Persona: Solís Delgado, Mónica
Cargando...
Dirección de correo electrónico
ORCID
0000-0003-2095-1260
Fecha de nacimiento
Proyectos de investigación
Unidades organizativas
Puesto de trabajo
Apellidos
Solís Delgado
Nombre de pila
Mónica
Nombre
16 resultados
Resultados de la búsqueda
Mostrando 1 - 10 de 16
Publicación Intervención puntual orientada a la caracterización de pátinas en el Conjunto rupestre de Bacinete. Los Barrios, Cádiz(Consejería de Cultura. Junta de Andalucía, 2021) Solís Delgado, Mónica; Mas Cornellá, Martí; Tamajón Gómez, Rafael; Abad Santiago, María Ángela; Redondo Nevado, José; Fernández Gallego, Cibeles; Pérez González, Javier; Maura Mijares, Rafael; Pablo Pérez, Pedro; Parra Greco, EnriquePresentamos un avance de los resultados derivados de la intervención puntual en el Conjunto Rupestre de Bacinete (Los Barrios, Cádiz), orientados a la caracterización de pátinas que afectan a paneles decorados con pinturas. Dichos resultados se verán ampliados cuando se finalicen los análisis de laboratorio que se encuentran en proceso. Como avance adelantamos la existencia de al menos dos tipos de líquenes crustáceos epilíticos.Publicación Hallazgos de cinabrio en contextos del Neolítico cordobés: la Cueva de los Murciélagos (Zuheros) y el Dolmen de Casas de Don Pedro (Belmez)(UNED (Universidad Nacional de Educación a Distancia), 2020) Gavilán, Beatriz; Mas Cornellá, Martí; Rodríguez, Yéssica; Solís Delgado, Mónica; Garrido, ElenaOfrecemos una síntesis de los resultados de las excavaciones de dos yacimientos neolíticos situados en la provincia de Córdoba que han proporcionado restos de cinabrio: la Cueva de los Murciélagos de Zuheros, en el sector sureste, y el Dolmen de las Casas de Don Pedro (Belmez), en el noroeste. En el primero atendemos a unos fragmentos cerámicos y un brazalete que presentan dicho mineral. En el segundo, el cinabrio estaba integrado en tres hogares situados al exterior de la cámara funeraria, mientras que en el interior de la misma cubría algunos de los cantos empleados en el pavimento de base, sobre el que se depositaron los restos óseos humanos. La inexistencia de cinabrio en las proximidades de ambos yacimientos, así como los resultados de otros tipos de análisis, indica una procedencia foránea del mineral y, por tanto, relaciones de intercambio que hicieron posible la llegada del mismo desde sectores alejados.Publicación La Espiral Cave (Cuba): Guano and signs of Plant Substances Used as Paint Ingredients(Springer Nature, 2017-05-22) Fernández, Racso; Morales, Dany; Mas Cornellá, Martí; Jorge, Alberto; Solís Delgado, Mónica; Parra, Enrique; Rodríguez, DialvysAt La Espiral cave, located in Bahia Honda municipality (Artemisa province, Cuba), there are several pictographs, including two of particular importance due to the design used: one of concentric circles and another of a spiral. We analyzed the pigments and binders used in one of these pictographs. The chemical ingredients of the paint are considered in this article, as well as the use of bat guano as a major pigment compound. The apparent presence of ellagic acid, ellagitannin, or anthocyanins would strengthen the hypothesis that artists used vegetable protein as a paint binder or solvent.Publicación Dehesilla Cave Rock Paintings (Cádiz, Spain): Analysis and Contextualisation within the Prehistoric Art of the Southern Iberian Peninsula(De Gruyter, 2024-08-14) Mas Cornellá, Martí; Solís Delgado, Mónica; Maura Mijares, Rafael; Parra Greco, Enrique; Pérez García, Pedro Pablo; Gavilán Ceballos, Beatriz; Taylor, Ruth; Torra Colell, Guadalupe; Pérez González, Javier; Barrera Vera, José Antonio; García Rivero, DanielA systematic survey of Dehesilla Cave was carried out during 2017 in order to search for traces of rock art. Several panels with paintings were identified in the chamber next to the entrance (consisting of strokes, dots, stains, and remnants of shapes in red and black), which had remained unnoticed up until now and may provide relevant information towards the understanding of the prehistoric use of the cave and its seemingly symbolic topography. However, we cannot assume a priori a relationship between these paintings and the well-known Neolithic sequence of the site. To assess these paintings, we have analysed photomicrographs which have allowed us to determine their detailed characteristics, stroke morphology, and remnant features (for instance, hue, shape, density of paint, pigment grain size, micro-stroke traces left by the tools used). Taphonomic issues have also been considered and several physical and chemical techniques of analysis have been applied in order to identify the pigments and possible binders.Publicación Proyecto Tamanart 2013-2014(Ministerio de Educación Cultura y Deporte: Subdirección General de Documentación y Publicaciones, 2015) Mas Cornellá, Martí; Lemjidi, Abdelkhalek; Oumouss, Ahmed; Torra Colell, Guadalupe; Maura Mijares, Rafael; Solís Delgado, Mónica; Pérez González, Javier; García, Alberto Jorge; Oulmakki, Naima; Amrani, Zineb; Asmhri, El Mahfoud; Farjas Abadía, Mercedes; Gálvez Horrillo, Sara; Romero Pérez, Jesús; Gavilán Ceballos, BeatrizPublicación Prehistoric Fine-Line Rock Engravings in Tamanart (Morocco): Tachokalt and Anou L’haj(Universidad Mohamed V, 2021-05-17) Mas Cornellá, Martí; Lemjidi, Abdelkhalek; Maura, Rafael; Solís Delgado, Mónica; Oumouss, Ahmed; Torra Colell, Guadalupe; Bernáldez Sánchez, Eloísa; García Viñas, Esteban; Asmahri, El Mahfoud; Pérez, Javier; Pérez, Pedro Pablo; González, Begoña; https://orcid.org/0000-0002-7467-2139In this article we isolate and analyse different graphic expressions executed with incised fine and very fine lines (stone blocks or vertical walls) in the Tamanart valley (South Morocco) which are located in two of its prehistoric art sites: Tachokalt and Anou L’haj. These present extremely patinated motifs, some zoomorphous figures whose species can not be identified, and some other ones depicting gazelles, aurochs, antelopes, ostriches and sinuous shapes (meanders) that have nothing to do with the rest of depictions registered in the area of our study (Tamanart valley) and which, at the same time, present a certain techno-stylistic and conceptual uniformity according to their conventionality and iconographic structures. From the graphic sequence that we propose for this area, which is in turn based on thematic, typological, technical and stylistic parameters, and also taking into account other aspects such as taphonomic processes, superpositions or spatial distribution, we consider these motifs to be the oldest of the series and we point out graphic parallelisms with the prehistoric art of the Iberian Peninsula, contemplating both the possibility of contacts between the south of Europe and the north of Africa as well as the achievement of similar results independently on both sides of the Strait of Gibraltar.Publicación El arte parietal en la cueva del Reguerillo (Patones, Madrid)(Ediciones Universidad de Salamanca, 2011-04-25) Mas Cornellá, Martí; Torra Colell, Guadalupe; Maura Mijares, Rafael; Solís Delgado, MónicaEn 2006 se llevó a cabo una prospección en la Cueva del Reguerillo. Se pretendía autentificar o negar la existencia de manifestaciones artísticas paleolíticas, como venía reflejándose en la bibliografía precedente. La documentación de los paneles grabados nos permitió definir e inventariar otro tipo de representaciones post paleolíticas (retículas, marañas, bandas o haces de líneas…), que no dejan de tener un interés relevante.Publicación Proyecto Tamanart 2015-2016(Ministerio de Educación Cultura y Deporte: Subdirección General de Documentación y Publicaciones, 2019-01-01) Mas Cornellá, Martí; Lemjidi, Abdelkhalek; Oumouss, Ahmed; Torra Colell, Guadalupe; Maura Mijares, Rafael; Solís Delgado, Mónica; Pérez González, Javier; García Algarra, María; Asmhri, El Mahfoud; Oulmakk, Naima; Farjas Abadía, Mercedes; Gavilán Ceballos, BeatrizEntre diciembre de 2015 y enero de 2016 se desarrolló la quinta fase de trabajos de campo en el valle del Tamanart (Tata) y Azguer (Tan Tan). En esta ocasión, al igual que en marzo y abril de 2015, se programó una campaña dedicada exclusivamente a la documentación del arte rupestre. Los estudios interdisciplinares que se llevaron a cabo los años anteriores (geología y petrología, topografía, prospección arqueológica, análisis físico-químicos…) se continúan procesando en el gabinete y el laboratorio.Publicación Documentación y análisis del Abrigo rupestre de Los Cortijos o Minateda III (Minateda, Hellín, Albacete)(Ayuntamiento de Hellín, 2024-03) Solís Delgado, Mónica; Armengol García, Alexis; Mas Cornellá, Martí; Mingo Álvarez, Alberto; Maura Mijares, Rafael; Benito Calvo, Alfonso; Pérez González, Javier; Maximiano Castillejo, Alfredo Miguel; Lozano López, Néstor; Ayuntamiento de HellínPresentamos la documentación del arte prehistórico del abrigo de los Cortijos o Minateda III (Minateda, Hellín, Albacete). El yacimiento se encuentra integrado dentro de un conjunto formado por los abrigos Barranco de la Mortaja I o de la Higuera, Barranco de la Mortaja II, Canalizo del Rayo I, Canalizo del Rayo II y el mundialmente conocido Abrigo Grande de Minateda.Publicación Minateda rock shelters (Albacete) and post-palaeolithic art of the Mediterranean Basin in Spain: Pigments, surfaces and patinas(Elsevier, 2013-12) Mas Cornellá, Martí; Jorge, Alberto; Gavilán, Beatriz; Solís Delgado, Mónica; Parra, Enrique; Pérez, Pedro PabloThe inorganic and organic fractions of two microsamples of prehistoric paint from the same site, the Minateda rock shelters, are analysed here for the first time. The two samples correspond to two rock shelters of different styles (Levantine and schematic) e Abrigo Grande de Minateda (The Great Rock Shelter of Minateda) and Abrigo del Barranco de la Mortaja (Del Barranco de la Mortaja Rock Shelter). Since its discovery, historiographical tradition has emphasised the Abrigo Grande de Minateda, with its magnificence and complexity, as emblematic of the origin and evolution of rock art in the Mediterranean Basin of the Iberian Peninsula (a UNESCO World Heritage Site). Four complementary techniques eMicrophotography, Scanning Electron Microscopy-Energy Dispersive X-Ray Spectroscopy (SEM-EDX), Raman Spectroscopy and Gas ChromatographyeMass Spectroscopy (GCeMS)e were combined to identify and characterise the physicochemical properties of the paint and of the surface. We present an interpretation of the results that leads us to define complex taphonomic alterations beyond the usual distinction of layers that include the surface, pigments and patinas.