Publicación: Consideraciones sobre la variación fonética en español y sus implicaciones para la evaluación internacional de la lengua como LE/L2: DELE, SIELE y CELU
Fecha
2019
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Universidad de Concepción: Facultad de Humanidades y Arte
Resumen
Evaluar la oralidad en exámenes de español-lengua extranjera/segunda lengua de carácter internacional debe responder a la aceptación de su plurinormatividad y ser reflejo del carácter integrador de instituciones y países participantes. Esta postura obliga al conocimiento de la realidad lingüística del español para quienes los elaboran y/o evalúan. Solo así se garantiza la pretendida aceptación de la variedad del examinando. Este artículo se detiene en la variación fonética del español y su condicionamiento sociolingüístico así como las creencias y actitudes de los profesores hacia sus variedades. Sobre esta base se analizan las muestras de pruebas orales de tres casos de certificación internacional de la lengua (DELE, SIELE y CELU), para reflexionar sobre el tratamiento dado a la variación del español y las posibles implicaciones de la formación de sus evaluadores.
Oral assessment within the new international certification proposals for Spanish should respect the principle of acceptance of the linguistic plurality reflecting the inclusive nature of institutions and countries, and thereby recognizing the pluricentric nature of Spanish. The due consideration of varieties requires, for those who set and mark the exams of these certifications, the development of initiatives for appreciating this linguistic fact. This is the only way we can achieve the desired acceptance of an examinee's language variety. In this article we focus on the phonetic variation of Spanish and its sociolinguistic condition ing as well as teachers' beliefs and attitudes towards their varieties. On this basis, oral test samples of three cases of international certification of the language (DELE, SIELE and CELU) are analyzed to reflect on the treatment given to the variation of Spanish and the possible implications of the training of the evaluators
Oral assessment within the new international certification proposals for Spanish should respect the principle of acceptance of the linguistic plurality reflecting the inclusive nature of institutions and countries, and thereby recognizing the pluricentric nature of Spanish. The due consideration of varieties requires, for those who set and mark the exams of these certifications, the development of initiatives for appreciating this linguistic fact. This is the only way we can achieve the desired acceptance of an examinee's language variety. In this article we focus on the phonetic variation of Spanish and its sociolinguistic condition ing as well as teachers' beliefs and attitudes towards their varieties. On this basis, oral test samples of three cases of international certification of the language (DELE, SIELE and CELU) are analyzed to reflect on the treatment given to the variation of Spanish and the possible implications of the training of the evaluators
Descripción
The registered version of this article, first published in RLA. Revista de lingüística teórica y aplicada, is available online at the publisher's website: https://revistas.udec.cl/index.php/rla/article/view/1558
La versión registrada de este artículo, publicado por primera vez en RLA. Revista de lingüística teórica y aplicada, está disponible en línea en el sitio web del editor: https://revistas.udec.cl/index.php/rla/article/view/1558
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Categorías UNESCO
Palabras clave
Variación fonética, español lengua extranjera/segunda lengua, evaluación oral, exámenes, estigmatización, Phonetic variation, Spanish as a foreign/second language, oral assessment, exams, stigmatization
Citación
Andión Herrero, M. A., & Criado de Diego, C. (2019). Consideraciones sobre la variación fonética en español y sus implicaciones para la evaluación internacional de la lengua como le/l2: Dele, siele y celu1. RLA: Revista de lingüística teórica y aplicada, 57, 13-32.
Centro
Facultades y escuelas::Facultad de Filología
Departamento
Lengua Española y Lingüística General