Persona: Gómez Gómez, Francisco
Cargando...
Dirección de correo electrónico
ORCID
0000-0001-7543-9104
Fecha de nacimiento
Proyectos de investigación
Unidades organizativas
Puesto de trabajo
Apellidos
Gómez Gómez
Nombre de pila
Francisco
Nombre
9 resultados
Resultados de la búsqueda
Mostrando 1 - 9 de 9
Publicación El arbitrismo social del Siglo de Oro español. Su significado actual.(Iustel, 2020) Gómez Gómez, Francisco: Este artículo relaciona algunos autores de nuestro Siglo de Oro y su posterior influencia sobre la atención a las necesidades de los más desfavorecidos socialmente, desde sus intentos para lograr la inclusión de las nuevas poblaciones de los territorios del Nuevo Mundo. El fundador de la Escuela de Salamanca, Francisco de Vitoria, y otros como Bartolomé de las Casas, y las recomendaciones de Juan de Robles al Príncipe Felipe II sobre los pobres, son algunas de las aportaciones de aquellos pensadores españoles, que son sumamente importantes para nuestra realidad actual, en el abordaje de las situaciones sociales que produce la globalización, la depresión demográfica en España y los movimientos migratorios.Publicación Violencia de género, custodia compartida y mediación familiar en España. Discursos profesionales.(Asociación castellano-manchega de sociología- ACMS, 2020-06-22) Soto Esteban, Raúl; Gómez Gómez, FranciscoLos profesionales de los juzgados de familia entre ellos jueces y trabajadores sociales actúan en las familias con diferentes relaciones interpersonales conflictivas. Estos profesionales abordan la violencia de género, la custodia compartida y la mediación familiar en su práctica profesional diaria. Este artículo, basado en una investigación doctoral más amplia sobre el trabajo social judicial como ayuda en las crisis conyugales, analiza cualitativamente los discursos obtenidos en entrevistas realizadas a jueces y trabajadores sociales de los juzgados de familia de Madrid y Barcelona. Se reflejan las opiniones más citadas en la actuación pericial y judicial, realizando una prospección anónima para alcanzar la expresión libre de los profesionales. Los resultados ofrecidos indican que se debe continuar investigando los problemas que se presentan en los Tribunales de Familia, intentando no polarizar el pensamiento sobre temas que son importantes para la organización de las familias en crisis.Publicación La transferencia en el ámbito de las Ciencias Sociales: un reto posible(Thomson Reuters Aranzadi, 2022) Enache, Nicoleta; González Rabanal, Miryam de la Concepción; Gómez Gómez, Francisco; Fernández Rodríguez, Jesús; Acevedo Blanco, Antonio JesúsPublicación Propuestas de vanguardia para la atención familiar en Madrid(Aranzadi, 2022) Gómez Gómez, Francisco; Fernández Rodríguez, JesúsPublicación Trabajo socioterapéutico para el autodesarrollo y la autoayuda(Thomson Reuters Aranzadi, 2022) Gómez Gómez, FranciscoPublicación Family education for adoption in Spain expert report in the judicial field(International Journal Documentation & Research Institute, 2021) Gómez Gómez, FranciscoThis article presents the historical evolution of the social report, which has been the principal document which Social work professionals have done from their beginnings to the present day. Evolution towards other required formats, in the civil judicial environment, such as the psychosocial report and the expert report, directly related with judicial approaches to family conflicts and with adoption processes. The documentary analysis based on ethical values intended to be carried out, gathered in both national and international Codes of Social Work collegial organizations, we show the developments and figures in terms of adoptions in Spain, which show the stability presented by annual national adoption data in Spain, in extant figures from the last decade along with the drop in figures referring to international adoptions in the same period. After showing what some research says about Spain adoption and the studies published on the theme, along with its early media repercussions which were the fruit of failure to meet intended expectations, a series of action proposals and professional interventions were carried out, along with a series of critical questionings, of the probable causes which led to little success produced by the achievements of three decades in the adoptions area.Publicación El Aprendizaje-Servicio en el entorno virtual. Pedagogía innovadora para la Universidad del siglo XXI(Dykinson, 2024) Acevedo Blanco, Antonio Jesús; Fernández Rodríguez, Jesús; Gómez Gómez, Francisco; González Rabanal, Miryam de la Concepción; González Rabanal, Nuria; González Rabanal, Miryam de la Concepción; Acevedo Blanco, Antonio Jesús; http://orcid.org/0000-0003-2862-9401Publicación Use of MOOCs in health care training: A descriptive-exploratory case study in the setting of the COVID-19 pandemic(MDPI, 2021-09) Munuera Gómez, Pilar; Gómez Gómez, FranciscoThis exploratory study is part of the training and innovation project (GID2016-16) of the National University of Distance Education (UNED) in Spain. The current socioeconomic and educational contexts derived from COVID-19 has led university institutions to develop methodological innovations in the teaching-learning process. Among these strengthening measures are the MOOCs, the most appropriate strategy to bring students closer to new digital platforms that favor the acquisition of knowledge. A methodological pluralism, combining quantitative and qualitative perspectives, has been used. The main results of the descriptive analysis compare the data of students enrolled in the MOOC, “Social and Health Care and Social Services in Social Work”, and other related bachelor’s and master’s degree courses during the four years analyzed. One of the conclusions is the emerging possibility of offering university studies that are more in line with the current teleworking market. The development of online methodologies favors the democratization of education, reaching the student body as a whole and universalizing content and learning. Among the main conclusions, it is worth highlighting the degree of satisfaction shown by the students who took advantage of the MOOC, and the training opportunities afforded by MOOC courses, during the time of COVID-19.Publicación Género, trabajo y familia en inmigrantes. Nuevas tendencias del trabajo social.(Universidad Nacional de Educación a Distancia (España), 2021) Gómez Gómez, Francisco; Díaz Perea, María Yolanda