Persona:
Luzón Encabo, José María

Cargando...
Foto de perfil
Dirección de correo electrónico
ORCID
0000-0002-7975-0407
Fecha de nacimiento
Proyectos de investigación
Unidades organizativas
Puesto de trabajo
Apellidos
Luzón Encabo
Nombre de pila
José María
Nombre

Resultados de la búsqueda

Mostrando 1 - 4 de 4
  • Publicación
    Redundancy, Isomorphism and Propagative Mechanisms between Emotional and Amodal Representations of Words: A Computational Study
    (['Springer', 'Psychonomic Society'], 2020-08-20) Jorge Botana, Guillermo de; Olmos, Ricardo; Martínez Huertas, José Ángel; Luzón Encabo, José María
    Some proposals claim that language acts as a link to propagate emotional and other modal information. Thus, there is an eminently amodal path of emotional propagation in the mental lexicon. Following these proposals, we present a computational model that emulates a linking mechanism (mapping function) between emotional and amodal representations of words using vector space models, emotional feature-based models, and neural networks. We analyzed three central concepts within the embodiment debate (redundancy, isomorphism, and propagative mechanisms) comparing two alternative hypotheses: semantic neighborhood hypothesis vs. specific dimensionality hypothesis. Univariate and multivariate neural networks were trained for dimensional (N=11,357) and discrete emotions (N=2,266), and later we analyzed its predictions in a test set (N=4,167 and N=875, respectively). We showed how this computational model could propagate emotional responses to words without a direct emotional experience via amodal propagation, but no direct relations were found between emotional rates and amodal distances. Thereby, we found that there were clear redundancy and propagative mechanisms, but no isomorphism should be assumed. Results suggested that it was necessary to establish complex links to go beyond amodal distances of vector spaces. In this way, although the emotional rates of semantic neighborhoods could predict the emotional rates of target words, the mapping function of specific amodal features seemed to simulate emotional responses better. Thus, both hypotheses would not be mutually exclusive. We also showed that discrete emotions could have simpler relations between modal and amodal representations than dimensional emotions. All these results and their theoretical implications are discussed.
  • Publicación
    Escribir para aprender: evaluación automática de respuestas abiertas con G-Rubric
    (Universidad Nacional de Educación a Distancia (España). Instituto Universitario de Educación a Distancia (IUED), 2018-05) Jorge Botana, Guillermo de; Santamaría Lancho, Miguel; Luzón Encabo, José María; Hernández Benítez, Mauro
    El incremento de la demanda de formación en línea junto con los recortes experimentados en los últimos años han contribuido a empobrecer el feedback que reciben los estudiantes y a concentrar la evaluación en pruebas objetivas. "Escribir para aprender" es un método que impulsa el desarrollo del pensamiento crítico, la capacidad de síntesis y de análisis. Lo cual está en la base de otras metodologías más complejas como el ABP, pero utilizar el escribir para aprender como herramienta de aprendizaje requiere dar feedback manual. Para hacer posible la utilización del "escribir para aprender" y poder facilitar el feedback requerido en una asignatura con muchos estudiantes, el equipo docente de Historia Económica ha comenzado a utilizar una herramienta tecnológica desarrollada en la UNED, por el departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Dicha herramienta está basada en la utilización de técnicas de Análisis Semántico Latente. Esta herramienta es capaz de facilitar feedback cuando responden a preguntas de respuesta abierta. Esto permite al estudiante mejorar su respuesta de manera iterativa.
  • Publicación
    Los retos de la formación de tutores de educación a distancia para una tutoría de EEES
    (2011-02-02) Aguiar Fernández, María del Mar; Marauri Martínez de Rituerto, Pedro; Quintana Frías, Ignacio; Martín Cuadrado, Ana María; Sánchez-Elvira Paniagua, Ángeles; Santamaría Lancho, Miguel; Luzón Encabo, José María