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Solís Delgado, Mónica

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Solís Delgado
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Mónica
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Mostrando 1 - 10 de 16
  • Publicación
    Paleobiodiversity versus biodiversity. Animal representations in Tamanart and Azguer rock art (Marocco)
    (Pan African Archeological Association, 2018) Bernáldez Sánchez, Eloísa; García Viñas, Esteban; Mas Cornellá, Martí; Lemjidi, Abdelkhalek; Solís Delgado, Mónica; Maura Mijares, Rafael; Oumouss, Ahmed; https://orcid.org/0000-0002-7467-2139
  • Publicación
    El abrigo de Cueva Blanca: un yacimiento de la transición al Neolítico antiguo en el campo de Hellín (Albacete)
    (UNIARQ WAPS, 2015) Mingo Álvarez, Alberto; Barba Rey, Jesús; Mas Cornellá, Martí; López Precioso, Francisco Javier; Benito Calvo, Alfonso; Uzquiano Ollero, Paloma; Yravedra Sainz de los Terreros, José; Galante Pérez, José Antonio; Cubas, Miriam; Solís Delgado, Mónica; Avezuela Aristu, Bárbara; Martín Lerma, Ignacio; Gutiérrez Sáez, Carmen; Bellardi, Matteo; García, Soledad; Palacios, Estrella; Hernández, Javier; Urigüen López de Sandaliano, Natalia; Domínguez, Jesús
    El abrigo de Cueva Blanca se localiza en el término municipal de Hellín (Albacete), en una zona con relieve serrano de altura baja, y alberga un nivel de ocupación de la transición al Neolítico antiguo. En este trabajo se presentan los resultados preliminares procedentes del análisis de los restos arqueológicos, y de los estudios geomorfológicos, antracológicos, traceológicos y de malacofauna. Su situación próxima a la estación rupestre con arte levantino de Minateda y la constatación de pinturas también prehistóricas en una pared rocosa del propio abrigo de Cueva Blanca, sin duda, incrementan la excepcionalidad de este yacimiento.
  • Publicación
    Prehistoric Fine-Line Rock Engravings in Tamanart (Morocco): Tachokalt and Anou L’haj
    (Universidad Mohamed V, 2021-05-17) Mas Cornellá, Martí; Lemjidi, Abdelkhalek; Maura, Rafael; Solís Delgado, Mónica; Oumouss, Ahmed; Torra Colell, Guadalupe; Bernáldez Sánchez, Eloísa; García Viñas, Esteban; Asmahri, El Mahfoud; Pérez, Javier; Pérez, Pedro Pablo; González, Begoña; https://orcid.org/0000-0002-7467-2139
    In this article we isolate and analyse different graphic expressions executed with incised fine and very fine lines (stone blocks or vertical walls) in the Tamanart valley (South Morocco) which are located in two of its prehistoric art sites: Tachokalt and Anou L’haj. These present extremely patinated motifs, some zoomorphous figures whose species can not be identified, and some other ones depicting gazelles, aurochs, antelopes, ostriches and sinuous shapes (meanders) that have nothing to do with the rest of depictions registered in the area of our study (Tamanart valley) and which, at the same time, present a certain techno-stylistic and conceptual uniformity according to their conventionality and iconographic structures. From the graphic sequence that we propose for this area, which is in turn based on thematic, typological, technical and stylistic parameters, and also taking into account other aspects such as taphonomic processes, superpositions or spatial distribution, we consider these motifs to be the oldest of the series and we point out graphic parallelisms with the prehistoric art of the Iberian Peninsula, contemplating both the possibility of contacts between the south of Europe and the north of Africa as well as the achievement of similar results independently on both sides of the Strait of Gibraltar.
  • Publicación
    Hallazgos de cinabrio en contextos del Neolítico cordobés: la Cueva de los Murciélagos (Zuheros) y el Dolmen de Casas de Don Pedro (Belmez)
    (UNED (Universidad Nacional de Educación a Distancia), 2020) Gavilán, Beatriz; Mas Cornellá, Martí; Rodríguez, Yéssica; Solís Delgado, Mónica; Garrido, Elena
    Ofrecemos una síntesis de los resultados de las excavaciones de dos yacimientos neolíticos situados en la provincia de Córdoba que han proporcionado restos de cinabrio: la Cueva de los Murciélagos de Zuheros, en el sector sureste, y el Dolmen de las Casas de Don Pedro (Belmez), en el noroeste. En el primero atendemos a unos fragmentos cerámicos y un brazalete que presentan dicho mineral. En el segundo, el cinabrio estaba integrado en tres hogares situados al exterior de la cámara funeraria, mientras que en el interior de la misma cubría algunos de los cantos empleados en el pavimento de base, sobre el que se depositaron los restos óseos humanos. La inexistencia de cinabrio en las proximidades de ambos yacimientos, así como los resultados de otros tipos de análisis, indica una procedencia foránea del mineral y, por tanto, relaciones de intercambio que hicieron posible la llegada del mismo desde sectores alejados.
  • Publicación
    Relative and Absolute Chronologies, Iconographic Sequences. Pigments and Pictorial Micro-Stratigraphies: Aouinet Azguer 1 Rock Paintings
    (Universidad Mohamed V, 2023-06-22) Mas Cornellá, Martí; Lemjidi, Abdelkhalek; Solís Delgado, Mónica; Maura, Rafael; Parra, Enrique; Pablo Pérez, Pedro; Jawhari, Tariq; Oumouss, Ahmed; Asmahri, El Mahfoud; Oulmakki, Naima; Torra Colell, Guadalupe; Pérez, Javier; García, María; Maximiano Castillejo, Alfredo Miguel
    Aouinet Azguer 1 is one of the most representative painting rock shelters in Morocco due to the quantity and characteristics of the images on display, which were carried out over an extended time lapse. In Aouinet Azguer 1 and 12, we find some zoomorphous figures outlined in red whose composition, size, style and technique bear no relation to the rest of the motifs. These figures correspond to an early chronocultural first phase, they were painted choosing privileged or central positions and in most cases we are not able to identify them since, even if by their volumetric shape the images seem to follow a naturalist tendency, their execution is highly conventional. In this study, the AMS 14C dating was possible on an anthropomorph of the third phase also painted in red (3770 to 3650 Cal BC, minimum age), on the basis of a well-known technique (oxalates dating). These results were completed using a methodology that combines physicochemical and micro-stratigraphic analyses used to interpret this dating, which is difficult to get it. Considering the need to put in first place the preservation of the rock paintings under study we could not get another one. Furthermore, a meaningful number of questions arise related to dating and cultural relationship to the first pictorial phase which has been defined upon traditional archaeological criteria, which we intend to propose as our leading hypothesis, by means of the analysis of archaeological environment from the Atlantic area, proposing a probable date (Later Stone Age-Early Holocene).
  • Publicación
    Proyecto Tamanart 2014-2015
    (Ministerio de Educación Cultura y Deporte: Subdirección General de Documentación y Publicaciones, 2016) Mas Cornellá, Martí; Abdelkhalek Lemjidi; Ahmed Oumouss; Guadalupe Torra Colell; Rafael Maura Mijares; Solís Delgado, Mónica; Pérez González, Javier ; El Mahfoud Asmhri; Naima Oulmakki; Zineb Amrani; Mercedes Farjas Abadía; Beatriz Gavilán Ceballos; María García Algarra
    Después de los estudios interdisciplinares llevados a cabo en años anteriores, la campaña de trabajos de campo de 2015 se ha dedicado exclusivamente a la documentación de los grabados y pinturas rupestres de Tachokalt y Azguer. Se han continuado también las investigaciones en Oukas, Tamlalt, Timlalin y Tircht.
  • Publicación
    Proyecto Tamanart 2015-2016
    (Ministerio de Educación Cultura y Deporte: Subdirección General de Documentación y Publicaciones, 2019-01-01) Mas Cornellá, Martí; Lemjidi, Abdelkhalek; Oumouss, Ahmed; Torra Colell, Guadalupe; Maura Mijares, Rafael; Solís Delgado, Mónica; Pérez González, Javier; García Algarra, María; Asmhri, El Mahfoud; Oulmakk, Naima; Farjas Abadía, Mercedes; Gavilán Ceballos, Beatriz
    Entre diciembre de 2015 y enero de 2016 se desarrolló la quinta fase de trabajos de campo en el valle del Tamanart (Tata) y Azguer (Tan Tan). En esta ocasión, al igual que en marzo y abril de 2015, se programó una campaña dedicada exclusivamente a la documentación del arte rupestre. Los estudios interdisciplinares que se llevaron a cabo los años anteriores (geología y petrología, topografía, prospección arqueológica, análisis físico-químicos…) se continúan procesando en el gabinete y el laboratorio.
  • Publicación
    Minateda rock shelters (Albacete) and post-palaeolithic art of the Mediterranean Basin in Spain: Pigments, surfaces and patinas
    (Elsevier, 2013-12) Mas Cornellá, Martí; Jorge, Alberto; Gavilán, Beatriz; Solís Delgado, Mónica; Parra, Enrique; Pérez, Pedro Pablo
    The inorganic and organic fractions of two microsamples of prehistoric paint from the same site, the Minateda rock shelters, are analysed here for the first time. The two samples correspond to two rock shelters of different styles (Levantine and schematic) e Abrigo Grande de Minateda (The Great Rock Shelter of Minateda) and Abrigo del Barranco de la Mortaja (Del Barranco de la Mortaja Rock Shelter). Since its discovery, historiographical tradition has emphasised the Abrigo Grande de Minateda, with its magnificence and complexity, as emblematic of the origin and evolution of rock art in the Mediterranean Basin of the Iberian Peninsula (a UNESCO World Heritage Site). Four complementary techniques eMicrophotography, Scanning Electron Microscopy-Energy Dispersive X-Ray Spectroscopy (SEM-EDX), Raman Spectroscopy and Gas ChromatographyeMass Spectroscopy (GCeMS)e were combined to identify and characterise the physicochemical properties of the paint and of the surface. We present an interpretation of the results that leads us to define complex taphonomic alterations beyond the usual distinction of layers that include the surface, pigments and patinas.
  • Publicación
    Reproducción digital, microfotografía estereoscópica y fotografía esférica aplicadas a la interpretación del arte rupestre prehistórico
    (Gobierno de la Región de Murcia: Consejería de Educación y Cultura, 2013) Mas Cornellá, Martí; Rafael Maura Mijares; Solís Delgado, Mónica; Javier Pérez González
    En este artículo realizamos una revisión de las diferentes técnicas documentales que venimos aplicando en los últimos años en lugares con arte rupestre al aire libre y en el interior de cuevas. Estas técnicas abarcan desde la obtención de calcos electrónicos a partir de fotografías digitales, hasta la utilización microfotografía estereoscópica in situ para la observación traceológica de las marcas dejadas por los útiles y los pigmentos empleados en las pictografías rupestres, y exclusivamente por aquellos en los grabados. Por último, la fotografía esférica permite integrar en una imagen panorámica el lugar donde se localizan las manifestaciones gráficas prehistóricas con el entorno en el que se conservan y en el que fueron creadas.
  • Publicación
    Intervención puntual orientada a la caracterización de pátinas en el Conjunto rupestre de Bacinete. Los Barrios, Cádiz
    (Consejería de Cultura. Junta de Andalucía, 2021) Solís Delgado, Mónica; Mas Cornellá, Martí; Tamajón Gómez, Rafael; Abad Santiago, María Ángela; Redondo Nevado, José; Fernández Gallego, Cibeles; Pérez González, Javier; Maura Mijares, Rafael; Pablo Pérez, Pedro; Parra Greco, Enrique
    Presentamos un avance de los resultados derivados de la intervención puntual en el Conjunto Rupestre de Bacinete (Los Barrios, Cádiz), orientados a la caracterización de pátinas que afectan a paneles decorados con pinturas. Dichos resultados se verán ampliados cuando se finalicen los análisis de laboratorio que se encuentran en proceso. Como avance adelantamos la existencia de al menos dos tipos de líquenes crustáceos epilíticos.