Persona:
Camarero Rioja, Luis Alfonso

Cargando...
Foto de perfil
Dirección de correo electrónico
ORCID
0000-0001-6665-2069
Fecha de nacimiento
Proyectos de investigación
Unidades organizativas
Puesto de trabajo
Apellidos
Camarero Rioja
Nombre de pila
Luis Alfonso
Nombre

Resultados de la búsqueda

Mostrando 1 - 2 de 2
  • Publicación
    Mobility and Territorial Cohesion. The Shaping of the Rural-Urban Mobility System
    (Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS), 2023-12-01) Camarero Rioja, Luis Alfonso; Oliva Serrano, Jesús; https://orcid.org/0000-0003-1454-7181
    El acceso de las sociedades rurales a las oportunidades y recursos del bienestar centra las agendas políticas y de investigación. La persistente brecha rural-urbana incrementa los riesgos de exclusión y constituye un desafío que los habitantes rurales afrontan intensificando su movilidad para acceder a mercados laborales, recursos y servicios. El automóvil se ha convertido en un vector de las conexiones y transformaciones que sostienen la vida rural pero esta movilidad es también fuente de nuevas fracturas en la cohesión socioterritorial. El trabajo explora cómo se ha conformado el sistema de movilidad rural y analiza su impacto sobre estas sociedades. Los resultados sugieren integrar, desde una perspectiva sociológica más compleja, la cuestión de la movilidad en las políticas rurales que abordan el reto demográfico, el desarrollo regional y la cohesión territorial.
  • Publicación
    The Immobilities of Non-automobile Residents of Rural Spain
    (Routledge, Taylor & Francis Group, 2023) Camarero Rioja, Luis Alfonso; Oliva, Jesús; Pino Artacho, Julio Alfonso del
    Many rural areas in the interior of Spain remain remote regions that are deeply disconnected from public transport networks. These regions, with population densities of fewer than 25 inhabitants per square kilometer, undergo intense depopulation and economic decline and are demographically considered to be semi-deserted. In addition, these territories have an aging population, scattered settlements, a lack of local services, as well as accessibility problems, which pose fundamental challenges for their future. The daily lives of the inhabitants of these regions revolve almost exclusively around private automobile use. This chapter addresses the mobility of the rural population in remote areas based on the findings of fieldwork conducted in 11 of these inland, depopulated, and mountainous regions. Data were collected through in-depth interviews (n = 75) with a selected group of informants, social agents, and the local population. Our analysis pays special attention to mobility in relation to access to welfare resources by the most vulnerable groups: the elderly, dependent people, and immigrants. The results show the crucial role played by mobility for rural sustainability and territorial cohesion, as well as the need to consider the risks and opportunities derived from the transition to older societies and new paradigms of accessibility.