Persona:
Arroyo González, María José

Cargando...
Foto de perfil
Dirección de correo electrónico
ORCID
0000-0002-9416-7674
Fecha de nacimiento
Proyectos de investigación
Unidades organizativas
Puesto de trabajo
Apellidos
Arroyo González
Nombre de pila
María José
Nombre

Resultados de la búsqueda

Mostrando 1 - 3 de 3
  • Publicación
    Lengua, aprendizaje y relación. Aportaciones desde las aulas de enlace
    (Pirámide, 2021) Berzosa Ramos, Ignacio; Arroyo González, María José; https://orcid.org/0000-0002-9416-7674
  • Publicación
    Unresolved issues in second language Learning by immigrant students: Challenges and opportunities
    (Nova Publisher, 2018) Berzosa Ramos, Ignacio; Arroyo González, María José; https://orcid.org/0000-0002-9416-7674
    In this chapter, we shall review some forgotten issues in the learning of second languages by immigrant students. The different educational administrations of the countries taking in these pupils have tried to solve this need, mainly through the creation of host classrooms for learning of the vehicular language. However, this resource has not always provided the results expected or desired by the educational or scientific community. Our aim is to carry out a review of those aspects that influence the success of language learning and which should logically be present when considering these educational processes. Many of these issues are well known and have been highlighted for years as influential variables in the success of language learning by the specialist literature: the contributions of bilingual programmes, the role of mother tongue in the learning of other languages, the methodology applied, teacher training in this area, second language curriculum design, or some important documents for schools. Although previous research in the area shows us that there is no single formula for learning the host language and a variety of formulas is always preferable to the single model, it seems clear that these aspects should and must be present when designing the educational measures to ensure the language learning of these pupils. There is therefore a pressing need for reflection on these issues by the countries that receive these new students, as it is the first challenge they will have to face in order to access the school curriculum, school integration and, ultimately, social participation.
  • Publicación
    Análisis de la formación del profesorado en educación intercultural en Castilla y León. La realidad más allá de los tópicos.
    (Grao, 2021) García Gómez, Lorena; Arroyo González, María José; https://orcid.org/0000-0002-9416-7674
    Presentamos una investigación sobre la realidad formativa del profesorado en Educación Intercultural en Castilla y León, tanto inicial como permanente. Nuestro propósito es comprobar si la formación recibida por el profesorado en este ámbito es suficiente y les ayuda a hacer frente problemas reales que encuentra en su tarea diaria. A través de la investigación cualitativa, en concreto, del análisis de contenido, hemos analizado los planes de estudios de los grados de formación de maestros (también hemos incluido estudios afines como Pedagogía, Educación Social y Trabajo Social). Posteriormente, analizamos todos los cursos de formación permanente ofertados por los centros de formación del profesorado de nuestra comunidad. Los resultados obtenidos evidencian que la Educación Intercultural tiene una presencia mínima en los planes de estudios de formación de los futuros maestros. Algo similar ocurre en la formación del profesorado en ejercicio, donde se siguen priorizando otras áreas, como las TIC o los idiomas. Nuestro trabajo evidencia la falta de un modelo de formación inicial y permanente en el campo de la Educación Intercultural que sea coherente con los principios teóricos inclusivos e interculturales abanderados en la legislación educativa y que a su vez atienda a las necesidades formativas reales de los docentes.