Persona:
Díaz Orueta, Gabriel

Cargando...
Foto de perfil
Dirección de correo electrónico
ORCID
0000-0001-9246-351X
Fecha de nacimiento
Proyectos de investigación
Unidades organizativas
Puesto de trabajo
Apellidos
Díaz Orueta
Nombre de pila
Gabriel
Nombre

Resultados de la búsqueda

Mostrando 1 - 5 de 5
  • Publicación
    Red de Innovación Docente en evaluación de programas de Pedagogía. Desarrollo de competencias prácticas mediante la evaluación formativa a través de la plataforma educativa WebCT de la UNED, en el marco del EEES
    (2009-09) Martínez Mediano, C.; Pérez Juste, Ramón; Lara, Enrique; Riopérez Losada, Nuria del Milagro; Castro Gil, Manuel Alonso; González Martínez, M. África; García Llamas, José Luis; Galán González, Arturo; Díaz Orueta, Gabriel
  • Publicación
    Security vulnerabilities in Raspberry Pi. Analysis of hardware and software weaknesses
    (IEEE Xplore, 2019-11-01) Jorge Sainz-Raso; Martín Gutiérrez, Sergio; Díaz Orueta, Gabriel; Pancorbo Castro, Manuel
    The Internet of Things (IoT) is made up of many devices, platforms, and communication protocols. Among them, Raspberry Pi has arisen as one of the most popular equipment for hobby and education purposes because of its low cost, small size, flexibility, and potential. Nevertheless, Raspberry Pi needs an operating system to work, which exposes it to software vulnerabilities despite the many advantages it provides in comparison with nonoperating system devices. This device also has hardware limitations, which impact on its security. These limitations exist because some concessions had to be done during the design in order to decrease the cost of the device. This article analyzes different hardware and software vulnerabilities that can be found in a Raspberry Pi when using a default installation of different available operating systems. Finally, we propose a list of good practices to minimize the presented issues.
  • Publicación
    Novel design and development of advanced remote electronics experiments
    (Wiley, 2014-05-14) Tawfik, Mohamed; Monteso Fernández, Santiago; García Loro, Félix; Sancristobal, Elio; Ruiz Larrocha, Elena; Díaz Orueta, Gabriel; Colmenar Santos, Antonio; Peire, Juan; Castro, Manuel
    This article reports on the design and development of a new set of remotely controlled electronics experiments oriented to postgraduates and apprentices. Industrial-related issues are emphasized to allow understanding of the behavior of electronics components. The experiments are fully delivered online with a high level of flexibility. Remote retrieved results are provided.
  • Publicación
    Dynamic reconfiguration in FPAA for technical and nontechnical education in a global environment
    (Wiley, 2021) Macho Aroca, Alejandro; Garcia Teruel, Manuel; Garcia Loro, Felix; Baizan, Pablo; Blazquez Merino, Manuel; Sancristobal Ruiz, Elio; Díaz Orueta, Gabriel; Gil Ortego, Rosario; Castro Gil, Manuel Alonso; https://orcid.org/0000-0003-3978-0692; https://orcid.org/0000-0002-5454-456X; https://orcid.org/0000-0001-5445-2377; https://orcid.org/0000-0003-0117-8794; https://orcid.org/0000-0002-6462-9196; https://orcid.org/0000-0003-2102-977X
    Some engineering concepts have been proven to be very important not only in engineering degrees but in several areas. This knowledge is difficult to grasp under certain circumstances, and sometimes prior training is needed. This is a special challenge in full or part remote education. Simulations may help in this area, but truly experimental lab practices are crucial to grasp all the required knowledge and not only for fundamental information but for complex or indirect knowledge, where students can apply what they have learnt in classes. In this paper, we have worked on a concept to help professors and students to get new concepts in a more time-efficient and safe manner, using dynamic reconfiguration in Field-Programmable Analog Array. This solution can be easily applied to traditional or remote labs in less time than usual practices, so students can learn more in the same amount of time, especially when time is a constraint.
  • Publicación
    La evaluación como instrumento de formación para el aprendizaje a través de los laboratorios remotos
    (Universidad Politécnica de Valencia, 2016) Albert Gómez, María José; García Pérez, María; Díaz Orueta, Gabriel
    El presente artículo proporciona información sobre el proceso de evaluación como instrumento de formación dentro del proyecto RIPLECS basado en sistemas de laboratorios remotos, metodologías de evaluación y aprendizaje permanente. El proyecto de investigación “Remote-labs access in Internet-based Performance-centred Learning Environment for currículum Support” tiene como objetivo la definición y desarrollo de una infraestructura basada en la telemática europea para la organización de los currículums a través de la práctica basada en laboratorios remotos (RIPLECS). El objetivo de este artículo es mostrar la evaluación como instrumento de mejora para la formación a través del control de distintos indicadores que inducen en los resultados de aprendizaje relacionados con la formación en laboratorios remotos en el área de ingeniería electrónica, eléctrica y control. Se utilizaron diferentes métodos para la recopilación de datos: cuestionarios, entrevistas, revisión de pares y pruebas de rendimiento. A través de la evaluación directa e indirecta se ha demostrado que el sistema RIPLECS, laboratorios remotos en los cursos virtuales mejoró la experiencia de aprendizaje de los estudiantes. Los estudiantes adquirieron nuevos conocimientos y habilidades que aumentarían sus posibilidades en el mercado laboral. A través de la evaluación se demostró que este sistema es fácil de usar, aprender y facilita la tarea. Se identificaron altas expectativas de los estudiantes con los laboratorios remotos mediante tecnologías emergentes innovadoras aplicadas al aprendizaje.