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Osuna Acedo, Sara

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0000-0002-5454-6215
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Osuna Acedo
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Sara
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Resultados de la búsqueda

Mostrando 1 - 10 de 22
  • Publicación
    Building Children's Identity in the Disney World
    (Universidad de La Laguna, 2018) Cantillo Valero, Carmen; Osuna Acedo, Sara; Gil Quintana, Javier
    Las industrias de la comunicación se convierten en instrumentos poderosos de dominio y sumisión, situándose de forma estratégica en la economía, la política y la cultura. En todos estos aspectos de la representación humana podemos encontrar la influencia de las industrias del entretenimiento, cumpliendo así con el objetivo de someter a su audiencia manipulada hacia la pasividad. Metodología: A través de una metodología mixta y la triangulación de los datos obtenidos, el estudio arroja resultados significativos sobre la influencia de las industrias del entretenimiento, que se ve reflejada en los discursos de los sujetos entrevistados. Conclusiones y discusión: Nuestros análisis y reflexiones nos llevan a la conclusión de que la cultura mainstream ha repercutido en la cultura popular, pero no para convertir al público en protagonista, sino para imponer los mensajes formulados por la clase hegemónica.
  • Publicación
    sMOOC: a pedagogical model for social inclusion
    (Elsevier, 2019-03-01) Marta Lazo, Carmen; Osuna Acedo, Sara; Gil Quintana, Javier
    In this article, the results of analysing the sMOOC launched by European project Elearning, Communication, Open Data (ECO) are displayed, from the perspective of social inclusion. Firstly, it considers people excluded from the system and, on a second stage, attention is brought towards those agents acting as social mediators. A quantitative methodology of analysis was applied to the interactions occurred in a sample of 1,361 participants at ECO Portal’s course “Education Innovation and Professional Development. Possibilities and Limits of the ICTs”. Results show that ECO has massively promoted sMOOC-based training and has become present, not only in Europe, but also in a wider geographical spread, particularly in developing countries. Such training offering has been highly valued by participants in aspects related to the knowledge acquired and them feeling active role-players in the education process, which increases their commitment towards sharing that training in diverse social environments and, as a result, makes a significant impact on social inclusion processes.
  • Publicación
    Learn with dialogue, dialogue to learn: case study in MOOC
    (Universidad Rey Juan Carlos, 2018) Roura Redondo, Margarita; Osuna Acedo, Sara
    Mediante el diálogo se fomentan metodologías participativas y colaborativas gracias a que éste debe contemplar siempre la intervención activa de todos los interlocutores desde la tolerancia, el respeto, la inclusión, la equidad, la apertura, la escucha y el propio cuestionamiento de nuestros razonamientos. Los cursos masivos, abiertos y en línea, MOOC, han sacudido el ámbito educativo online y promueven el replanteamiento de nuevos enfoques disruptivos en sus metodologías didácticas. El diálogo va a ser pieza clave en estos nuevos métodos de aprendizaje, ya que va a facilitar y potenciar la interacción y la comunicación dentro de la comunidad educativa virtual y a favorecer el trabajo colaborativo de sus miembros. Este artículo presenta una investigación sobre 40 MOOC, de once de las plataformas e instituciones más populares que, junto a entrevistas en profundidad a expertos en aprendizaje digital, pretende analizar el uso del diálogo a través de metodologías participativas y colaborativas. Los resultados permiten concluir que, si bien las prácticas metodológicas basadas en el diálogo son altamente apreciadas por los expertos, estas no son un procedimiento generalizado en los cursos analizados, lo que no quita que se hayan encontrado actividades muy interesantes basadas en el diálogo, la participación y la colaboración.
  • Publicación
    Public television quality. Descriptive documentary analysis of the most cited publications on the Web of Science
    (2019-10-01) Ortiz Sobrino, Miguel Ángel; Marfil Carmona, Rafael; Osuna Acedo, Sara
    Existen múltiples líneas investigadoras sobre la calidad de los contenidos televisivos, vinculadas a su responsabilidad social, sus efectos en la ciudadanía o al marco regulatorio, entre otras. En esta investigación se hace un análisis cualitativo y cuantitativo de los artículos de mayor impacto en la Web of Science, centrados en la calidad televisiva. Un total de 155 trabajos científicos citados, al menos, 50 o más veces, todos pertenecientes a Ciencias Sociales o Humanidades. El protagonismo del enfoque centrado en la tecnología es la principal conclusión de este estudio, en el que los aspectos vinculados a la transmisión de hábitos saludables representan la mayor parte del que puede considerarse un análisis de los efectos del medio televisivo, representando una visión muy limitada. De acuerdo al análisis realizado, las innovaciones ofrecidas por Internet se investigan desde un punto de vista técnico de usabilidad e interactividad, más que desde la valoración de la transformación del proceso y de su repercusión en la ciudadanía. Otras cuestiones de mayor trascendencia social, como el papel de la televisión y su responsabilidad corporativa, tienen una presencia minoritaria y una difusión de menor impacto. Finalmente, la conclusión general de la investigación señala que la calidad televisiva es una temática poliédrica a la que hay que analizar y evaluar su impacto desde múltiples enfoques.
  • Publicación
    From sMOOC to tMOOC, learning towards professional transference: ECO European Project
    (Grupo Comunicar, 2018-04-01) Marta Lazo, Carmen; Frau Meigs, Divina; Osuna Acedo, Sara
    The evolution of MOOCs in the last decade has been constant and dynamic. The first cMOOC and xMOOC models eventually evolved into different postMOOC modalities, such as sMOOC, which conjugates interaction among students with a participation model based on social networks. This work is focused on carrying out a systematic review of the state-of-the-art scientific literature referred to the concept of MOOC and its diverse types. Moreover, in this article, a new generation associated to sMOOC is unveiled: the tMOOC (Transfer Massive Open Online Courses). The methodology of study is based on the content analysis of those categories resulting after compiling 707 entries from Web of Science, plus an in-depth study of the 70 articles which were quoted at least 10 times. In addition, a case study has been carried out from European ECO Project’s “sMOOC step by step”, as an example of innovative pedagogical model based on collaborative learning to train future e-teachers. The results of the analysis show the very recent –and still scarce– research on the different types of MOOCs, as well as the finding of a new modality based on pedagogical transformation, learning transference and intercreative talent. As a conclusion, the analysis of all key factors in the configuration of tMOOC suggests a new taxonomy based on the 10 T’s.
  • Publicación
    De sMOOC a tMOOC, el aprendizaje hacia la transferencia profesional: El proyecto europeo ECO
    (Grupo Comunicar, 2018-04-01) Marta Lazo, Carmen; Frau Meigs, Divina; Osuna Acedo, Sara
    La evolución de los MOOC en la última década ha sido constante y dinámica. Como antecedentes, los primeros modelos de cMOOC y xMOOC se transforman en otras modalidades postMOOC, como los sMOOC, que conjugan la interacción entre los estudiantes con el modelo de participación implantado en las redes sociales. Este trabajo tiene como objetivo realizar una revisión sistemática del estado de la literatura científica sobre el concepto MOOC y sus distintas tipologías. En este artículo, se descubre una nueva generación asociada a los sMOOC, los tMOOC (Transfer Massive Open Online Courses). La metodología de estudio se basa en el análisis de contenido de las categorías resultantes en los 707 registros recogidos de Web of Science, profundizando en los 70 artículos que obtuvieron al menos diez citas. Además, se ha realizado el estudio de caso del sMOOC «Paso a paso» del Proyecto Europeo ECO, como modelo pedagógico innovador, centrado en el aprendizaje colaborativo para la formación de futuros e-teachers. Los resultados del análisis muestran la reciente y escasa investigación sobre los diferentes tipos de MOOC, así como el hallazgo de una nueva modalidad basada en la transformación pedagógica, la transferencia del aprendizaje y el talento intercreativo. Como conclusión, el análisis de todas las claves de la configuración del tMOOC lleva a proponer una nueva taxonomía basada en las 10 T’s.
  • Publicación
    The production of written discourse on social networks regarding people's disappearances and consequent parallel trials. Case of Gabriel Cruz (Spain) on Twitter and Facebook
    (2020) Marta Lazo, Carmen; Osuna Acedo, Sara; Gil Quintana, Javier
    Este artículo tiene como objetivo llevar a cabo un análisis de la realidad representada en la construcción del discurso, a partir de un caso de estudio cualitativo netnográfico que conjunta una doble vertiente: la desaparición de un menor que terminó en tragedia y la presunta culpabilidad de una inmigrante de raza negra en un asesinato que tuvo gran repercusión mediática. Para ello, en este análisis y categorización del discurso escrito de los actantes, tratamos de dilucidar los diferentes rasgos, intencionalidad y tratamiento del mismo en los sitios oficiales de Twitter y Facebook de cuatro medios de comunicación españoles @telecincoes, @LaSextaNoticias, @noticias-cuatro y @A3Noticias, mediante el estudio de sus diferencias. Los resultados ponen de manifiesto cómo el discurso en redes sociales tiene mayor proyección si está basado en la xenofobia, presentándose como `juicio paralelo´ normalizado ante determinados hechos sociales, planteamiento que es potenciado por los propios medios de comunicación.
  • Publicación
    Collaborative lifelong learning and professional transfer. Case study: ECO European Project
    (Routledge, 2018-03-20) Marta Lazo, Carmen; Frau Meigs, Divina; Osuna Acedo, Sara
    This research reviews the formative model of the sMOOCs (social MOOC) characterized by the interaction and the implication of the participants who, relying on collective intelligence, look for the co-creation of knowledge in every educational action. The fieldwork focuses on the analysis of the “Step by Step” sMOOC of ECO Project (the second and third editions), that aims at the training of e-teachers and the transfer of learning to the professional field. The research methodology is mixed, with quantitative and qualitative techniques: it uses a semi-structured questionnaire, in order to compare possible bivariate correlations between the different variables; it conducts a content analysis of the fragments of messages written by the participants in the forums of the course. One of the most significant conclusions is the high degree of satisfaction of the participants with regard to the value of the course for their professional life. This form of transfer of the learning process leads to the proposal of a new modality for MOOCs, the tMOOC as “transferMOOC”.
  • Publicación
    A collaborative digital pedagogy experience in the tMOOC “Step by Step”
    (ASCILITE, 2019) Marta Lazo, Carmen; Frau Meigs, Divina; Osuna Acedo, Sara
    This research analysed social MOOCs (sMOOCs), which are characterised by the involvement and the interaction of participants in a model based on intercreativity, with the final objective of transferring knowledge by an agile replicating process. The fieldwork focused on the analysis of the sMOOC “Step by Step” of the European Commission-funded Elearning, Communication and Open-data (ECO) Project, which aims to build and apply an innovative pedagogical model for the the training of e-teachers. This sMOOC reaches out to a specific academic community, providing learners with digital competences in order to transform them in e-teachers. The quantitative analysis was done via an online questionnaire. One of the most significant conclusions, which answers the research questions regarding why and how to make a successful sMOOC, is that the design of collaborative activities increases the involvement of learners with the course and the interaction between participants, independent of age but dependent on area of work. This formative process in turn generates transfer of learning together with the embedded pedagogical transformation in e-teachers. This validates the addition of the transferMOOC (tMOOC) model to the existing typologies of MOOCs.
  • Publicación
    Transmedia Practices and Collaborative Strategies in Informal Learning of Adolescents
    (MDPI, 2020-06-04) Gil Quintana, Javier; Osuna Acedo, Sara
    Transmedia literacy is the evolution from traditional media literacy to informal learning and participatory cultures. It analyzes the media literacy processes of young people through communities of practice in participatory contexts and through the use of digital discourses that enable the creation of transmedia universes. The present study is approached from a mixed research method, whose main objective is the analysis of adolescents’ digital habits through several data-collecting tools: A survey, participative workshops, in-depth interviews, a media diary, and online observation. From that background information, the study subject has focused on Spain, and it is framed within the “Transliteracy: Transmedia skills and informal learning strategies” project, funded by Spain’s ministry of Economy, Industry, and Competitivity. The studio is based on a sample of 237 adolescents, from 12 to 14 years old, all intensive users of digital technologies. Interesting results were obtained concerning different transmedia practices that are frequent in adolescents and the informal learning collaborative strategies they currently use. This research work concludes that the use of the Internet, although occasionally lacking adequate safety measures, increases self-sufficiency in adolescents’ informal learning. They take control of their own learning, thus enhancing self-motivation and increasing the acquisition of transmedia competences.