Persona:
Martín Monje, Elena María

Cargando...
Foto de perfil
Dirección de correo electrónico
ORCID
0000-0002-0134-7263
Fecha de nacimiento
Proyectos de investigación
Unidades organizativas
Puesto de trabajo
Apellidos
Martín Monje
Nombre de pila
Elena María
Nombre

Resultados de la búsqueda

Mostrando 1 - 4 de 4
  • Publicación
    'Thinking about learning' exploring the use of metacognitive strategies in online collaborative projects for distance professional English learning
    (Universidad de Valladolid, 2014) Bárcena Madera, María Elena; Martín Monje, Elena María; Talaván Zanón, Noa
    Este artículo explora el uso de estrategias metacognitivas en un contexto de proyectos lingüísticos colaborativos en línea, partiendo de la premisa de que pueden desvelar ciertas presuposiciones falsas relativas al aprendizaje de lenguas en línea y por tanto propiciar procesos de aprendizaje autónomo documentados, auto-regulados y potencialmente efectivos. Esta investigación parte de un proyecto piloto finalizado recientemente llamado The Professional English Workbench, que incluyó agrupaciones de alumnos basadas en tareas y un proceso de evaluación (tanto propia como externa) multi-cíclico, basado en el uso de rúbricas que tenían como objetivo principal la activación y mejora del uso de la metacognición. Tal y como se explica en el artículo, en este proyecto participaron estudiantes voluntarios de tres asignaturas relacionadas con el inglés profesional del grado de Turismo de la UNED, una institución de educación superior a distancia que hace uso de metodología de aprendizaje mixto centrada en la educación en línea a través de su plataforma virtual. Tras presentar tanto el funcionamiento del proyecto como el análisis de los resultados, se da respuesta a las preguntas de investigación iniciales, relacionadas con la opinión de los alumnos acerca de las tareas de colaboración llevadas a cabo y las posibilidades de mejora de la competencia metacognitiva en el contexto del proceso de aprendizaje de una segunda lengua.
  • Publicación
    Análisis de la evaluación multicíclica en la construcción colaborativa de un repositorio digital de recursos de aprendizaje para Inglés Profesional
    (Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), 2014) Bárcena Madera, María Elena; Talaván Zanón, Noa; Martín Monje, Elena María; Sánchez-Elvira Paniagua, Ángeles; Santamaría Lancho, Miguel
  • Publicación
    Analysing student participation in Foreign Language MOOCs: a case study
    (P.A.U. Education, 2014) Bárcena Madera, María Elena; Read, Timothy Martin; Martín Monje, Elena María; Castrillo de Larreta-Azelain, María Dolores
    This article discusses the theoretical aspects and practical applications of foreign language massive open online courses (henceforth, LMOOCs). Firstly, LMOOCs are presented as a fairly recent didactic modality that has emerged with an enormous potential for rich, flexible, and attractive collaborative learning and social interaction, in a world where huge economic unbalance gives rise to people with very different access opportunities to both formal language training and the diverse communicative scenarios that enhance the development of language competences. Secondly, the article also analyses the opposing views of LMOOCs presented by skeptical experts. While the practicality of this educational model is generally accepted as providing ‘useful experiences’ with more or less epistemological value, there is still some fundamental doubt that this educational model will actually be useful in helping students gain a command of a foreign language. Thirdly and finally, some of the conventional course quality factors are questioned, namely student participation, dropout and satisfaction. This will be illustrated with data from a sample course undertaken by Bárcena and Martín-Monje: “Professional English”, the first LMOOC in Spain, with over 40,000 students.
  • Publicación
    New forms of negotiating meaning on the move: The use of mobile-based chatting for foreign language distance learning
    (IADIS - International Association for Development of the Information Society, 2014) Castrillo de Larreta-Azelain, María Dolores; Martín Monje, Elena María; Bárcena Madera, María Elena
    This paper analyzes the adequacy of mobile chatting via Whatsapp for the enhancement of a type of spontaneous and colloquial written interaction which has a strong connection with oral discourse. This is part of a research project undertaken with Spanish students of German as a foreign language with a beginner’s or quasi-beginner’s level. The paper presents the context and parameters of this learning experience and the methodology followed. Then, an analysis of the results is undertaken in terms of student response, attitude and participation, and also in terms of the meaning negotiation strategies and language used. Finally, conclusions are drawn regarding the adequacy of the Whatsapp technology for the practice and improvement of interactive skills for foreign language students at the initial learning levels.