Persona: López Martín, Esther
Cargando...
Dirección de correo electrónico
ORCID
0000-0002-0367-2019
Fecha de nacimiento
Proyectos de investigación
Unidades organizativas
Puesto de trabajo
Apellidos
López Martín
Nombre de pila
Esther
Nombre
2 resultados
Resultados de la búsqueda
Mostrando 1 - 2 de 2
Publicación Academic Failure and Dropout: Untangling Two Realities(Eurasian Society of Educational Research, 2022-10-15) Gutiérrez de Rozas Guijarro, Belén; Carpintero Molina, Elvira; López Martín, Esther; Ministerio de Ciencia, Innovación y UniversidadesAcademic failure and school dropout, or early school leaving, are two of the situations that most concern countries and educational institutions worldwide, because of their prevalence and also their economic and social implications. Despite this prominent role that academic failure and school dropout have in societies, there seems to be no consensus on the literature on their conceptualization, definition, and relationship. Moreover, it is frequent to observe how both concepts are confused or overlap in the scientific literature and how many authors avoid defining these constructs, using them indistinctly. Therefore, this work analyses whether educational research considers them as two different concepts or if they are used indistinctly. For this purpose, 2,051 keywords from 450 articles were subjected to a systematic review and classified into the Education Resources Information Center (ERIC) thesaurus´ descriptors. The results reveal statistically significant differences in the descriptors according to the type of paper to which they correspond (academic failure or dropout). Thus, academic failure is associated with sociocultural, personal, and academic factors, while dropout is linked to employment and educational trajectories. These differences evidence that, although academic failure and school dropout refer to closely related educational problems, there are remarkable differences between them and between the treatment given to each of them in the scientific literature. Therefore, they should be considered as two different concepts. For all this, keyword analysis has proved to be a relevant element for the study of the structure of knowledge, allowing to clearly establish the differences between the two closely related concepts.Publicación Los condicionantes del abandono temprano y del retorno educativo bajo la mirada de sus protagonistas(Universidad Complutense de Madrid, 2023-10-02) Gutiérrez de Rozas Guijarro, Belén; Macedo, Eunice; Carpintero Molina, Elvira; López Martín, Esther; Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades; Banco SantanderEl abandono educativo temprano, encontrándose en España muy por encima de la media europea, es especialmente preocupante cuando se produce antes de culminar la etapa de Educación Secundaria Obligatoria (ESO). Conocer sus condicionantes resulta clave para reducir su incidencia, por lo que este trabajo tiene el doble objetivo de profundizar en las causas que llevan al alumnado a abandonar el sistema educativo antes de concluir la ESO y de comprender las motivaciones que facilitan el retorno a dichas enseñanzas. Para alcanzar estos objetivos, se diseña una investigación cualitativa de tipo fenomenológico en la que se realizan entrevistas semiestructuradas a 14 estudiantes matriculados o graduados en Educación Secundaria para Personas Adultas. Los testimonios muestran que el abandono del sistema educativo se ha debido, principalmente, a aspectos personales, familiares y escolares interrelacionados que han dado lugar a procesos de desvinculación educativa, evidenciándose el papel que tanto la implicación familiar como el apoyo proporcionado desde el ámbito escolar tienen en la prevención de este fenómeno. Asimismo, se destaca la necesidad de abordar los condicionantes del abandono y las motivaciones para el retorno de manera conjunta, de modo que se puedan llevar a cabo intervenciones que mitiguen dichos condicionantes y potencien la motivación para continuar estudiando.