La inclusión social y laboral de las personas con discapacidad intelectual mediante los programas de empleo con apoyo : un reto para la Orientación = Social and labour inclusion of people with intellectual disability through supported employment programs : a challenge for Guidance

Inmaculada Egido Gálvez, Inmaculada, Cerrillo Martín, Rosario and Camina Durantes, Asunción . (2009) La inclusión social y laboral de las personas con discapacidad intelectual mediante los programas de empleo con apoyo : un reto para la Orientación = Social and labour inclusion of people with intellectual disability through supported employment programs : a challenge for Guidance. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía (v.20, n.2), segundo cuatrimestre, 2009, p.135-146. ISSN: 1139-7853, EISSN: 1989-7448

Ficheros (Some files may be inaccessible until you login with your e-spacio credentials)
Nombre Descripción Tipo MIME Size
Documento.pdf Pdf del documento application/pdf

Título La inclusión social y laboral de las personas con discapacidad intelectual mediante los programas de empleo con apoyo : un reto para la Orientación = Social and labour inclusion of people with intellectual disability through supported employment programs : a challenge for Guidance
Autor(es) Inmaculada Egido Gálvez, Inmaculada
Cerrillo Martín, Rosario
Camina Durantes, Asunción
Materia(s) http://udcdata.info/024974
Educación
Resumen El empleo con apoyo constituye actualmente una de las estrategias más prometedoras para la inserción laboral de las personas con discapacidad. Este artículo sintetiza un proyecto de investigación en el que se ha implementado y evaluado un Programa de formación para la inserción laboral de jóvenes con discapacidad intelectual desarrollado en el ámbito universitario. Se describen los principales rasgos del Programa y se presentan sus resultados más relevantes. A lo largo del texto, se pone de manifiesto cómo un núcleo esencial del éxito de este tipo de experiencias es la realización de un trabajo sistemático de orientación personal y profesional en todas las fases del proceso
Abstract
Nowadays, supported employment is one of the most promising strategies in order to achieve the labour inclusion of people with disabilities. This article summarises a research project that includes the implementation and evaluation of a Training Program which is aimed at the job placement of young people with intellectual disability developed in a university context. The text describes the main characteristics of the Program, that it is dedicated to prepare 16 intellectually disabled young to occupy labour positions as secretary’s office and office boy. Due to the fact that the training is done in a uni‐ versity environment, the program allows the students to use the premises and the university services to do both the curricular activities and the leisure activities. The main content of the article shows the most relevant achievements of the experience. The results were collected through a systematic evalua‐ tion process based in questionnaires applied to the young participants in the Program, to their families and to teachers, in interviews answered by the university students that collaborate in the Program and in the analysis of the diaries of experiences of the disabled young participating in the Program. Besides the increase of their labour expectations and the improvement of their self-esteem as a consequence of their participation in the program, it can be showed how the development of the Program inside of the university gives additional advantages to the students and also to the university community. It is important to highlight that along the text it is expressed that the delivery of personal and career guidance in every stage of the process is one of the keys to the success of this kind of experiences
Palabras clave discapacidad intelectual
orientación profesional
orientación personal
formación laboral
inclusión
intellectual disability
professional guidance
personal guidance
vocational training
inclusion
Editor(es) AEOP ; Universidad Nacional de Educación a Distancia (España)
Fecha 2009-05-01
Formato application/pdf
Cobertura 135
Identificador http://e-spacio.uned.es/fez/view/bibliuned:revistaREOP-2009-20-2-4125
bibliuned:revistaREOP-2009-20-2-4125
Publicado en la Revista Revista Española de Orientación y Psicopedagogía (v.20, n.2), segundo cuatrimestre, 2009, p.135-146. ISSN: 1139-7853, EISSN: 1989-7448
Idioma es
Versión de la publicación publishedVersion
Tipo de recurso Article
Derechos de acceso y licencia info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Tipo de acceso Acceso abierto

 
Versiones
Versión Tipo de filtro
Contador de citas: Google Scholar Search Google Scholar
Estadísticas de acceso: 399 Visitas, 3189 Descargas  -  Estadísticas en detalle
Creado: Sat, 05 Apr 2014, 14:19:27 CET