Attitudes and cultural stereotypes of future teachers towards immigrant students in Spain

Níkleva, Dimitrinka G. y Rico-Martín, Ana M. . (2017) Attitudes and cultural stereotypes of future teachers towards immigrant students in Spain. Educación XXI: revista de la Facultad de Educación, 20 (1), 57-73

Ficheros (Some files may be inaccessible until you login with your e-spacio credentials)
Nombre Descripción Tipo MIME Size
Attitudes_cultural_stereotypes.pdf Full text (open access) application/pdf 224.50KB

Título Attitudes and cultural stereotypes of future teachers towards immigrant students in Spain
Título paralelo Actitudes y estereotipos culturales de los futuros maestros hacia el alumnado inmigrante en España
Autor(es) Níkleva, Dimitrinka G.
Rico-Martín, Ana M.
Materia(s) Educación
Resumen The purpose of this study is to find the predominant attitudes and cultural stereotypes towards immigrants in Spain among future teachers, and the sources of information that influence them the most. The mental associations caused by the words foreigner and immigrant, and the ranking of the immigrant nationalities —according to positive or negative attitudes towards them— are studied. In order to do this, stereotype functions are explained and an opinion survey of 151 students of the Primary Education degree at the University of Granada is analyzed. The research instrument is a 41 —item questionnaire with closed— and open-ended questions and it combines dichotomous and open questions with Likert scale questions. Data analysis was done with the SPSS 17.0 statistics software (Statistical Product and Service Solutions). The variables were subjected to descriptive analysis to obtain the frequency and percentages of the answers. We used inferential analysis to study the relationships between qualitative variables. Considering that stereotypes and prejudices hamper coexistence and are consolidated through a lack of intergroup contact —and therefore through a lack of knowledge of the Other— it becomes important to support these contacts in the educational sphere to improve attitudes towards immigrants and reduce xenophobia. The word immigrant is associated in the first place with poverty, need and an illegal stay. The word foreigner is attributed to a person with money who resides legally in Spain for pleasure. The authors consider that the results of this study will be useful in diagnosing the current situation and later designing pedagogical interventions directed at increasing the acceptance of inclusive education principles among future teachers. This study is part of an I+D project, titled “The training of teachers of Spanish for immigrants in different educational contexts” (code EDU2013-43868-P).
Abstract Este estudio pretende detectar las actitudes y estereotipos culturales predominantes entre los futuros maestros hacia los inmigrantes en España y las fuentes de información que influyen en mayor medida. Se estudian las asociaciones que provocan las palabras extranjero e inmigrante, igual que la posición de las nacionalidades de los inmigrantes, según las actitudes positivas o negativas hacia ellas. Se explican las funciones de los estereotipos y se analiza un cuestionario de opinión de 151 alumnos en el Grado de Educación Primaria en la Universidad de Granada. El instrumento de investigación es un cuestionario compuesto por 41 ítems de preguntas cerradas y abiertas que combina algunas preguntas dicotómicas y abiertas con otras de escala Likert. El análisis de datos se realizó con el programa estadístico SPSS 17. Se aplicó el análisis descriptivo de las variables para obtener la frecuencia y los porcentajes de las respuestas. Para el estudio de la relación entre variables cualitativas se ha empleado el análisis inferencial. Teniendo en cuenta que los estereotipos y los prejuicios dificultan la convivencia y además, se consolidan por la falta de contacto intergrupal y, por consiguiente, desconocimiento del Otro, resulta importante facilitar estos contactos en el espacio educativo para mejorar las actitudes hacia los inmigrantes y reducir la xenofobia. La palabra inmigrante se asocia en primer lugar a la pobreza, la necesidad y a una estancia ilegal, mientras que la palabra extranjero se atribuye a una persona adinerada que reside en España legalmente por placer. Las autoras consideran que los resultados servirán para obtener un diagnóstico de la situación actual y diseñar una intervención pedagógica destinada a mejorar la aceptación de los principios de la educación inclusiva entre los futuros maestros. El presente estudio se realizó en el marco de un proyecto I+D, titulado La formación de los docentes de español para inmigrantes en diferentes contextos educativos (código EDU2013-43868-P).
Palabras clave ethnic stereotypes
social attitudes
migrant education
preservice teachers
inclusive education
estereotipos culturales
actitudes hacia los inmigrantes
maestros
alumnos inmigrantes
educación inclusiva
Editor(es) Universidad Nacional de Educación a Distancia (España), Facultad de Educación
Fecha 2017-01-01
Formato application/pdf
Identificador bibliuned:EducacionXXI-2017-20-1-5010
http://e-spacio.uned.es/fez/view/bibliuned:EducacionXXI-2017-20-1-5010
DOI - identifier 10.5944/educxx1.17491
ISSN - identifier 1139-613X, EISSN: 2174-5374
Nombre de la revista Educación XXI: revista de la Facultad de Educación
Número de Volumen 20
Número de Issue 1
Página inicial 57
Página final 73
Publicado en la Revista Educación XXI: revista de la Facultad de Educación, 20 (1), 57-73
Idioma eng
Versión de la publicación publishedVersion
Tipo de recurso Article
Derechos de acceso y licencia http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
Tipo de acceso Acceso abierto

 
Versiones
Versión Tipo de filtro
Contador de citas: Google Scholar Search Google Scholar
Estadísticas de acceso: 321 Visitas, 148 Descargas  -  Estadísticas en detalle
Creado: Mon, 14 Nov 2016, 20:24:15 CET