Mendoza, RobertoPáez Rovira, DaríoFernández Sedano, Iciar2024-06-112024-06-1120050034-9690https://hdl.handle.net/20.500.14468/22438En este estudio se examina la influencia que tienen las dimensiones culturales y el auto–concepto del pueblo brasileño en relación con los grupos comunitarios de base y el operador grupal. Esta vinculación refleja las interpenetraciones entre las dimensiones culturales, las pautas socio-políticas (personalismo, clientelismo y paternalismo) y la percepción de sí mismo, de acuerdo al estatus socio-económico de los actores sociales. Desde esta perspectiva, consideramos que la intervención psicosocial en el seno de las redes comunitarias, se transforma inMtamente en una relación intergrupal e intercultural asimétrica, produciendo sesgos cognitivos que interfieren en la comunicación y comprensión de la subjetividad del exogrupo. Esta asociación podrá reproducir las pautas socioculturales y políticas hegemónicas.In this study the relationships are examined among the community groups of base and the operator group, according to the influence of the cultural rules and to the self–concept of the Brazilian people. This situation means the interpenetrations among the cultural dimensions, the hegemonic political culture, the self-concept inter-dependent, and the predominant values as the resignation, the despair and a fatalistic vision in the sociopolitical reality of the country (Brazil). In this scenario, the psychosocial intervention in the community nets, on the part of professionals, becomes a relationship inter–group and asymmetric intercultural imMtely, making endo-group bias that interfere in the communication and understanding of the subjectivity of the exo–group. This relationship will be able to reproduce the socio–cultural rules and hegemonic political.esAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessCultura, Auto–concepto e Intervención Psicosocial en la Sociedad BrasileñaCulture, Self–Concept and Psychosocial Intervention in the Brazilian SocietyartículoCultura brasileñaautoimagenestatus socioeconómicoBrazilian cultureself conceptsocioeconomic status