Construcción y validación de un instrumento diagnóstico para la representación cognitiva de la Orientación Psicopedagógica en Galicia = Construction and validation of a diagnostic instrument for the cognitive representation of the Guidance in Galicia

Sarmiento Campos, José Antonio, Ocampo Gómez, Camilo Isaac and Cid Sabucedo, Alfonso . (2009) Construcción y validación de un instrumento diagnóstico para la representación cognitiva de la Orientación Psicopedagógica en Galicia = Construction and validation of a diagnostic instrument for the cognitive representation of the Guidance in Galicia. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía (v.20, n.2), segundo cuatrimestre, 2009, p.184-197. ISSN: 1139-7853, EISSN: 1989-7448

Ficheros (Some files may be inaccessible until you login with your e-spacio credentials)
Nombre Descripción Tipo MIME Size
Documento.pdf Pdf del documento application/pdf

Título Construcción y validación de un instrumento diagnóstico para la representación cognitiva de la Orientación Psicopedagógica en Galicia = Construction and validation of a diagnostic instrument for the cognitive representation of the Guidance in Galicia
Autor(es) Sarmiento Campos, José Antonio
Ocampo Gómez, Camilo Isaac
Cid Sabucedo, Alfonso
Materia(s) http://udcdata.info/024974
Educación
Resumen Se presenta el proceso de validación de un instrumento de diagnóstico compuesto por dos elementos: ontología de la orientación psicopedagógica y cuestionario para indagar sobre el modelo común de orientación entre los orientadores educativos de Galicia. En el artículo se muestran las especificacio‐ nes técnicas del cuestionario, cuyo índice de consistencia interna es de un Alpha de 0,947. Mediante análisis factorial, de conglomerados y ecuaciones estructurales se identifican dos modelos, uno teórico y otro empírico. La gran afinidad entre ambos da cuenta de la validez de constructo del instrumento. Las conclusiones y la prospectiva del trabajo constituyen la parte final del artículo
Abstract
The aim of this work claims the validation of an instrument of diagnosis composed by two elements: ontology of the psycho-pedagogical guidance and a questionnaire to investigate the existence of a common model of psycho-pedagogical guidancee among the educational counsellors of Galicia. The ontology has been elaborated on the basis of 22 bibliographical and 5 legislative sources, whereas the questionnaire has been validated with a sample of 105 educational counsellors of public centers of primary and secondary. Along the article there are studied the technical specifications of the questionnaire. The internal reliability level (Cronbach’s alpha) was 0,947. On the other hand, by means of factor analysis and cluster analysis, several factors are established, as well as its relations, which there form two models, the theoretical and different empirical one. Using structural equations there is veri‐ fied the adjustment of both models for, finally, to establish the degree of similarity (correlation) bet‐ ween them. The above mentioned contrast concludes in the great affinity between the theoretical model and the empirical model, which realizes of its high construct validity. Finally the conclusions appear, the prospective of the work and of the instrument used
Palabras clave orientación psicopedagógica
validez
ontología
ecuaciones estructurales
técnicas estadísticas multivariables
psycho-pedagogical guidance
construct validity
ontology
SEM
factor analysis
cluster analysis
multivariate data analysis
instrument of diagnosis
Editor(es) AEOP ; Universidad Nacional de Educación a Distancia (España)
Fecha 2009-05-01
Formato application/pdf
Cobertura 184
Identificador http://e-spacio.uned.es/fez/view/bibliuned:revistaREOP-2009-20-2-4145
bibliuned:revistaREOP-2009-20-2-4145
Publicado en la Revista Revista Española de Orientación y Psicopedagogía (v.20, n.2), segundo cuatrimestre, 2009, p.184-197. ISSN: 1139-7853, EISSN: 1989-7448
Idioma es
Versión de la publicación publishedVersion
Tipo de recurso Article
Derechos de acceso y licencia info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Tipo de acceso Acceso abierto

 
Versiones
Versión Tipo de filtro
Contador de citas: Google Scholar Search Google Scholar
Estadísticas de acceso: 487 Visitas, 238 Descargas  -  Estadísticas en detalle
Creado: Tue, 08 Apr 2014, 14:19:27 CET