Pastor Pastor, Brígida Manuela2025-01-232025-01-232004Brígida M. Pastor, “Queering Gender: The New Femme Fatale in Almodóvar’s La mala educación (2004)”. En: Brígida M. Pastor (Ed.), Reflexiones sobre Género en torno al Siglo XXI. Culture & History Digital Journal, CSIC (2013), 19-27. ISSN 2253-797X. http://dx.doi.org/10.3989/chdj.2013.0112253-797Xhttp://dx.doi.org/10.3989/chdj.2013.011https://hdl.handle.net/20.500.14468/25465La versión registrada de este artículo, publicado por primera vez en Culture & History Digital Journal, CSIC (2013), 19-27. ISSN 2253-797X, está disponible en línea en el sitio web del editor: http://dx.doi.org/10.3989/chdj.2013.011 The recorded version of this article, first published in Culture & History Digital Journal, CSIC (2013), 19-27. ISSN 2253-797X, is available online on the publisher's website: http://dx.doi.org/10.3989/chdj.2013.011It is difficult to define film genres in the post-modern cinema, as they are strongly influenced by the conventions of classic genres. Within this context the emergence of transgressive or “dissident” identities have populated such genres and particularly the creation of a modern femme fatale has become a popular and polemical character in contemporary fiction. This new transgressive identity deviates from its counterpart in classical cinema-film noir. Pedro Almodóvar’s La mala educación (2004) reveals that the modern femme fatale has become at the turn of the twenty-first century an integral part of the queer community, thus proposing a new filmic platform of queering gender for the vindication of the rights of the (“other”) stigmatized identities.Es difícil definir los géneros fílmicos en el cine post-moderno, ya que están fuertemente influenciados por los géneros clásicos convencionales. Dentro de este contexto, el surgimiento de identidades transgresivas o “disidentes” ha habitado estos géneros y en particular la creación de una nueva femme fatale se ha convertido en un personaje popular y polémico en la ficción contemporánea. El filme de Pedro Almodóvar, La mala educación (2004), a comienzos del siglo XXI, revela que la nueva femme fatale se ha convertido en una parte integral de la comunidad queer, proponiendo así una nueva plataforma fílmica de género torcido que sirve como vindicación de los derechos de las (“otras”) identidades estigmatizadas.eninfo:eu-repo/semantics/openAccess55 Historia::5505 Ciencias auxiliares de la historia::5505.10 FilologíaQueering Gender: The New Femme Fatale in Almodóvar’s La mala educación (2004)artículoQueergenderfemme fatalecinemaAlmodóvarBad Educationgénerocine