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Sánchez-Elvira Paniagua, Ángeles

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Sánchez-Elvira Paniagua
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Ángeles
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Mostrando 1 - 8 de 8
  • Publicación
    ¿Puede amortiguar el Engagement los efectos nocivos de la Procrastinación Académica?
    (UNED - Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2013-06) González Brignardello, Marcela Paz; Sánchez-Elvira Paniagua, Ángeles
    El propósito de este estudio es explorar la relación existente entre la Procrastinación Académica y el Engagement, así como el patrón de funcionamiento de ambas variables en entornos académicos, en relación al uso de estrategias de aprendizaje autorregulado, eficientes y deficientes, y el estado de los estudiantes previo a la realización de los exámenes. Todas las variables han sido medidas a través de cuestionarios de autoinforme, en una población de universitarios en modalidad a distancia/en línea. Asimismo, se postula un posible efecto de amortiguación o buffering del Engagement sobre los efectos nocivos de la Procrastinación Académica. Este patrón diferencial se analiza con mayor precisión mediante la consideración de tres perfiles de estudiantes, los caracterizados por Engagement puro, los caracterizados por Procrastinación Académica pura, y un perfil mixto de procrastinadores con niveles de Engagement medio-alto. Los resultados obtenidos corroboran, por un lado, las grandes diferencias existentes en la forma de afrontar los estudios entre los estudiantes engaged y los procrastinadores y, por otro, el claro efecto amortiguador del engagement sobre la procrastinación académica, observándose en el perfil mixto una mejora significativa de carácter positivo, tanto en el tipo de estrategias de aprendizaje autorregulado utilizadas, como en su estado previo a los exámenes.
  • Publicación
    Contribución de la pasión y la procrastinación académica multidimensional sobre el burnout en el ámbito universitario a distancia
    (UNED - Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2023-06-30) González Brignardello, Marcela Paz; Sánchez-Elvira Paniagua, Ángeles
    El presente estudio tiene como propósito examinar la capacidad predictiva que la pasión por los estudios y la procrastinación académica multidimensional tienen sobre el burnout. La muestra incluyó a 1648 estudiantes de primera matrícula en la Universidad Nacional de Educación a Distancia. Se realizaron análisis de regresión jerárquica en dos bloques. Los resultados revelan que ambos procesos psicológicos influyen en el burnout, pero de manera diferenciada. La pasión, particularmente la armoniosa, actúa como factor protector, mientras que la obsesiva tiene un efecto levemente perjudicial en todas las dimensiones del burnout. La introducción de las dimensiones de la procrastinación académica mejora significativamente la capacidad predictive del modelo: la procrastinación central y la desconexión del trabajo son predictores positivos del burnout, mientras que la pobre gestión del tiempo tiene un efecto inverso en relación con el cinismo, funcionando como protector ante el desapego y la desvalorización del estudio. Este estudio sugiere nuevas líneas de investigación que permitan abordar debates sin resolver sobre la procrastinación académica y conocer su impacto en el bienestar, el rendimiento y el abandono estudiantil.
  • Publicación
    Academic Procrastination in Children and Adolescents: A Scoping Review
    (MDPI, 2023-06-05) González Brignardello, Marcela Paz; Sánchez-Elvira Paniagua, Ángeles; López González, María Ángeles; https://orcid.org/0000-0002-1107-7121
    Academic procrastination is a persistent behavior in students’ academic development consisting of postponing or delaying the completion of necessary tasks and having a deadline for completion, which is associated with detriment in performance, school dropout, and loss of student well-being. The largest body of existing knowledge on this behavior comes from studies conducted with university students, although it is necessary to deepen the findings obtained at lower educational levels. The aim of this work has been to carry out a scoping review of the empirical publications focused on academic procrastination in children and adolescents. The inclusion and exclusion criteria are detailed following the general guidelines of the Joanna Briggs Institute. However, some modifications are incorporated in the flowchart to guide the review sequence. The search was conducted in eleven thematic (ERIC, MedLine, Psychology and Behavioral Sciences Collection, PsycINFO, PubPsych, and Teacher Reference Center) and multidisciplinary databases (Academic Search Ultimate, E-Journals, ProQuest, Scopus, and Web of Science) to identify relevant publications up to 2022, including grey literature. Out of the initial 1185 records screened, a total of 79 records were selected. The search results included a total of 79 records. The most used assessment instruments, the most studied variables, and the type of design and sources of information used in the selected studies are detailed. Cultural aspects that open new lines of future research are identified.
  • Publicación
    Developing Student Support for Open and Distance Learning: The EMPOWER Project
    (Ubiquity Press, 2018-07-30) Sánchez-Elvira Paniagua, Ángeles; Simpson, Ormond
    European universities face great challenges dealing with twenty-first century world changes. Deep transformations are required to a wide range of life-long learning scenarios, which are replacing traditional modes of university study and giving access to students in more flexible ways. To address the transformation in learning, the European Association of Distance Teaching Universities (EADTU) launched the EMPOWER project in 2015 so that the EADTU could share expertise of distance education universities in the field. The EMPOWER project is organised in 12 areas. One is student support, as the central area for students’ success. The project’s goal is to empower students to become life-long, self-directed learners in open, online and blended-learning environments. The plan was to increase student retention and enhance academic performance, integration and satisfaction. This article summarises the work that has been done during the past two years to offer different tools and resources, such as webinars and reports. These can help institutions and academics in their understanding of what underlies student engagement and motivation versus student drop-out. We aim to share expertise about how effective, or not, technology has been for developing innovative, advanced and quality student support services to large and small groups of students. It is too early to judge the success of the student support group of the EMPOWER project. This paper looks at what has been achieved so far. In particular it outlines the reasons for focusing on the problem of student drop-out and how student support may help to ameliorate the problem.
  • Publicación
    Dimensional Structure of MAPS-15: Validation of the Multidimensional Academic Procrastination Scale
    (MDPI, 2023-02-11) González Brignardello, Marcela Paz; Sánchez-Elvira Paniagua, Ángeles
    Academic procrastination is a complex behavior that hampers the cyclical process of self-regulation in learning, impeding the flow of actions necessary to achieve the goals and sub-goals that students have set out to attain. It has a high frequency of occurrence and has been linked to lessened student performance and a decrease in psychological and physical well-being. The objective of this study is to analyze the psychometric characteristics of a new academic procrastination scale MAPS-15 (Multidimensional Academic Procrastination Scale) applicable in self-regulated learning environments through a cross-validation study (exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis). The sample consisted of 1289 students from a distance/online university, with a wide age range and sociocultural variability. The students completed self-reported online questionnaires on two dates: during the university access and adaptation phase and before the first period of compulsory exams. One-, two- and three-factor structures were tested as well as a second-order structure. The results support a three-dimensional structure of MAPS-15: core procrastination, a pure dimension of procrastinating behavior and difficulty in carrying out the action; poor time management, a dimension related to time organization and perceived control over time; and work disconnection, a dimension conceptually related to lack of persistence, and work interruptions.
  • Publicación
    The role of psychological strengths coping strategies and well-being in the prediction of academic engagement and burnout in first-year university students
    (UNED - Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2018-12-24) Merhi Auar, Richard; Sánchez-Elvira Paniagua, Ángeles; Palací Descals, Francisco José
    Two of the most significant challenges that higher education institutions are currently addressing are students' failure and drop-out prevention, as well as the promotion of students’ retention and success. The present study aimed at analysing the role that different variables play in the prediction of Academic Engagement and Burnout in first-year university students, under a multivariate perspective. The contribution of relevant psychological strengths in academic environments (Resilience, Personal initiative, and Academic Motivation), Procrastination and different coping strategies facing studies (Persistence, Avoidance and Anxiety) was explored. Also, the perception of academic demands and stress, students' affect (positive and negative) and the academic satisfaction was considered. Finally, an analysis of different engaged and burnt-out profiles of students was carried out. The contribution of the Efficacy subscale of Academic Burnout as an independent personal resource, and the consideration of the so-called Core Burnout, were subject of analysis. A sample of 172 first-year students of face-to-face universities, 68.8% women with a mean age of 22.99 years (SD = 7.62) volunteered to participate online in this study. The results showed, on the one hand, that Academic Engagement consisted mainly on a positive and intrinsic motivational construct, also characterised by academic efficacy, persistence as an active coping strategy, positive affect and satisfaction. On the other hand Core Burnout was mainly characterised by the perception of higher demands (e.g. academic overload), maladaptive learning behaviours and coping strategies such as procrastination and avoidance of difficulties, negative affect and dissatisfaction. Different profiles of engaged and burnt-out students were also analysed showing strong differences regarding personal strengths, coping with learning strategies, well-being and satisfaction with studies. These results could help us to set bases for the development of early support and prevention programs for students’ Burnout, as well as actions aiming at promoting students’ Engagement and well-being during their first academic year.
  • Publicación
    ¿Estudio lo que quiero o lo que debo? Efectos de la motivación en la preferencia de estudio sobre la eficacia percibida, el engagement académico y la ideación de abandonar los estudios universitarios
    (Universidad de Murcia, 2025-01-07) Merhi Auar, Richard; Sánchez-Elvira Paniagua, Ángeles; Palací Descals, Francisco José; Salanova, Marisa; https://orcid.org/0000-0001-7873-7078
    El presente estudio analiza, mediante un modelo cross-lagged el impacto de las motivaciones (intrínsecas y extrínsecas) en la elección de una titulación universitaria. Se investiga cómo estas motivaciones afectan la eficacia percibida, el engagement académico, los resultados académicos y la tendencia al cambio o abandono de estudios. Una muestra de 198 estudiantes de universidades españolas respondió a una batería de cuestionarios antes y después del primer periodo de evaluación académica del curso. Los resultados muestran el claro impacto positivo de los motivos intrínsecos (frente a los extrínsecos) sobre la eficacia percibida y el engagement académico. Por otra parte, se observa que el engagement ejerce un papel mediador en la relación de la motivación y la eficacia percibida con la ideación de cambio y el abandono de estudios universitarios. Este último indicador es predicho tanto por un menor engagement como por peores resultados académicos. Los datos destacan la importancia de una adecuada orientación preuniversitaria hacia titulaciones para las que el estudiante experimente una mayor motivación intrínseca, por su impacto posterior en variables que previenen el abandono y el cambio de estudios. Estas acciones deberían complementarse con otras que incrementen los niveles de recursos personales y el bienestar del estudiantado, una vez iniciados los estudios.
  • Publicación
    Dimensions of Procrastination and Their Combined Impact on Academic Performance in Distance Education
    (COP Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, 2024) González Brignardello, Marcela Paz; Sánchez-Elvira Paniagua, Ángeles; López González, María Ángeles; https://orcid.org/0000-0002-1107-7121
    Antecedentes/Objetivo: En la fusión de la universidad 4.0 y la Sociedad 5.0, las instituciones de educación superior están innovando en la enseñanza e investigación para integrar tecnologías avanzadas y fomentar habilidades clave como el pensamiento crítico y la creatividad, utilizando realidad aumentada, laboratorios virtuales y aprendizaje adaptativo. Este rediseño pedagógico se complementa con un enfoque en las dimensiones psicológicas del aprendizaje, particularmente, el estudio de cómo la personalidad (Responsabilidad) influye en el rendimiento académico a través de la procrastinación multidimensional. Método: La muestra para este estudio, seleccionada intencionalmente de estudiantes de primer año de la UNED (Universidad Nacional de Educación a Distancia de España), comprendió 327 estudiantes. Resultados: La mediación parcial de la procrastinación académica en la relación entre la Responsabilidad y el rendimiento académico muestra que los estudiantes con alta Responsabilidad pueden lograr buenos resultados, y que la procrastinación académica presenta una relación mediacional multifacética: el factor de Pobre Manejo del Tiempo no afecta al rendimiento, mientras que la Procrastinación Central tiene un impacto negativo y la Desconexión del Trabajo uno positivo. Conclusiones: Aunque generalmente se ve la procrastinación como un obstáculo, ciertas manifestaciones pueden tener un impacto positivo en el rendimiento académico. Esta comprensión de la relación entre la Responsabilidad, la procrastinación y el rendimiento subraya la importancia de abordar los comportamientos estudiantiles en la universidad 4.0. Al incorporar estas perspectivas en el desarrollo de sus programas y métodos de enseñanza, las universidades pueden preparar mejor a los estudiantes para las demandas de una sociedad tecnológicamente avanzada y socialmente responsable. Este enfoque integral, que equilibra las innovaciones tecnológicas con el bienestar emocional y la efectividad personal, es crucial para formar profesionales capaces de liderar en la promoción de un futuro sostenible y tecnológicamente enriquecido.