Extreme forms of evaluation in learning encounters

Cano Mora, Laura . (2012) Extreme forms of evaluation in learning encounters. Epos : revista de filología (28), 2012, p. 293-306. ISSN: 0213-201X

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Título Extreme forms of evaluation in learning encounters
Autor(es) Cano Mora, Laura
Materia(s) http://udcdata.info/067278
Filología
Resumen This paper examines the use of hyperbole as a recurrent form of feedback in classroom interaction. It aims to show that hyperbole is a language universal that cannot only be found in learning encounters but also plays an important part in their IRF exchange system. The data examined are naturally-occurring spoken learning encounters extracted from the BNC and analysed within the constraints of placement, sequencing and turntaking of discourse analysis. The results seem to suggest that hyperbole embodies one of the most distinctive features of teaching exchanges: it mainly occurs in the follow-up move and is mainly used to evaluate students’ responses positively. This evaluative teachers’ feedback move is a feature that clearly distinguishes classroom interaction from natural conversation.
Abstract
El presente artículo analiza el uso de la hipérbole como forma habitual de feedback en el aula. El objetivo es demostrar que la hipérbole, característica universal del lenguaje, no sólo se da en el contexto educativo sino que además juega un papel importante en el denominado intercambio IRF. El corpus analizado consta de interacciones reales en el aula extraídas del BNC y analizadas desde la perspectiva del análisis del discurso. Los resultados apuntan a que la hipérbole representa una de las características definitorias del intercambio educativo: con frecuencia se localiza dentro del llamado follow-up move y su función principal es evaluar positivamente las respuestas de los alumnos. Precisamente ésta es una de las características que distingue la interacción en el aula del habla cotidiana.
Palabras clave hyperbole
evaluation
teaching exchange
discourse analysis and corpus linguistics
hipérbole
evaluación
intercambio educativo
análisis del discurso y lingüística de corpus
Editor(es) Universidad Nacional de Educación a Distancia (España). Facultad de Filología
Fecha 2012-01-01
Formato application/pdf
Cobertura 293
Identificador http://e-spacio.uned.es/fez/view/bibliuned:Epos-2012-28-6090
bibliuned:Epos-2012-28-6090
Publicado en la Revista Epos : revista de filología (28), 2012, p. 293-306. ISSN: 0213-201X
Idioma en
Versión de la publicación publishedVersion
Tipo de recurso Article
Derechos de acceso y licencia info:eu-repo/semantics/openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Tipo de acceso Acceso abierto

Tipo de documento: Artículo de revista
Collections: Epos : revista de filología.Año 2012, n. 28
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Creado: Mon, 19 May 2014, 14:19:27 CET