Persona:
Quicios García, Mª Del Pilar

Cargando...
Foto de perfil
Dirección de correo electrónico
ORCID
0000-0002-2625-3888
Fecha de nacimiento
Proyectos de investigación
Unidades organizativas
Puesto de trabajo
Apellidos
Quicios García
Nombre de pila
Mª Del Pilar
Nombre

Resultados de la búsqueda

Mostrando 1 - 4 de 4
  • Publicación
    Red de Innovación en Animación Sociocultural. Aprender a través de la resolución de problemas
    (2009-09) Sarrate Capdevila, María Luisa; Pérez Serrano, Gloria; Pérez de Guzmán Puya, María Victoria; Jiménez Nuño, Lorena; Domínguez Figaredo, Daniel; Gil Jaurena, Inés; Quicios García, Mª Del Pilar
  • Publicación
    Ubiquitous learning of new students and educational digital divide
    (Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 2015) Ortega Sánchez, Isabel; Trillo Miravalles, Mª Paz; Quicios García, Mª Del Pilar
    La crítica que reiteradamente ha recibido la escuela ha sido su inmovilidad metodológica. Impartición de contenidos emergentes con didácticas obsoletas. Este reproche puede haber sido superado. El siglo XX introdujo las TICen la escuela generando otros tipos de aprendizaje y otro tipo de estudiantes: los nuevos aprendices. Algunos de ellos, ahora son universitarios y gestionan sus aprendizajes de manera ubicua a través del uso de dispositivos móviles. Otros no los gestionan así. Esta dualidad metodológica origina una brecha digital formativa. Este artículo muestra los lugares en los que algunos nuevos aprendices universitarios utilizan dispositivos móviles para desarrollar su u-learning.
  • Publicación
    Función social del e-learning. Seminarios formativos virrtuales
    (2009-09) Bardisa Ruiz, Teresa; Lebrero Baena, María Paz; Quicios García, Mª Del Pilar::virtual::6002::600; Bautista-Cerro Ruiz, María Josefa::virtual::6625::600; Quicios García, Mª Del Pilar; Bautista-Cerro Ruiz, María Josefa; Quicios García, Mª Del Pilar; Bautista-Cerro Ruiz, María Josefa; Quicios García, Mª Del Pilar; Bautista-Cerro Ruiz, María Josefa
  • Publicación
    Teaching the Use of Gamification in Elementary School: A Case in Spanish Formal Education
    (Springer, 2023-06-02) Sáez López, José Manuel; Grimaldo Santamaría, Rolando Óscar; Quicios García, Mª Del Pilar; Vázquez Cano, Esteban
    Gamification is an educational methodology and tool that offers benefits through mechanics and dynamics. It brings motivating experiences and benefits to the instructional design approach. Several studies highlight that this methodology fosters contributions in commitment, fun, enthusiasm, motivation, satisfaction, and interaction in pedagogical contexts. The sample of 308 teachers was obtained after the mass delivery of the instrument to educational centers in Spain. The sample is nonprobabilistic, and the study participants voluntarily answered the survey. Of the participants, 69.8% were women and 30.2% were men; this proportion is representative of the population of teachers. A descriptive analysis is based on three dimensions: most used programs, devices used, and didactic functionality. These data are triangulated with an analysis through the HJ-Biplot method, which is presented as a multivariate graphical representation of the data from an Xnxp matrix. This analysis details findings on the determining role played by the teacher and the relationship between years of experience, age, devices used, and resources used, detected with descriptive and bivariate analyses. Among the conclusions are that the subjects positively value training in digital teaching competence in terms of gamification, although in real daily practice only 30% of teachers claim to use gamified tools. Gamification provides collaborative and innovative benefits in relation to its didactic functionality.