de sus miembros. Este artículo presenta una investigación sobre 40 MOOC, de once de las plataformas e instituciones más populares que, junto a entrevistas en profundidad a expertos en aprendizaje digital, pretende analizar el uso del diálogo a través de metodologías participativas y colaborativas. Los resultados permiten concluir que, si bien las prácticas metodológicas basadas en el diálogo son altamente apreciadas por los expertos, estas no son un procedimiento generalizado en los cursos analizados, lo que no quita que se hayan encontrado actividades muy interesantes basadas en el diálogo, la participación y la colaboración.
  • Publicación
    From sMOOC to tMOOC, learning towards professional transference: ECO European Project
    (Grupo Comunicar, 2018-04-01) Marta Lazo, Carmen; Frau Meigs, Divina; Osuna Acedo, Sara
    The evolution of MOOCs in the last decade has been constant and dynamic. The first cMOOC and xMOOC models eventually evolved into different postMOOC modalities, such as sMOOC, which conjugates interaction among students with a participation model based on social networks. This work is focused on carrying out a systematic review of the state-of-the-art scientific literature referred to the concept of MOOC and its diverse types. Moreover, in this article, a new generation associated to sMOOC is unveiled: the tMOOC (Transfer Massive Open Online Courses). The methodology of study is based on the content analysis of those categories resulting after compiling 707 entries from Web of Science, plus an in-depth study of the 70 articles which were quoted at least 10 times. In addition, a case study has been carried out from European ECO Project’s “sMOOC step by step”, as an example of innovative pedagogical model based on collaborative learning to train future e-teachers. The results of the analysis show the very recent –and still scarce– research on the different types of MOOCs, as well as the finding of a new modality based on pedagogical transformation, learning transference and intercreative talent. As a conclusion, the analysis of all key factors in the configuration of tMOOC suggests a new taxonomy based on the 10 T’s.
  • Publicación
    De sMOOC a tMOOC, el aprendizaje hacia la transferencia profesional: El proyecto europeo ECO
    (Grupo Comunicar, 2018-04-01) Marta Lazo, Carmen; Frau Meigs, Divina; Osuna Acedo, Sara
    La evolución de los MOOC en la última década ha sido constante y dinámica. Como antecedentes, los primeros modelos de cMOOC y xMOOC se transforman en otras modalidades postMOOC, como los sMOOC, que conjugan la interacción entre los estudiantes con el modelo de participación implantado en las redes sociales. Este trabajo tiene como objetivo realizar una revisión sistemática del estado de la literatura científica sobre el concepto MOOC y sus distintas tipologías. En este artículo, se descubre una nueva generación asociada a los sMOOC, los tMOOC (Transfer Massive Open Online Courses). La metodología de estudio se basa en el análisis de contenido de las categorías resultantes en los 707 registros recogidos de Web of Science, profundizando en los 70 artículos que obtuvieron al menos diez citas. Además, se ha realizado el estudio de caso del sMOOC «Paso a paso» del Proyecto Europeo ECO, como modelo pedagógico innovador, centrado en el aprendizaje colaborativo para la formación de futuros e-teachers. Los resultados del análisis muestran la reciente y escasa investigación sobre los diferentes tipos de MOOC, así como el hallazgo de una nueva modalidad basada en la transformación pedagógica, la transferencia del aprendizaje y el talento intercreativo. Como conclusión, el análisis de todas las claves de la configuración del tMOOC lleva a proponer una nueva taxonomía basada en las 10 T’s.
  • Publicación
    Collaborative lifelong learning and professional transfer. Case study: ECO European Project
    (Routledge, 2018-03-20) Marta Lazo, Carmen; Frau Meigs, Divina; Osuna Acedo, Sara
    This research reviews the formative model of the sMOOCs (social MOOC) characterized by the interaction and the implication of the participants who, relying on collective intelligence, look for the co-creation of knowledge in every educational action. The fieldwork focuses on the analysis of the “Step by Step” sMOOC of ECO Project (the second and third editions), that aims at the training of e-teachers and the transfer of learning to the professional field. The research methodology is mixed, with quantitative and qualitative techniques: it uses a semi-structured questionnaire, in order to compare possible bivariate correlations between the different variables; it conducts a content analysis of the fragments of messages written by the participants in the forums of the course. One of the most significant conclusions is the high degree of satisfaction of the participants with regard to the value of the course for their professional life. This form of transfer of the learning process leads to the proposal of a new modality for MOOCs, the tMOOC as “transferMOOC”.
  • Publicación
    Open mobile and collaborative educational experience. Case study: The European ECO Proyect
    (Graz University of Technology, 2018-12-17) Osuna Acedo, Sara; Gil Quintana, Javier; Cantillo Valero, Carmen
    The European ECO Project has contributed to the dissemination of MOOCs by developing an educational model which promotes participation and interaction through social networks and an own virtual platform. Likewise, it fosters students empowerment by allowing them to create their own courses. Such training model is studied in this research work, firstly, through the analysis of teachers' and students' speeches posted on forum boards and groups. Then results obtained in several surveys conducted among participants, which consider interactions taking place both in and off the platform, are triangulated. Educational and motivational factors in the students' profile show the advantages and disadvantages found in their perception of the collaborative learning model, as well as the empowerment derived from the participation in the creation of their own MOOCs. This study reveals multiple factors affecting the proper development of these courses, while considering communication as an incentive for the creation of knowledge through the MOOC itself. All this will contribute to improve the quality of education and to trigger a change of paradigm, necessary to understand today's education and society.
  • Publicación
    La construcción de la identidad infantil en el mundo Disney
    (Universidad Complutense de Madrid, 2018) Osuna Acedo, Sara; Gil Quintana, Javier; Cantillo Valero, Carmen
    ntroducción. Las industrias de la comunicación se convierten en instrumentos poderosos de dominio y sumisión, situándose de forma estratégica en la economía, la política y la cultura. En todos estos aspectos de la representación humana podemos encontrar la influencia de las industrias del entretenimiento, cumpliendo así con el objetivo de someter a su audiencia manipulada hacia la pasividad. Metodología. A través de una metodología mixta y la triangulación de los datos obtenidos, el estudio arroja resultados significativos sobre la influencia de las industrias del entretenimiento, que se ve reflejada en los discursos de los sujetos entrevistados. Conclusiones y discusión. Nuestros análisis y reflexiones nos llevan a la conclusión de que la cultura mainstream ha repercutido en la cultura popular, pero no para convertir al público en protagonista, sino para imponer los mensajes formulados por la clase hegemónica.
  • Publicación
    Building Children's Identity in the Disney World
    (Universidad de La Laguna, 2018) Cantillo Valero, Carmen; Osuna Acedo, Sara; Gil Quintana, Javier
    Communication industries have become powerful instruments for dominion and submission by locating themselves strategically in economy, politics and culture. All these aspects of human representation are influenced by the entertaining industries, thus achieving their goal of subduing their manipulated audience towards passivity. Methodology: Through a mixed methodology and the triangulation of obtained data, the study yields significant results concerning the influence of entertaining industries, as reflected in the statements of the subjects interviewed. Conclusions and discussion: Our analysis and reflections lead us to conclude that mainstream culture has had an impact on the popular culture, not to make the public the true protagonist though, but to impose messages phrased by the hegemonic class.
  • Publicación
    Media Education and Teacher Training. Educommunication beyond Media Literacy
    (Asociación Universitaria de Formación del Profesorado, 2018-04-01) Frau Meigs, Divina; Marta Lazo, Carmen; Osuna Acedo, Sara
    The determining conditions that educators have to address in the classroom to carry out the media education required by the digital society need to be clearly developed and implemented in teacher training. This media education is broader than digital literacy. Endowed with such education, citizens will be able to acquire the digital competences that enable them to analyze and create media documents. Additionally, they will also develop a critical and responsible attitude for their daily actions in a participatory process, through the «relational factor», to leave their cultural and creative footprint. Consequently, this paper argues that communicators and educators should work together and in coordination under the umbrella of educommunication, which is itself part of the international context of media and information literacy.