Persona: Vivas Sainz, Inmaculada
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0000-0003-1914-4314
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Vivas Sainz
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Publicación Egyptian artists in the New Kingdom: Travelling artists and travelling ideas?(Oxbow Books, 2017) Vivas Sainz, InmaculadaThis paper focuses on the artists in the New Kingdom, especially on their role in the diff usion of motifs within the artistic repertoire. The analysis and discussion of a range of textual, artistic and archaeological sources dating to the New Kingdom will be the basis to explore the mobility of artists. The movement of craftsmen could be best exemplifi ed in the transfer that took place before and after the Amarna Period, and the presence of certain details attested on paintings and reliefs of private tombs from diff erent areas may let us track those ‘travelling artists’ in Egypt.Publicación Representaciones de enemigos extranjeros y cautivos de guerra del reinado de Tutankhamon. Historicidad y nuevos modelos iconográficos(Universidad de Murcia, 2018) Vivas Sainz, InmaculadaPublicación Breaking the rules? Innovation in New Kingdom Painting and Relief(Austrian academy of sciences press, 2019-03-04) Vivas Sainz, Inmaculada::virtual::4734::600; Vivas Sainz, Inmaculada; Vivas Sainz, Inmaculada; Vivas Sainz, InmaculadaThis study explores the question of innovation and new pictorial resources in New Kingdom art, especially in the 18th and 19th Dynasty private Theban tombs, which seem to have been a more convenient context for artists’ innovations, where they explored new possibilities. A good example may be the transgression of some Egyptian rules of display which artists have followed over centuries, such as the attempts to create depth and perspective in the composition. Frontal images are also an example of the emancipation from Egyptian rules of display, attested in human figures and animals. In this research focussed on innovation, I have paid special attention to the frontal poses of animals, such as the cats represented under the seats of their owners in tomb scenes, or the frontal dogs shown in the popular desert hunt scenes. These hunting dogs shown en face, sometimes even in a twisted pose, reflect a ‘break’ of the movement of animals, being attested in several private Theban tombs. I believe this type of animal frontal poses could have worked as ‘visual hooks’, calling the attention of the viewer to particular details. It is difficult to say if these innovations are just a self-developed process within the Theban workshops, or if they are the result of artistic foreign influence. We must bear in mind that it was a period of intense contact with the world abroad, when foreign objects displaying new motifs and poses arrived to Egypt, and were appreciated by the elite. In fact, frontal poses in animal depictions are also attested in wooden boxes of NK date or even in objects from the royal sphere, such as pieces from the funerary equipment of the tomb of Tutankhamun, maybe reflecting the so called ‘International Style’ of the 14th century BC, in which iconographic elements and idioms passed between Egypt, the Aegean and the Near East. The most skilled artists could be inspired by foreign iconography and poses when decorating the NK private Theban tombs.Publicación A Comparative Analysis of the Graffiti of the Theban Area: Landscape, Location and Purpose of the Figurative Graffiti of the Royal Cache Wadi Survey(Universidad de La Laguna, 2019) Vivas Sainz, InmaculadaLa presente investigación es fundamentalmente un estudio preliminar de algunos de los grafitis más significativos del denominado wadi C2, en el marco del C2 Project. The Royal Cache Wadi Survey, y trata de esclarecer las motivaciones de la ubicación y concentración de grafitis en la zona, que podrían estar relacionadas con un posible carácter sagrado del wadi. A través del análisis de los grafitis del C2 ya publicados en la obra Graffiti de la Montaigne Thebaine y que están siendo revisados de nuevo, se muestran las tipologías de grafitis figurativos, así como de aquellas figuras asociadas a textos que podrían ser resultado de una adición posterior. El estudio de los grafitis se plantea con un enfoque comparativo, examinando los grafitis hallados en el wadi C2 en relación con el paisaje y con la existencia de grafitis anteriores o contemporáneos, y poniéndolos en relación con los encontrados en las tumbas privadas de la montaña tebana, analizados en los trabajos de Alexis Den Doncker o de Chloé C.D. Ragazzoli. El análisis de un grafiti singular con una escena de caza (grafiti 3652) servirá de estudio de caso para entender la recepción del arte de las tumbas del Reino Nuevo y su plasmación en las paredes de la montaña tebana. Con todo ello trataremos de dar respuesta a la presencia de un corpus significativo de grafitis en el C2 en un entorno inhóspito, pero quizás dotado de un carácter sagrado donde pudo haber tenido lugar algún tipo de culto. La existencia de estos grafitis, evidencias de actividad humana en el wadi, puede ser entendida como un ejemplo de “apropiación del espacio”, un deseo de dejar huella en el lugar, ya fuera mediante un texto o un dibujo.